Klassen‎ > ‎Banaantjes‎ > ‎

Ballonnen en bieten

Geplaatst 9 nov. 2018 07:22 door Annelies De Groot



Op maandag telden we geen 14, maar 15 kindjes in onze klas. We mochten Hanne, ons nieuwe Banaantje, verwelkomen!

Ot bracht op deze dag een reuze-ei mee. Daar was een knuffel uitgekomen! Maar knuffels, komen die wel uit een ei?
Wie komt er eigenlijk allemaal uit een ei? Dat vonden we een onderzoek waard. Wanda, Marie en Annelore zochten het uit en vonden het antwoord in een boek over ‘dierenbaby’s’. Geen olifanten, geen giraffen, maar wel en vis, een vogel, een struisvogel en een kikker komen uit een ei. Ook eenden, slangen en schildpadden en zelfs een krokodil! Noah moest lachen, want ook hij is een krokodil van symbool. We tekenden de dieren op een blad en enkele oudsten schreven de dierennamen erbij.  

Tobin bracht twee ballonnen mee. Als we die opbliezen, waren het toevallig ook net eieren. Een ballon heeft een ovale vorm. ‘Ovaal is een beetje langer dan rond’, zei Wanda hierover. Er stond een tekening op de beide ballonnen. Eerst waren deze klein, maar toen werden ze – door het opblazen – plotseling heel erg groot. Tobin liet de ballon weer af en de tekening werd weer klein. Dat vonden we wel grappig. Maar zo’n ballon die opgeblazen wordt, zouden we dat ook zelf kunnen naspelen? ‘Ja, hoor!’, klonk het enthousiast in onze kring. In de namiddag gingen we even naar buiten en maakten we ons zo klein als een ballon die nog niet opgeblazen was. Dan werden we groter en groter en groter, tot plots… Knal! We gingen stuk! De ballon kon ook wegvliegen en een piepend geluid maken. En dat konden wij ook!

Op het einde van de dag vierden we de verjaardag van Ot. Zij werd 5 jaar. We aten lekkere pudding, zongen liedjes en keken in haar verjaardagsboek.




Op dinsdag stempelden we met ballonnen. We vulden deze met water, stopten ze in verf en maakten afdrukken op ons papier. Wanneer we weinig water in de ballon deden, drukten ze niet zo goed op ons papier dan wanneer we er veel water in deden. We ontdekten dus dat als we de ballon zwaarder maken, dit voor een betere afdruk zorgt. Het stempelwerk gebruikten we als achtergrond voor een vrije tekst.

 
In de namiddag werd er poppenkast gespeeld. De jongsten keken naar een poppenkastverhaal bij Annelies, de middelsten bij Stephanie en de oudsten bij Nathalie en Hilde.
Tuur en Divano speelden op woensdag een ballonnenspel in de klas. Annelore en Tobin bliezen ondertussen ook nog enkele ballonnen op en dat lukte al heel erg goed. Alleen de knoop leggen, was nog wat moeilijk.


August bracht op donderdag bieten mee. Hij was deze zelf gaan halen met de tractor. De bieten moesten wel nog gekuist worden. August wist heel goed hoe hij dit moest doen en maakte een stappenplan. Eerst het zand van de bieten afborstelen, dan in een emmer water afspoelen, op een handdoek leggen en de biet in stukjes snijden. Klara bracht een zakje okkernoten en een hamer mee. We dachten we na wat we ermee konden doen. We konden ze tellen, ermee rollen, we konden ze kraken,…

Op vrijdag proefden we van de bieten. Sommigen vonden dit heerlijk, maar anderen vonden het ook een beetje vies smaken. Dan trokken we naar de winkel. Daar gingen we - met een boodschappenlijst - op zoek naar ingrediënten voor koekjes te bakken, want daar hadden we al een tijdje zin in. We kochten kristalsuiker, bloem, zout, boter en eieren…
Eieren? ‘Toch geen eieren waar er dieren uitkomen?’, vroegen enkele kinderen ongerust. Gelukkig niet! Voor de zekerheid deden we toch maar een paar eitjes open. ‘Het zijn de eitjes die mama ook bakt!’, vertelde Marie toen. We leerden over de dooier en het eiwit. En eitjes bakken, daar hadden we ondertussen ook wel zin in. We braken de eitjes en roerden deze in een kommetje. Vuurtje op en bakken maar! Mmm… Wat vonden we de omelet lekker!

Volgende week is het opnieuw baktijd, want dan bakken we onze koekjes!

 

Comments