Klassen‎ > ‎

Banaantjes

Zoemende bijen

Geplaatst 12 okt. 2018 08:37 door Annelies De Groot

Op maandag was het zover. Christa, een imker, kwam in onze klas vertellen over bijen, want we wilden al lang weten wat het verschil is tussen bijen en wespen. Met grote ogen keken we naar de bijenkast die ze bij zich had. We hoorden heel wat gezoem. We keken naar de gevleugelde dieren en zagen van dichtbij dat een bij geel en bruin is. En de wesp? Die is geel en zwart. Dat wisten we al van een vorig onderzoek. Verschil nummer één dus. Maar bijen hebben ook fijne haartjes die de wespen niet hebben. Ze kunnen ook maar één keer prikken omdat ze dan hun angel verliezen, terwijl een wesp dat wel tien keer kan.

En… Misschien wel het allerbelangrijkste: bijen zorgen voor honing. ‘De koningin is de baas en de andere bijen werken samen om honing te maken’, vertelde Christa ons hierover. En het zijn blijkbaar ook alleen maar meisjes die de honing maken. ‘Dan moeten het toch wel heel sterke meisjes zijn!’, zei Ot.

We mochten ook een keer proeven van de honing en mmm… Dat smaakte goed!



Na het bezoek van imker Christa goot August de weetjes in een onderzoek. Mira bracht ook kurken doppen mee die we gebruikten om bijen te stempelen. Ook Divano stempelde er een heleboel. Eerst gele bollen, dan wat bruine strepen en twee vleugels. ‘Zoem, zoem doen de bijen’, vertelde hij. We speelden een muzikaal spel. Wanneer we recht gingen staan, zoemden we luid. Gingen we weer zitten, zoemden we zacht. Enkele oudste en middelste kleuters schreven ook nog een verhaal over de bijen. Dit in de vorm van een stripverhaal.

 

Op dinsdag kregen Ot en Mera het idee om dit stripverhaal, dat ondertussen de titel ‘de bij gaat op zoek’ kreeg, uit te werken als een toneeltje. Ze knutselden de attributen en gingen aan de slag. Ook gingen we onze wildcamera ophangen in het bos. Ludo hielp ons hierbij. Want welk dier woont er nu eigenlijk in het hol? Annelies is op vrijdagavond nog snel even gaan kijken of er dieren waren gefilmd en... Ja hoor! We hebben enkele beelden gemaakt! Om welk dier het nu eigenlijk gaat, gaat ze hier nog niet vertellen. Dat is nog even een verrassing tot maandag.



We vonden nog enkele kastanjes en ontdekten dat er twee soorten zijn. Tamme en wilde kastanjes. Wat zijn de verschillen precies? Dat onderzochten we met behulp van boeken over het bos. De tamme hebben een ‘pluisje’, de wilde niet. De tamme kunnen we ook eten. Marie bracht op woensdag een letterspel mee. Hier konden we woorden mee vormen. Samen met Annelore ging ze aan de slag. Ze bouwden met behulp van de naamkaartjes de namen van de kinderen uit onze klas. De oudsten hielpen hen hierbij. We hadden op deze dag ook een eerste yogamoment in de turnzaal. Over de herfst, kabouters en paddenstoelen. Dat vonden we allemaal heel fijn!

Donderdag werkten we nog even aan onze nieuwsbrief. We experimenteerden met enkele drukmaterialen en ontdekten plotseling iets heel erg leuks. Mera nam een stukje bubbelplastiek en gaf dit een kleur met verf. We maakten een afdruk en zagen dat het net honingraten waren, datgene we maandag bij de imker hadden gezien. In de namiddag wou iedereen dit wel eens proberen.

Ot bracht een boek over hamsters mee. Ze ontdekte dat een hamster maar 4 tanden heeft, wat toch wel veel minder is dan wij. Ze keek hiervoor nog eens terug naar ons onderzoek van de tanden dat we enkele weken geleden deden.

