Klassen‎ > ‎

Krokodilletjes

Volg elke week onze avonturen van de klas.
Wekelijks vind je onze foto's op de fotopagina.

Werken met spullen van buiten en knutselen met rollen.

Geplaatst 12 okt. 2018 08:53 door Stephanie Rockelé

Maandagochtend weer een waardevolle kring. Roxx vertelde over haar verjaardag. Ze was heel enthousiast!
Vanuit het verhaal van Fleur over haar ontbijt kwamen we weer op een gesprek. Fedor vertelde dat eten uit de poep komt. Dus gingen Fedor en Aline verder op onderzoek: hoe het eten van in de mond naar uit de poep gaat. Slokdarm, maag en dikke darm. Er werden 2 mooie tekeningen bij gemaakt.
We maakten cadeautjes voor Roxx. Roxx maakte een kroon. In de namiddag zongen we voor Roxx en kregen heel wat lekkers: zelfgebakken koekjes, rozijntjes en nootjes. Roxx mocht al haar cadeautjes gaan zoeken in de klas. Haar eerste verjaardag in de Krokodillenklas was geslaagd.
Tijdens de aflsuitkring werden er nog mooie werkjes getoond van zoutdeeg en magneetjes.
Dinsdagochtend lazen we de brief van de Monstertjes dat in onze brievenbus stak. Ze vertelde ons dat ze in de krant hadden gelezen dat er veel auto's te snel rijden. Voor Aline was dat duidelijk, dan moet je borden maken met: 'In Houtvenne niet te snel rijden.', 'In Booischot niet te snel rijden.',... We besproken welke borden er dan wel in Houtvenne of Booischot stonden. Abel keek recht naar buiten en zag het blauwe bord met de fiets op. 'Dan mag je daar fietsen.', zei hij goedwetend. 'En daar staat een bord met stop op.', zei Aline. Dan moet je stoppen. 'Ahja, aan de lijn moet je stoppen.', zei Jua. Hopla we gingen naar buiten. We gingen eens een kijkje nemen welke borden er aan onze school stonden: de bushalte, zebrapad, fietspad, voetpad, rode borden met cijfers in (die zeggen dat je traag moet rijden), blauwe borden, wegwijzer naar Houtvenne,...
Ik zal de verhalen (van de kinderen) van de mama's, papa's, oma's en opa's die te snel rijden maar voor mezelf houden :)
Maar daartegenover werden er weer mooie verhalen verteld.
'Daar steek ik over met mijn mama en papa.' (zebrapad)
'Daar fietsen wij.' (fietspad)
'Je moet altijd goed kijken.'
'Je moet stoppen aan de witte lijn.'
Goed bezig mama's, papa's, oma's en opa's!!!
We trekken onze wandeling verder uit naar de oude tuin van de Duiveltjes. We namen takken, blaadjes en eikels mee. We vonden een dode rat. We vonden een huisje van een dier, misschien de dode rat. En we vonden 2 holletjes in de grond. 'Van een konijntje?'
'Eten geven.', zei Boris. Wat eten konijntjes en wat doen de diertjes nu in de herfst. Eikels en eten verzamelen voor de winter. 'Oh, dan mogen we niet alle eikels meenemen.', merkte Charlotte op.

Toen we terugkwamen in de klas werden er veel dingen gedaan. Een eerste groep maakten een werkje metzand en takken. Een andere groep speelden met het zoutdeeg, de noten en de eikels.
Nadien maakten Jua en Robbe S. de konijnenholletjes na in de zandbak. Ze knutselden zelfs elk een konijntje.

