Klassen‎ > ‎Banaantjes‎ > ‎

Zo trots als een pauw

Geplaatst 19 okt. 2018 03:46 door Annelies De Groot


Op maandag bekeken we de herfstschatten van onze wandeling van vorige week. Wat konden we hier allemaal mee doen? Sorteren, groepjes maken van 2, 3, 4,... en natuurlijk ook enkele kleurrijke herfstschilderijen creëren. Maar we konden er ook ons eigen herfstbos van maken. We namen wat klei en vormden allerlei boomstammen. Dikke en dunne. Hier staken we takjes in. Deze moesten we soms nog breken omdat ze te lang waren. We schilderden de stammen bruin. De jongsten scheurden zijdepapier en maakten er propjes van. Deze kleefden we op onze boom en stelden de bladeren voor.
Eens onze boom was gedroogd, kregen we ook nog een ander idee. We konden ze gebruiken voor een spel. We legden boomschijven op een lange rij, zetten onze zelfgemaakte herfstbomen tussen het pad en namen een dobbelsteen. Om de beurt dobbelden we en zetten we het gegooide aantal stappen vooruit. We gingen nadenken over hoe we het spel nog wat spannender konden maken. Mera, Annelore, Ot en Wanda gebruikten kastanjes als ‘val’. Wie op een kastanje terechtkwam, moest een stapje terugzetten. Het spel werd nog een hele week lang gespeeld en er kwamen telkens nieuwe ideeën, spelregels, bij.
En… We zagen ook het filmpje van onze wildcamera. Welk dier er nu precies in het hol woont, weten we nog niet. Maar we hebben alleszins een marter en een kat gespot! Binnenkort gaan we onze camera nog een keer ophangen, maar dan op een andere plek.


In de namiddag gingen we naar het toneel ‘Kluizelaar’ in Heist-op-den-Berg. Wat hebben we gelachen! De volgende dag werd er nog druk over naverteld in de kring.
Op dinsdag maakten we tijd voor het onderzoek van Marie. Zij wou graag weten waarom het hier dag is en terwijl - aan de andere kant van de wereld - nacht. ‘De mensen zetten de zon aan wanneer ze dat zelf willen’, klonk het overtuigd tijdens een gesprek.
Maar kan dat wel? Want hebben we dan een schakelaar? Of: ‘Misschien nemen de mensen een ladder en pakken ze de zon weg’, zei Wanda hierover.  

We wisten het niet zo goed en daarom gingen we naar het documentatiecentrum. We zochten naar boeken over de dag en de nacht. En zo kwamen we uiteindelijk het antwoord te weten: de zon blijft steeds op dezelfde plek schijnen, maar de aarde – wij dus – draaien. Daarom wordt het ’s avonds donker. We probeerden het duidelijk te maken met een wereldbol en een lamp. Iemand draaide met de wereldbol terwijl de lamp, de zon, op dezelfde plek bleef staan. We zagen dat het ene stukje donker werd, terwijl het andere oplichtte.


In de namiddag kwamen er enkele Monstertjes naar onze klas en ook Rhuna, de zus van Mera, kwam langs. Samen lazen ze een verhaal voor aan de Banaantjes.
Wat vonden we dit fijn!   

Woensdag bracht Mera een springtouw mee. Wat konden we ermee doen? Springen natuurlijk! Maar ook meten. We maten hoe vaak het touw in onze klas kon. 7 keer! Zou dat in de andere klassen ook zo zijn? Enkele oudsten en middelsten zochten dit uit. Ze gingen langs in de verschillende klassen en tekenden het aantal telkens op. Dit deden ze door streepjes te trekken en het getal erbij te stempelen. Zo ontdekten we dat de kleuterklassen even groot zijn en zelfs groter dan de klassen in de lagere school.

Op donderdag toonde Mira ons iets prachtigs. Een veer van een pauw. We zochten naar enkele prenten van het dier en Sumaya en Soha tekenden een eigen pauw. Hiervoor gebruikten ze groen, blauw en goud. We vertelden aan elkaar wat ons ‘zo trots maakt als een pauw’. Annelore en Marie zijn dit bijvoorbeeld wanneer ze kunstjes tonen. August is dit wanneer hij aan anderen kan laten zien dat hij hard kan lopen. Ot is zo trots als een pauw wanneer ze klimt.



 

Vrijdag sloten we onze week af met de vraag van de Worteltjes. Zij vroegen zich af welke kinderen er een bril dragen. In onze klas draagt Ot een bril. 'Met een plakkertje, want zo kan mijn oogje rusten', zei ze hierover. Tuur had toevallig op deze dag ook een zonnebril bij. Wanneer gebruiken we die? 'Niet om beter te kijken of om onze oogjes te laten rusten, maar als de zon schijnt!'. Annelore vertelde over een skibril. 'Want anders komt er sneeuw in je ogen als je van de berg gaat'.
Zijn er nog andere soorten brillen? Een onderzoekje voor volgende week...


 

Comments