Op vrijdag gingen we op uitstap naar Hof ter Laken in Booischot. Marie (banaantje) en Anna (worteltje) waren er onlangs gaan wandelen en konden er zo enthousiast over vertellen dat we allemaal benieuwd waren naar deze plek. We namen een mandje mee en verzamelden herfstvruchten. We genoten van de buitenlucht, het zonnetje en de prachtige omgeving. We sloten de wandeling af met een herfstverhaal en gingen naar huis met een heleboel herfstschatten.  

 


 

Klop, klop… Wie woont er daar?

Geplaatst 5 okt. 2018 07:33 door Annelies De Groot


Divano toont trots ‘konijn’ tijdens de praatronde op dinsdag. Konijn heeft twee lange oren, een staart en twee lange poten zodat hij ver en hoog kan springen. ‘Ik zou wel graag een konijn willen, maar ik heb al kippen’, vertellen enkele kinderen. ‘Ik heb ook kippen én een haan!’, vertelt Noah. En Annelies? Ook zij heeft kippen. We kijken naar een foto van de twee dieren en plotseling komen er heel wat verhalen boven. Vissen, katten, honden,… We hebben blijkbaar wel heel veel dieren. Bij de opa van Klara woont er zelfs een papegaai. Die heet Jan, maar kan niet praten. ‘Mijn papa heet ook zo!’, zegt Tobin. ‘Maar die kan wel praten’.

Mooie, gekleurde veren heeft papegaai Jan. Klara toont deze de volgende dag. Een kleine, middelgrote en grote veer met een blauwe kleur. Mira vond een veer in de tuin. Niet van een papegaai, maar van een duif. Ze voelen allemaal zacht aan, maar hebben wel een scherpe punt. ‘Zo scherp als de punt van een potlood’, bedachten we. En met een potlood kunnen we tekenen, dus met een veer moet dat ook lukken. Toch? We stopten de veren in een potje met inkt en gingen aan de slag. We moesten wel vaak onze punt weer in de inkt stoppen. We kwamen te weten dat de mensen vroeger met ganzenveren schreven in plaats van met potloden en pennen. Dat vonden we wel vreemd.



We wilden nog wel graag enkele veren hebben zodat we dit met meer kinderen tegelijk konden uitproberen en dus gingen we buiten op zoek. ‘Misschien vinden we er ook wel één van een raaf!’, zei August. We gingen naar het kleine stukje bos achter de oude school en vonden verschillende veren. Die pakten we mee. Wanda merkte op dat er ook heel wat andere dingen op de grond lagen. Bladeren, takjes, schors en ook veel ‘herfstschatten’. Mera had gelukkig een zak meegenomen waar we alles in konden stoppen. De spullen legden we op de knutseltafel en werden druk onderzocht, bekeken met een vergrootglas en we maakten er in klei ook afdrukken van.

Toch moesten we de volgende dag nog een keer terug naar het bos. Tijdens onze wandeling hadden we een gat in de grond gezien. Waarschijnlijk het hol van een dier. Maar wie zou er daar wonen? Daarvoor moesten we weten hoe groot het was. We hadden geen meetlint in de buurt, dus we bedachten samen hoe we het dan wel konden meten. We plaatsten onze voet naast het hol. We gebruikten takken om het op te meten. Zelfs dennenappels. We maakten foto’s en bekeken deze nog eens goed in de klas. Voor een vos is het hol te klein en voor een muis te groot. ‘Misschien woont er wel een konijn’, zei Sumaya. Zou het?

Op donderdag gingen we naar de bibbus en Marie nam een dierenboek mee. Hierin konden we zien welke dieren er allemaal in het bos wonen. We stempelden onze symbolen bij het dier waarvan we dachten dat die in het hol zou wonen. De meesten dachten, net zoals Sumaya, aan een konijn. Maar heel zeker waren we nog niet. Daarom bracht Annelies de volgende dag een wildcamera mee. Deze gaan we volgende week samen in de buurt van het hol hangen. Wanneer het dier dan ’s nachts opduikt, als het muisstil is in het bos, zou het gefilmd worden. En dan weten we eindelijk wie er woont.