Ondertussen kwam Lana ook nog naar de klas. Zij speelden met Charlotte, Hafsa en Fedor een spelletje. In de namiddag vielen we bijna in slaap bij ons verhaaltje. We waren heel moe.
Woensdagochtend hadden Aline en Charlotte hun voeten gemeten. We hadden het over de nieuwe schoenen van Charlotte en Aline wilde graag weten of haar voeten ook in die schoenen pasten. Het simpele antwoord had gewoon geweest dat Aline de schoenen pasten maar dat deden ze niet. Ze deden nog eens voor hoe ze elkaars voeten vergeleken. We kwamen op het antwoord dat de schoenen waarschijnlijk te klein gingen zijn voor Aline. Dus zo kwamen we terug op onze meter. We zagen hem in de klas hangen en gingen vergelijken met vorig schooljaar. We waren wel veel gegroeid. En we vergeleken niet alleen met vorig schooljaar maar ook toen Jua, Aline, Robbe S.,... nog veel jonger waren. 'Zo klein.', zei Aline.
Na het zwemmen zagen we een aflevering van de film van Paw Patrol van Fedor. We aten terwijl een fruitje. Abel maakte een leuke herinnering van onze zwemtijd.
Abel had in de kring zijn knutselboek met rollen laten zien. Eerst vroeg hij: 'Hoeveel rollen zijn er in de klas.' 'VEEEEEEEEEEL Abel, heel veel.', zei Stephanie. Abel liet een taart zien dat hij wou maken. Iedereen werd enthousiast. Dan kunnen we die in de poppenhoek zetten en doen alsof we de kaarsjes uitblazen. Geweldig idee voor donderdag.
Roxx vertelde over haar verjaardag die ze thuis had gevierd. Er kwam een leuk gesprek los: 'Kreeg je cadeautjes?', 'Waren er ballonnen?', 'Waren er vlaggetjes?', 'Heb je taart gegeten?',...
Donderdagochtend, na het turnen, had Stephanie een nieuwe meter gehangen. Zo konden we elkaar terug meten. Robbe S. en Aline wilden graag weten of ze evengroot waren, ze waren tenslotte ook samen oudsten. Dus nadat ze elkaar hadden gemeten, deden ze dit ook bij de rest.
Stephanie had een kopie gemaakt van het knutselboek van Abel. Zo konden we het nog lange tijd laten liggen.
Lana was er, zij hielp ons met het maken van een taart uit rollen. Na de speeltijd deden we daar nog aan verder. In de namiddag genoten we van een verhaal. We gingen op ons terras zitten.
Robbe G. en Abel zorgden voor de illustratie voor de nieuwsbrief. Afdrukken met nootjes. Terwijl bouwde Fedor op zijn manier een toren tot aan zijn symbooltje op de meter. De blokken werden met een brandweerwagen vervoerd van de bak tot aan de meter. De toren was nog niet af, hij toonde zijn resultaat al in de kring. Fedor ging er vrijdag verder aan werken. Robbe S. dacht dat er niet genoeg blokken waren om tot bij hem te bouwen. Maar daar was Aline niet van overtuigd. Zij ging vrijdag een hogere toren bouwen dan Robbe S.
Vrijdagochtend had Lian kastanjes bij. Abel wist dat je wilde kastanjes niet mocht opeten. Maar hoe de andere noemde die je mocht opeten, dat wist hij niet. We zochten samen op welke kastanje het was een wilde of een tamme. Abel vertelde ons dat je de kastanjes kon poffen. Hij legde uit hoe: een pan met olie, dan de kastanjes en dan poffen ze. In de namiddag testten we het uit.
Aline bouwde samen met Fleurtje een toren tot boven Robbe S. zijn symbooltje. We moesten snel een foto trekken want hij was al eens 1 keer omgevallen.
Na de speeltijd gingen we turnen.
Na de middag genoten we van een verhaaltje. We gingen ook de kastanjes poffen en opeten. De oudste kleuters bekeken nog samen met Stephanie hun werkplan.

Boterham met choco en met iedereen triangelen.

Geplaatst 5 okt. 2018 07:44 door Stephanie Rockelé

Dinsdagochtend begonnen we meteen met choco te maken. Er werd met de stamper gestampt :) Dat was weer nieuw en leuk. Alle noten werden platgestampt. Abel en Roxx kwamen in de potten kijken en zorgden ervoor dat de chocolade goed onder de boter werd geroerd. 
Voor de speeltijd was de eerste choco klaar. Hij was wat lopend maar wel lekker van smaak.
De 2de portie lactosevrij voor Aline werd na de speeltijd gemaakt.
Op de middag kwamen er wat extra Worteltjes. Dat vonden we niet erg 
Na de middag zaten we lekker gezellig met veel kindjes in de kring. We genoten van het verhaal van kleine draak. Die volgens Aline toch niet zo klein was, hij was groot maar volgens Briek kon groeien door veel boterhammen te eten. Fedor dacht dat kleine draak misschien iets ging laten vallen. Terwijl Robbe G. dan heel goed naar de prent keek en dacht dat kleine draak op zijn huis zat. Briek verklapte al een klein stukje door te zeggen dat het het huis van een jongetje was. Maar daarna verklapte hij niets meer.

