Klassen‎ > ‎Banaantjes‎ > ‎

Magneten en spiegels

Geplaatst 23 nov. 2018 07:47 door Annelies De Groot   [ 23 nov. 2018 09:11 bijgewerkt ]



'Magnetisch, wat is dat?’ Dat was de vraag waar we onze week met opstartten. Vorige week bracht Ot een plaatje mee van een computer dat op sommige plekken magnetisch bleek te zijn. Dat hadden we toevallig ontdekt toen we aan het experimenteren waren met magneten. We leerden dat magneten op sommige dingen ‘kleven’, maar op wat allemaal? Dat zochten we dus uit! We ontdekten dat er binnen in onze klas heel wat dingen zijn die magnetisch zijn: het ijzer van de wereldbol, de haakjes van de schildersezel, de poten van onze krukjes, het slot van de deur,… En buiten? Ook daar gingen we op onderzoek. De palen van het afdak, de hekken van de fietsenstalling, de kapstokken én baren van de kickertafel bleken magnetisch te zijn. Zelfs in de keuken van de school gingen we op ontdekking. De koelkast, diepvriezer, oven, kraan,… Wat veel! We tekenden alles op en namen foto’s die we nadien bij op ons onderzoek kleefden.
 
Tobin bracht een stuk van een boomstam mee. Dat was in tweeën gezaagd door zijn papa. De twee helften pasten perfect op elkaar. We voelden aan het hout van de boom en wilden hier een afdruk van maken. We legden een blad op de ene helft en gingen er met wasco over. De structuur van de boomstam kwam er op deze manier goed door. ‘Papier wordt van bomen gemaakt’, zeiden we plots. En toen bedachten we ons dat we zelfgemaakt papier hadden waar we nog iets mee konden doen. We dachten samen na en het leek ons wel fijn om onszelf te schilderen op het papier. Al ontdekten we al snel dat het niet zo makkelijk was om dit met dikke penselen te doen. Hiervoor was ons papier niet glad genoeg. Met fijne penselen lukte dit al beter.





Naast het maken van een afdruk van de boomstam, konden we er nog iets mee doen. Wanneer je beide helften naast elkaar legt, zijn ze gespiegeld. Dit konden we goed zien met behulp van een echte spiegel. We keken naar onszelf in een spiegel en trokken gekke bekken. Dat vonden we grappig.

Sumaya en Soha speelden poppenkast voor Hanne en Annelore. Ze verzonnen een gek verhaal over een mannetje met zijn hond. Wat hebben we gelachen!

Op dinsdag was het tijd voor een volgende muziekronde. Marie had het lied ‘Toverkrijtje’ gekozen. Ze leerde het ons aan en we maakten zelf nog tekeningen bij het lied om het beter te kunnen onthouden. Van de tekeningen maakten we een boekje. In de namiddag was het poppenkast voor alle kleuters. De jongsten luisterden naar een verhaal bij Annelies, de middelste kleuters bij Stephanie en de oudsten bij Hilde en Nathalie.



Op woensdag gingen we zwemmen, maar zonder Annelies omdat ze ziek was.
Ook nieuwe Banaantje Hanne ging voor de eerste
keer mee zwemmen. Dat vonden we fijn!

Op donderdag was Annelies nog steeds ziek, maar deden we leuke dingen met Lana, de Worteltjes, Regenboogjes en Krokodilletjes.

Op vrijdag, toen Annelies weer beter was, vertelden we over onze avonturen in de andere kleuterklassen. Bij de Worteltjes knutselde Mera een boot, bij de Regenboogjes maakten Wanda en Mira een schilderij en bij de Krokodilletjes speelden we leuke spelletjes.

We experimenteerden nog even met de spiegels en speelden een spel waarbij we met houten staafjes op een plat vlak iets bouwden en de andere het spiegelbeeld nabouwde. Ook gingen we per twee staan en probeerden we elkaar na te doen in spiegelbeeld.

In de namiddag vond het atelier plaats. We werden verdeeld over de verschillende klassen. Sommigen gingen dansen, anderen gingen knutselen,... We vonden het reuzefijn!

Comments