pagina 2 annelies

Geplaatst 21 sep. 2018 00:02 door Patrick Leunens   [ 21 sep. 2018 04:21 bijgewerkt ]

Groen, blauw, groen, blauw… Op maandag maakte Annelore, samen met Marie en Klara, een lange ketting met parels. Een bijzonder mooie ketting met twee verschillende kleuren. Maar hoe heet dat nu ook alweer? Wanneer we steeds hetzelfde laten terugkeren? Mera wist het! Een patroon! We zochten en vonden nog andere patronen in de klas. Het tafellaken van de knutseltafel: roze, grijs, groen. En Marie? Zij timmerde zelfs een patroon van rode en groene staafjes. We waagden ons zelfs aan een patroon van rood, groen, blauw, paars en geel, maar dat vonden we toch nog wat moeilijk. 

Dinsdag trokken we naar de winkel, op zoek naar onze ingrediënten voor een lekkere appelcake. De oudsten hadden een boodschappenlijst gemaakt. Trots toonden ze hun lijstje aan de anderen van de klas en konden we vertrekken. Lana ging mee en we verdeelden de klas in twee groepen. De ene ging op zoek naar rozijnen, een citroen en eieren. De andere ging op zoek naar kaneelpoeder, boter, bloem en agavesiroop. Al was deze siroop wel goed verstopt. We moesten zelfs hulp vragen aan de mevrouw van de winkel. We gingen naar de kassa en Soha betaalde met een briefje van 20 euro. We kregen wisselgeld terug. In de klas bekeken we de rekening goed. ‘Het ene was duurder dan het andere!’, wisten we hierover te vertellen. Maar wacht eens even… Zijn we de appels nu niet vergeten? Nee, hoor! Wanda bracht er mee van bij haar thuis. Daar groeit een appelboom die heel veel appels laat vallen. Ingrediënten appelcake? Check!

 


In de namiddag was het dan tijd om de doos te openen die August had meegebracht. ‘We moesten er voorzichtig mee zijn en het zeker niet aanraken’, zei hij. Dat werd spannend. We openden de doos en zagen iets geks... Wat was dit? De meesten hadden dit nog nooit gezien! Het rook ook een beetje vreemd. August vertelde dat het een wespennest was, maar dat er geen wespen meer in woonden, want deze had de brandweer weggejaagd. Hoe hadden ze dit gedaan? ‘Door te schreeuwen!’ of ‘te laten schrikken’, dachten we. Maar zo is het niet gegaan. De brandweer joeg de wespen weg met poeder. En inderdaad, we keken met onze vergrootglazen naar het nest en er lag een dikke laag poeder op.
We waren nu toch wel benieuwd geworden naar hoe de wespen zoiets prachtigs konden maken. We zochten een filmpje op en kwamen te weten dat de wespen op zoek gaan naar kleine stukjes hout, dit fijnkauwen en dus vermengen met speeksel. Dat vonden we wel heel speciaal, want zo bouwen wij geen huizen! Wij gebruiken cement en bouwtuigen, de wespen niet.
 
En… Er gebeurde nog iets spannends op deze dag! Op maandag vertelde Wanda dat ze helemaal alleen kon fietsen. Ze bracht een foto mee en dit moesten we uiteraard met onze eigen ogen zien. De volgende dag stond haar fiets te pronken in de klas. We bekeken deze van dichtbij en zagen een bel, twee wielen, een licht voor - en achteraan, pedalen, een mandje,… Wat een prachtige fiets. Wanda reed een toertje rond de speelplaats, gevolgd door een luid applaus van de anderen. Bravo, Wanda!

Tuur bracht op woensdag een bloem mee. Maar omdat deze verdroogd was, konden we niet goed meer zien welke soort bloem het was. We bekeken deze goed en zagen in de knop van de bloem allemaal gaatjes. Er moesten dan wel een soort van pitten hebben ingezeten. ‘Een zonnebloem!’, klonk het meteen in koor. We zochten naar een foto van een zonnebloem en vergeleken deze met de verdroogde bloem. Nu waren we wel zeker. ‘Het was een zonnebloem die gewoon te lang in de zon had gestaan’, vertelde Ot.