We konden na de middag nog lekker spelen. De nieuwe stempels werden uitgeprobeerd in de klas. 
In de afsluitkring tekende Charlotte de chocopot als herinnering van deze dag.
Woensdagochtend, in de kring, Hafsa had slijm bij om mee te spelen. We spraken af dat we zoutdeeg zouden maken voor iedereen dat wou. Zo kon iedereen met zacht deeg spelen.
We verzamelde nadien het deeg en konden er donderdag nog verder mee spelen.
Robbe G. had een grote auto bij. Hij leek op onze andere grote auto's die buiten in de kast zaten. Flin, Robbe G. en Roxx gingen buiten met de 3 grote auto's spelen. Flin tekende de buitenautomat verder met de krijtjes, zodat hij een langere weg had om op te rijden. 
Fleur had 4 steentjes bij van bij haar thuis. Er werd een gesprek gestart over krijtsteentjes, vuursteentjes, krijten op het terras,... Maar uiteindelijk besloot Fleur om er mee in de zandbak te spelen.
We besproken nog de praatraad en ontdekten dat sommige kinderen hun mond op de kraan van de drinkfonteintjes zetten. Dus donderdag gingen we eens drinken aan de fonteintjes. Ons zoutdeeg werd de herinnering van deze dag. 
Donderdagochtend, na het turnen, gingen we samen naar de bibbus. Na de speeltijd gingen aan de drinkfonteintjes drinken en kijken hoe het goed lukt.
In de namiddag oefenden we het liedje dat we vrijdag op het podium gingen brengen.
We maakten een bord voor op de speelplaats: niet speelvechten.  Er werden leuke ideeën gebracht: een foto maken dat kinderen elkaar vastnemen, idee van Aline. Charlotte bracht het idee om de vingers over te tekenen als je ze als schietgeweren gebruikt. Jua en Robbe S. poseerden op de foto die er bij kwam te hangen. Aline liet weten dat we er nog een kruis moesten over zetten. 
Hafsa en Abel gingen ook nog naar de praatraad.
Vrijdagochtend hadden we een fijne praatronde. Het verslag vind je tussen de foto's. Er was een fijne interactie tussen de kinderen. Heel wat kinderen wilden ook graag in Flin zijn boek kleuren, dus er werden kopie's gemaakt. Dan ging Robbe S. verder met zijn bouwwerk, kasteel van magneten, van donderdag. We hadden in de afsluitkring afgesproken dat hij er een 3D-werk ging van maken. Dit lukte dan ook heel goed. En het werd weer opnieuw getoond in de kring.
Na het turnen brachten we ons afgewerkte affiche over de afspraak van niet speelvechten rond in alle klassen.
Na de middag beleefden we samen het concept van 'Saved by the bell.' met alle klassen. We brachten met alle kleuters het liedje: triangelen. Dit liedje vind je in bijlage. De tekst is gemakkelijk dus ik heb hem er niet bijgezet.

We konden nog wat spelen in de klas. Er werd nog met het zoutdeeg gespeeld.
Recept choco:
300ml gecondenseerde melk, 200gr pure chocolade, 100gr boter, 300gr noten (kokosnoten, hazelnoten,...)
Smelt de boter au-bain-marie. Smelt de chocolade mee. Roer de gecondenseerde melk erdoor, eventueel een beetje vanilledruppeltjes. Laat afkoelen.

Recept: lactosevrij choco:
200gr noten, 200gr lactosevrije chocolade, 100gr suiker, 100ml lactosevrije melk of room, 60ml zonnebloemolie, eventueel vanilledruppeltjes
Kook de melk met de suiker. Chocolade en noten samen malen in kleine stukjes. Voeg de chocolade en noten toe aan de melk, eventueel vanilledruppeltjes. Verwarm de masse en roer goed. Voeg al roerend de olie toe. Laat afkoelen.



Noten kraken en ons eigen krantje maken.

Geplaatst 27 sep. 2018 10:00 door Stephanie Rockelé

Maandagochtend had Lian noten bij uit zijn tuin. We gingen op zoek naar hoe je een noot open krijgt. Er op kloppen, met je nagels, met de notenkraker, met je voet, met je poep,...
Er werden al wat ideeën besproken om met de noten te koken. Veel kinderen hadden 's morgens een regenboog gezien. Fleur vertelde dat ze een boterham met choco had gegeten. Dat vonden we allemaal lekker.
Jua en Charlotte toonden hun nieuwe schoenen. Jua oefende om veters te knopen.
Er werden mooie werkjes gemaakt met de klei en de noten. Er werden heel de dag noten gekraakt. We genoten in de namiddag van een rijmverhaal over een draak. Filmpje_noten kraken
Dinsdagochtend kwam Stephanie met het voorstel om choco te maken met de noten. Omdat we op maandag zo enthousiast waren tijdens Fleur haar chocoverhaal.
We gingen alvast naar de winkel. Maar het maken, doen we pas volgende week.
Tristan en Wannes kwamen vertellen over de zonnewijzer. Wij hadden vorige week een brief gestuurd. Jua toonde zijn ruimteschepen uit klei. Die werden nagebouwd door Hafsa, Fedor, Robbe G., Flin en Abel.
We genoten van de poppenkast, we vonden het erg grappig.
Robbe S. maakte een schatkaart met een schat. Deze gingen we op het einde van de dag zoeken.
We maakten al cadeautjes voor Robbe S. zijn verjaardag, die vierden we op donderdag.
Woensdag maakten we onze Krokodilletjeskrant. Taken werden verdeeld en uitgevoerd. Abel, Robbe G. en Aline zorgden voor het drukwerk (versiering). Charlotte maakte de voorpagina. Jua en Robbe S. sorteerden de foto's en kleefden ze op. Flin knipte met stephanie mee de foto's uit. We keken er naar uit om het in alle brievenbussen te posten.
Er werden nog cadeautjes gemaakt voor Robbe S.
Lana schilderde met noten, met de kinderen die wilden.
Donderdagochtend, na het turnen, vonden we 2 brieven in onze brievenbus: welke naam is het langst en het kortst in jouw klas. We besproken hoe je dat te weten kon komen.
Abel en Aline gingen de letters van alle namen tellen. Ze brachten dit in de namiddag terug naar de kring en zo konden we het antwoord op de vraag terug sturen.
We kregen ook nog een foto van een vrucht te zien, met de vraag welke vrucht dit was. 'Wat is een vrucht?', Aine en Tristan legden dit uit.
Robbe S. maakte zijn kroon. Na de speeltijd kwam de mama van Robbe S. zijn verjaardag vieren met lekkere hotdogs. Aine en Tristan waren in de voormiddag in onze klas. Zij maakten samen een poppenkast en toonden dit aan ons. Het werd een leuke en gibberige boel.
Na de middag besproken we nog onze krant. We vonden ze mooi en waren er fier op! We deelden ze uit in alle brievenbussen en onze boekentassen. We verstopten onszelf met ons cadeau voor Robbe S.
Op het einde van de dag namen we afscheid van Truus. We kregen een ijsje van Truus.
Vrijdag en maandag is het geen school.
Volgende week maken we choco en eten we samen gezellig boterhammen met choco.


Alles op slot en windmolens maken.