Ondertussen maakten we nog een vrije tekst met behulp van ecoline en pandakrijt en bouwden we allemaal samen aan een groot knutselwerk: een huis. Hiervoor bedachten we samen een ‘bouwplan’. We verdeelden de taken zodat iedereen iets kon maken. De ene zette de muren recht, de anderen maakten enkele bomen en zelfs een boot. Ook wat struikgewas, een badkamer en een keuken mochten niet ontbreken. Het werd prachtig! We werken er volgende week nog een beetje aan verder…

Vrijdag was het dan zover: baktijd! We deden de ingrediënten voor onze appelcake in een grote kom en mixten het tot een glad beslag. Het deeg kon dan eindelijk de oven in! Mmmm… Wat rook het lekker! De cake was overheerlijk!

Volgende week woensdag gaan we voor de eerste keer zwemmen! Daar kijken we al lang naar uit!

Welkom op het blog van de banaantjes

Geplaatst 14 sep. 2016 02:24 door Bart Goethals   [ 21 sep. 2018 04:26 bijgewerkt door Patrick Leunens ]


Bijenbezoek, verjaardag Tirna, pompoenplant

Geplaatst 21 jun. 2016 03:41 door Sandy Van Hoof

Tirna vierde haar vierde verjaardag.
Het was mooi weer. Dus zaten we buiten op de bankjes.
Lekkere zelfgemaakte cakejes smullen.
Tirna bracht ook een dvd mee.
Allemaal mooie (kleuter)liedjes ondersteund door gebarentaal.
We zongen 'ik zag twee beren' en 'hoedje van papier'.
Ze kreeg zelfgemaakte diertjes. De olifant is haar lievelingsdier.



Ram en Lennert plantten samen een pompoenplant in onze daktuin.
Een kuil maken, het plantje erin, toedekken en water geven.
Misschien groeit er binnenkort een pompoen.


Samen met de Worteltjesklas, 
gingen we naar aanleiding van ons onderzoek over wespen en bijen, 
mee op bezoek bij een imker.
Op een prachtig domein werden we onthaald.
We konden honing proeven.
We zagen de bijenkast en raten.
Enkele kleuters droegen een bijenpak.
De papa van Joppe (Worteltjes) en de mama van Rik (Banaantjes) gaven uitleg.
Aan het einde van het bezoek kreeg iedereen een potje honing van de imker mee.

  

KAMPFOTO'S online

Geplaatst 16 jun. 2016 02:27 door Sandy Van Hoof

Via deze link kunnen jullie allemaal meegenieten van het fijne kamp dat de Banaantjes hadden.
Ons kamp ging door op donderdag 19 en vrijdag 20 mei.
We verbleven in Heppen, Kampidoe.



Bezoek van Willem en verjaardag van Lennert

Geplaatst 8 jun. 2016 04:16 door Sandy Van Hoof

De mama van Wera kwam op bezoek met de babybroer.
We knutselden cadeautjes:
rammelaars en een slabbetje.
Wera was erg fier op haar broer.

We maten hoe groot Willem was.

Wera vertelde dat hij pap en fruitpap at.
Hij is al 3 maanden oud.

 

Lennert vierde zijn 6de verjaardag.
Hij wilde graag een knuffel en houdt van apen.
We maakten een sokkenpop-aap voor hem.
De mama en papa kwamen naar de klas en maakten met de kleuters fruitsaté's.
Super lekker fruit: bessen, ananas, mango,...

 

Er werd fijn gespeeld.
Deze foto verdient ook een plaatsje op de blog. 2 prinsessen in het lokaal.


Verjaardag van Soha en Lou, bijenhotel, fruitsla en KAMP

Geplaatst 8 jun. 2016 03:53 door Sandy Van Hoof   [ 8 jun. 2016 04:08 bijgewerkt ]

We vierden 2 verjaardagen.
Soha werd 3 jaar en trakteerde met een lekkere taart.
De kleuters maakten voor haar een mooie zeemeermin.