Geplaatst 21 sep. 2018 06:48 door Stephanie Rockelé

Maandag vertelde Robbe S. over zijn voetbaltraining. Hij had leren dribbelen. 'Wat is dat dribbelen?', vroegen enkele kinderen. 'Dat doe je zo.', zei Robbe S. Misschien was het gemakkelijker om het echt voor te doen. Na de speeltijd gingen we samen naar buiten en keken hoe Robbe S. kon dribbelen. We konden op het terras verder oefenen.
We bedachten een herinnering van thuis of in de klas om over te tekenen, te bouwen, te schilderen,... Dit toonden we aan elkaar in de kring. We gaven elkaar complimenten. 
In de namiddag genoten we van een voorgelezen verhaal.
Dinsdagochtend vertelde Robbe G. over zijn sleutel. 'Is het een sleutel?', werd bevraagd door Aline. Verschillende sloten in de klas werden bovengehaald. Een slot hoeft niet altijd een sleutelvorm te hebben. Dus misschien is die van Robbe wel een sleutel op een niet sleutelslot. We ontdekten verschillende sluitingen: musketons, bouten, cijferslot, sleutelslot,... Heel de dag werd er geëxperimenteerd.
Fleur had een boekje bij. Vooraan stond een krokodil. Ze vertelde dat de krokodil bananen at. Dat klonk ons wel lekker in de oren. Maar de titel vertelde ons iets anders. Een krokodil die kindjes lust, oei oei oei.... We kregen wel wat schrik. Gefascineerd en geboeid luisterden we naar het verhaal. 
Fleur en Boris kregen wat extra aandacht van Lana en dat vonden ze zeker leuk. Ze speelden samen met Lana het spel visjes vangen. Het ging maar door en door en door.........
Abel had al 2 keer een cd van kabouter Korsakov bij en nu had Jua het voorleesboek bij. Aline was blij want nu kon ze zien hoe kabouter Korsakov eruitzag.
We genoten van het verhaal in de namiddag.
Hafsa, Charlotte, Robbe G. en Flin deden heel wat spelletjes samen aan de spelletjestafel.
Woendag was het spelletjesdag. Abel had een spelletje bij met konijnen die tot aan de top van de berg moesten springen maar wanneer de wortel draait komen er gaten in de berg ai ai ai... Alle oudste en middelste kleuters wilden graag het spel spelen. Er werd fijn gespeeld. Maar niet alleen zij konden spelletjes spelen. Fedor en Roxx speelden ook nog visjes vangen met Lana. En Jua en Abel speelden nog een moeilijkere variant op memorie.
Robbe S. en Hafsa toonden hun nieuwe schoenen. Hafsa had een hak en riempjes. Robbe S. had veters. 'Kan jij die dan al knopen?', vroeg Jua.
Op het einde van de dag vroeg Robbe S. of Abel zijn spelletje terug kon meebrengen. Hij wou het graag nog eens spelen. Het spel bleef gewoon een nachtje in de klas.
We besproken nog het praatraadverslag en hadden een voorstel om bij de afspraken nog een tekening te maken dat je niet mag speelvechten. Benieuwd of de praatraad ons voorstel goed vindt.
Donderdagochtend, na het turnen, konden de kinderen die wilden aan de knutseltafel experimenteren met het glasraam.
Na de speeltijd gingen Robbe G. en Charlotte naar de praatraad met ons voorstel. Ze kwamen terug met een positief antwoord..
In de namiddag deden we ook nog onze praatronde. We lazen Abel zijn boekje voor, Aline kende het ook al. De kinderen vertelden over de blauwe lijn op de speelplaats waar ze niet over mochten. We gingen kijken. Daar vonden we een blauw voetspoor, iemand die door de pasgeverfde lijn was gelopen. We volgden het spoor maar kwamen niet ver. We wisten niet naar waar het ging...
Aline had leuk nieuws bij. Nitae was geboren, het zoontje van Jorinde. Jorinde is een vriendin van haar mama. Sommige kinderen kenden Jorinde omdat zij soms Aline naar school bracht of kwam halen. De kinderen vroegen aan Aline of Jorinde eens met Nitae op bezoek kon komen. Jorinde wilt dit wel doen maar ze woont ver weg, dus we moeten even geduld hebben.
Vrijdagochtend moesten we nog verder bespreken op donderdagavond, de afsluitkring. Robbe G. had een windmolen gemaakt. Hij had dit gezien op de symbolen van het documentatiecentrum, deze hangen nu ook in de klas. Er werd druk gepraat over het aantal wieken aan de windmolen. Sommige kinderen hadden al eens windmolens gezien toen ze naar de zee reden. We gingen met hetzelfde symbool en kleur naar het documentatiecentrum om daar de boeken te halen. 
We besproken dat windmolens 3 of 4 wieken konden hebben. Wat doen windmolens, wat doet de wind, wat geven windmolens, wat met de foto van Aline met de elektriciteitsfabriek en de rook die eruit komt, hoe komt de elektriciteit tot aan de klas,...

Abel, Fedor, Robbe S. en Jua wilden graag een windmolen knutselen. Ze testen ook uit of deze met de wind kon draaien. Door te blazen, door buiten in de wind te gaan staan en door met de ballonpomp lucht te maken.
Jua maakte donderdag ook een zonnewijzer, zoals die op de speelplaats zei hij. We vroegen ons af waar er op de speelplaats een zonnewijzer stond. We gingen een kijkje nemen. Toen we er waren kon hij er niet veel over vertellen. Tristan had gezegd dat hij het had gemaakt. Dus we schreven een brief naar Tristan om te vragen wat het was, dat deden Robbe S. en Jua in de namiddag.
We genoten nog van een rijmverhaal over de dierentuin. We vonden het leuk dat het rijmde en al de dieren die we zagen.

Lekker wennen aan de ruimte en de vriendjes...

Geplaatst 14 sep. 2018 08:48 door Stephanie Rockelé   [ 14 sep. 2018 09:13 bijgewerkt ]

Maandagochtend hadden we een vullende praatronde met heel wat ideeën. Robbe G. toonde zijn t-shirt met een kikker op. We deden een kikker na. We spraken af dat we kikkersprongen gingen maken in de zandbak op de speelplaats. Dat deden we na de eerste speeltijd.
Abel vertelde over maïs dat hij in zijn brooddoos had. Dat werd uitvoerig besproken. Er werd gezegd dat je ook popcorn van maïs kon maken. Aline had een machine thuis, dat ging ze dinsdag meebrengen.
Flin had een toverboekje bij. Met 1 stift kon je alles kleuren.
In de namiddag gingen we terug naar ons grasplekje achter de winkel. We kwamen een tractor tegen en volgden hem tot aan de wei. Daar zagen we een vrachtwagen. De chauffeur wisselde van wagen en vertrok terug met de vrachtwagen. We stapten terug naar ons grasplekje en luisterde naar een verhaal.
Dinsdagochtend had Aline haar machine bij. Dus er werd popcorn gemaakt en gesmuld.
Bekijk het filmpje via deze link: Filmpje_popcorn
Fleur had druifjes bij. Eerst ging ze ze allemaal zelf opeten maar toen Robbe S. vroeg of wij ook mochten proeven, kregen we een overtuigende 'ja'. Oef, want de tongetjes gingen al alle kanten op. Fedor liet zijn favoriete liedje horen 'aap in de boom'. Hij danste stoer. Velen deden mee. De cd werd later op de dag nog verder afgespeeld tijdens het spelen en werken.
We kregen een brief in onze brievenbus, van de Regenboogjes. 'Wie kan er uitleggen wat wratjes zijn?' Wij konden ook niet zeggen wat het was maar we wisten wel hoe het eruitzag. Charlotte had parelwratjes op haar been en vertelde hiervoor. Ze moest nog 1 keer naar de dokter. We schreven een antwoord terug.
Aline had een luisterverhaal mee, na de middag luisterden een deel kinderen naar het verhaal. Een ander deel ,vooral jongsten, zaten gezellig op de vloer een boek te lezen met Stephanie. Zij moesten de weg zoeken naar de gorilla.
De oudste kleuters zijn al een 2de dag bezig met hun werkplan. Ze gaan ook al aan het werk met het water op ons terras.
In de namiddag kwam Willemke voor de eerste keer naar de klas. Willemke, is de broer van Elza (Limoentje), Wera en Leni (Bijtjes). Hij is een instapper.
Woensdag hielpen een paar Krokodillen met de verhuis van het documentatiecentrum. Daarna gingen we zwemmen. We hadden een fijne en vermoeiende zwemtijd.
Donderdagochtend, na het turnen, konden we spelen in de klas. Na de eerste speeltijd stonden er plots werkmannen in onze gang. Die kregen ook nog de nodige aandacht :)
We aten binnen, want ze zijn op ons terras aan het werken voor de zonnescreens.
De overschot van de maïs werd op de weegschaal gebruikt om mee te spelen.
Na de middag deden we dan eindelijk onze praatronde. Daar hadden we allemaal op gewacht.
Vrijdag hadden we weer fijne ideeën om te doen. Robbe G. had een race-auto bij. We besproken wat race is, wat je dan moet doen, hoe dat eruitziet,... We kwamen op een finish, hekken, mensen, snel rijden, tunnel, looping, een ramp,...
Robbe G, Robbe S, Aline, Charlotte en Fedor maakten samen een racebaan op de automat. Dit werd fier getoond aan de anderen, na het turnen.
In de namiddag luisterden we naar het verhaal van Flin. Tijdens het spelen konden Abel en Jua naar het luisterverhaal van Abel luisteren. De oudste kleuters kwamen hun werkplan bespreken.



We genieten van de nieuwe klas.

Geplaatst 7 sep. 2018 06:39 door Stephanie Rockelé   [ 11 sep. 2018 02:10 bijgewerkt door Patrick Leunens ]











Maandag waren we blij dat we terug konden spelen in de klas. De klas werd verkend en de eerste hoeken werden al druk gebruikt. We aten al meteen buiten op ons terras. In de namiddag vielen er velen bijna in slaap tijdens het verhaaltje.
Dinsdagochtend hadden we onze eerste praatronde. Hij was gezellig. Er werd verder gespeeld in de klas. Na de middag genoten we van een verhaaltje over het circus. We dansten en zongen onze klasliedjes. Abel had play-doh mee. Dus werd er met de play-doh en de plasticine gespeeld.
Woensdag keken we in onze brievenbus en vonden we een kaartje van Boris. Boris vertelde over zijn vakantie met papa, broer en mama in Venetië. Zo kwamen er heel wat andere vakantieverhalen boven: naar zee, naar de Ardennen, naar tante, op het strand spelen, zwemmen in de Ourthe,...
Dinsdag had Stephanie opgemerkt dat heel wat kinderen de muziek in de klas leuk vonden, dus dansten we weer.
Donderdagochtend, na het turnen, gingen we langs de bibbus. We mochten allemaal een boek kiezen. We mochten in ons boekje kijken en besproken de praatraad.
Na de speeltijd was het praatraad, Robbe S. en Jua gingen met veel bravo's naar de praatraad. 
Na de middag speelden we met de muziekinstrumenten. Dat werd verdergezet tijdens het spelen en werken. Weer vonden heel wat kinderen nieuwe dingen om mee te spelen of te experimenteren. Vandaag ontdekten Jua en Robbe S. de weegschaal.
Er kwam een werkman aan ons terras werken. Hij vertelde uitgebreid aan de kinderen wat hij kwam doen.