Lou, hoera, 4 jaar geworden.
We moesten geen boterhammen meebrengen. 
Want we aten pannenkoeken. Véééél pannenkoeken.



In onze fruitbak bleef nog veel fruit over. Want we waren die week met weinig kleuters in de klas geweest.
We dachten samen na en kozen om het fruit te verwerken tot een frisse fruitsla.
Iedereen die wilde, hielp mee snijden.
Na de buitentijd, en even rusten in de koelkast, smulden we buiten in het mooie weer van de gezonde fruitsla.

 

De mama van Rik kwam ons helpen om een bijenhotel te maken.
De Monstertjes kwamen vragen of ze mochten meehelpen want zij hadden ook een bakje gekregen om een bijenhotel van te maken.
3 Monstertjes en telkens 3 Banaantjes werkten samen.
Boren, zagen, knippen en schilderen.
Leen voegde alles vakkundig samen.
Het resultaat, met groentenbak bovenop, is een heuse blikvanger.
Hopelijk denken de bijtjes er net hetzelfde over. En komen er binnenkort een aantal naast ons wonen.

 


We gingen ook op kamp met onze klas.
Op donderdag reden we naar Kampidoe in Heppen.
Een prachtig paviljoen, omringd door ons eigen bos, wachtte op ons.
Het weer was ons goed gezind.
Kampen bouwen, kampvuur, speeltuin, ijsje eten, fietsen,... Het was een geweldig kamp.
Iedereen sliep goed en at goed.
Hieronder enkele foto's voor een eerste indruk.
Vanaf de deelgroep kan iedereen alle foto's van de fotopagina halen.
De link komt op de blog.

 

Verjaardag Mirlo en moederdag

Geplaatst 31 mei 2016 02:44 door Sandy Van Hoof

Hier staan onze foto's!

Mirlo werd 6 jaar.
Op woensdag vierden we samen zijn verjaardag.
Er werden knappe cadeautjes en knutselwerken gemaakt.
HIEP HIEP HOERA MIRLO!



Maar ook de mama's werden in de bloemetjes gezet.
Met wc-rolletjes knutselden we juweeltjes voor de mama's.
We maakten ook een tekstje dat we stempelden.


In het lokaal werd een tunnel gebouwd met blokken, matjes en doeken.
Als slakken kropen we er door.
Er moest ook goed worden nagedacht. Hoe maken we de tunnel hoog genoeg om er door te kunnen? Hoe kunnen we de tunnels sterk genoeg maken zodat ze niet inzakken?


Samen spelen in de poppenkast, creaties maken op de automat en in de zandbak, gezelschapsspelletjes,... ondertussen zitten we niet stil.

   






Averegten

Geplaatst 22 apr. 2016 03:38 door Sandy Van Hoof


Woensdag was het stralend weer.
Dus beslisten we om naar de Averegten te trekken.

De lente was helemaal voelbaar.
Eerst wandelden we samen naar de kinderboerderij.
De Banaantjes wilden heel graag de lammetjes zien.


Op ons pad kwamen we van alles tegen:
- een boom waar je helemaal in kon staan.
- een holletje (van wie?)
- een eekhoorn die steeds dichter en dichterbij kwam. Die had helemaal geen schrik van ons.
- blaasbloemen
- ganzen
- kleefkruid en netels

Dan kwamen we bij de schapen en lammetjes.
We gaven ze gras en konden ze aaien.


Op de boerderij zetten we ons op een bankje om samen te smullen van een picknick.
Iedereen kreeg ook een lekker drankje.


Konijnen, muisjes, duiven, kippen, de hond van de boerderij,... we ontdekten het allemaal.
Toen we uitgerust waren stapten we de lange weg terug maar met als doel,
de speeltuin.


Daar hebben we nog fijn gespeeld. Sommige Banaantjes toonden hun klim-en zwierkunsten.
De roetsjbaan en de wiebelmat waren favoriet.
Een geweldige dag en dan terug naar school.

1-10 of 75