Vrijdag ontdekten de nieuwe kinderen de glijbaan met de ballen. Er werd heel mooi gespeeld met alle materialen in de gang. Doordat we veel plaats hebben, kunnen we naar hartelust vreugdekreetje uiten en bewegen.
Abel had een luisterverhaal mee. Daar luisterden we naar na het turnen. Tijdens het eten konden we nog verder luisteren.
In de namiddag namen de kinderen mij mee naar de turnzaal. Ze hadden donderdag al leuke verhalen verteld over de turnzaal. Ik was benieuwd.

Volgende week gaan we zwemmen. En de oudste kleuters kunnen niet wachten om aan hun werkplan te beginnen.

Via deze link kom je op onze foto's:

Eerste schooldag...beelden zeggen meer dan woorden...

Geplaatst 3 sep. 2018 12:15 door Stephanie Rockelé   [ 8 sep. 2018 11:09 bijgewerkt ]

 Aline en Robbe S. (oudste kleuters)
Jua (middelste kleuter)
 Fedor (jongste kleuter)
Abel (links, middelste kleuter) en Flin (rechts) (jongste kleuter)
Lian (jongste kleuter)
Hafsa (links) en Charlotte (rechts) (middelste kleuters)
We aten buiten!
Robbe G. (middelste kleuter)
Flin (links) en Boris (rechts) (jongste kleuters) Hafsa (midden, middelste kleuter)
Roxx (jongste kleuter)
Robbe S. (links) (oudste kleuter)
Fleur (instapper)








De laatste week van het schooljaar.

Geplaatst 29 jun. 2018 08:37 door Stephanie Rockelé

Maandagochtend was het onze laatste kring. Vogelnestje van Jua, brandweerwagen van Robbe S.,...
Na de middag gingen we langs bij de Vuurvliegen om ons in 2 groepen te verdelen. Met die 2 groepen gingen we het Zomerfeest vieren.
We zochten onze zelfgemaakte muziekinstrumenten uit afval terug bij elkaar om te tonen aan de school. We krijgen een cheque omdat we met de hele school afval opruimen in de school en in Booischot.
We pakten alle spullen in die van ons thuis waren: pantoffels, laarzen, regenjassen, tekeningen,... We luisterden nog naar een verhaaltje.
Dinsdagochtend besproken we de wespennest van Magali. Magali vertelde dat er bij haar thuis in de garage veel wespen zijn. Ze gingen de brandweer bellen. We keken naar een filmpje hoe je een wespennest verwijderd.
We toonden onze muziekinstrumenten aan de school en kregen zo een cheque voor de hele school. We waren fier op onszelf!! En terecht!
Er werden al cadeautjes gemaakt voor Abel.
Na de middag genoten we van een verhaaltje
Woensdag mochten al onze oudste Krokodillen naar de Limoentjes. Stralende lachjes die heel blij waren dat ze het eindelijk wisten.
We maakten nog cadeautjes voor Abel.
Na de speeltijd, terwijl de oudsten naar hun nieuwe klas waren, maakten wij verdere voorbereidingen voor het feestje voor de oudsten.
Donderdag, na het turnen, nog even kort spelen. Na de speeltijd kwam de mama van Abel om Abel zijn verjaardag te vieren. We aten watermeloen en speelden een raadspelletje.
Na de middag hadden we met de hele school Zomerfeest en het afscheid van de zesdes.
Vrijdagochtend vierden we feest en kregen de oudsten hun cadeau. De middelsten en de jongsten zorgden nu eens voor de oudsten. Welke chips wil je graag? Welk sapje wil je graag? En op muziek de cadeautjes uitdelen en uitpakken.
Nog kort spelen in de klas.
We gingen nog turnen met Ilse en genoten daarna van een verhaal uit Pluk.

Vergeet niet je mailadres door te geven om vanaf 20 augustus de verhuis te kunnen plannen.
Fijne vakantie en tot snel!!!!

De voetbalkoorts heeft de klas gevonden.

Geplaatst 22 jun. 2018 06:49 door Stephanie Rockelé

Maandagochtend, in de kring, was het meteen duidelijk dat de Rode Duivels gingen spelen die avond. Robbe S. en Arn gingen trainen en opwarmen. Terwijl gingen heel wat kinderen met de klei werken. Na de speeltijd werd er nog verder gewerkt met de klei.
Na de middag genoten we van een verhaal uit het boek van Pluk.

Dinsdagochtend waren we heel enthousiast want de Rode Duivels hadden gewonnen. Magali had schmink bij voor iedereen die wou. Veel kinderen hadden zichzelf geschminkt en wilden dan graag een selfie maken. Aan Abel werd gevraagd om op het knopje te drukken. In de hoek zie je zijn oog. Wat een bende enthousiaste supporters!!!
Er werden cadeautjes gemaakt voor Fie haar verjaardag.
Na de middag vierden we Fie haar verjaardag met lekkere fruitsla. De kom was helemaal leeg!!!

Woensdagochtend vertrokken we meteen naar Senne zijn huis om eindelijk zijn vogel te kunnen zien. Robijntje was een tamme en lieve vogel. We genoten echt van het contact met de vogel. We kregen nog lekkere kersen en bessen uit de tuin.
We konden nog lekker spelen in Senne zijn tuin.

Donderdagochtend hadden we veel te vertellen over Robijntje, de vogel van Senne. Alle verhalen en belevingen werden uitgebreid verteld. We hadden geen tijd om het creatief te verwerken, dus kregen de verhalen in de kring veel aandacht.
Jua had woensdag al een vruchtje van uit de tuin mee. Hij wist niet meer wat het was. Het was krom en zacht merkten de kinderen op. Roman dacht dat het een peultje was. En toen herkende Jua de benaming. Roman vertelde dat er op school ook zo'n peultjes waren. Tijdens de speeltijd werden die dan ook gehaald en in de klas gebracht. We zochten nog even de naam op maar we vonden niet welke soort het was. We leerden wel dat een peultje: bonen en zaadjes kan hebben. We zochten ook verschillende benamingen van bonen op: groene bonen, witte bonen, kapucijners, limabonen,...
Dat er ook kikkererwten en linzen in zitten. De kinderen herkenden heel wat namen.
Na de laatste speeltijd vierden we Aline haar verjaardag. Haar mama bracht mango-ijs mee, het smaakte.
Vrijdagochtend keek Charlotte uit naar haar verjaardag. De kroon werd gemaakt en de cadeautjes ook. We kregen post in onze brievenbus van het zomerfeest. We lazen dat het donderdagnamiddag zomerfeest was en dat we met de Vuurvliegen groepjes moeten maken.
Noore bracht het nieuws van de leewin die uitgebroken was in Planckendael en dat ze dood geschoten was. Nog wat kinderen wisten ook het nieuws en er werd uitgebreid over verteld.
Na de speeltijd gingen we turnen met Ilse. Na de middag genoten we nog van even spelen in de klas.
Na de laatste speeltijd vierden we Charlotte haar verjaardag met honingwafels en popcorn.

Volgende week gaan we onze laatste week in.
De schriftjes zullen bijgehouden worden. De oudste kleuters hun feestje wordt voorbereid. Hun cadeautjes gaan gemaakt worden.
De oudste kleuters gaan woensdag op bezoek in hun nieuwe klas.
Donderdag na de middag vieren we het zomerfeest met de hele school.
Vrijdagvoormiddag vieren we het afscheid van de oudste kleuters en we gaan dan ook nog turnen. Turnpantoffels worden vrijdagmiddag mee naar huis gegeven.
Niet vergeten volgende week vrijdag is de school om 12u gedaan!

Croque's en verjaardagen.

Geplaatst 15 jun. 2018 06:48 door Stephanie Rockelé   [ 15 jun. 2018 06:49 bijgewerkt ]

Maandagochtend, Arn en Roman planden nog in dat ze hun timmerwerk gingen versieren. Het was een afscheidscadeau voor de klas. Lief van hen.
Fedor vertelde over zijn klimervaring met moeke en vokke. Er kwamen heel wat reacties: hoe je moet klimmen, wat je aan hebt, hoe je kan vallen,...
We maakten een klasfoto, alle kinderen waren in de klas. Dus onze definitieve foto is gemaakt. Je krijgt hem allemaal afgedrukt mee naar huis.
Na de middag gingen we naar de winkel om kaas en hesp te kopen.
We genoten nog van een verhaal over 2 kindjes die mee het huis hielpen poetsen. Hopelijk deden ze het na toen ze thuis kwamen :)
Dinsdagochtend hadden we het in de kring over het lego-bouwwerk van Roman. Magali en Hafsa maakten samen plannen om in de poppenkast te spelen. Fedor toonde zijn puzzel maar zei dat het moeilijk was. Hij vroeg Noore haar hulp en die hielp maar al te graag.
Iedereen maakten zijn/haar eigen croque monsieur klaar. En bakken maar. 
Na de middag genoten we van een verhaaltje uit het boek: 'Het toverbos.'
Mylo en Juul (Duiveltjes) kwamen bij ons werken. We waren aan het lachen dat ze gekrompen waren. Dus kwamen we op ons boek uit, 2 kindjes die krimpen als ze toverbessen eten.
We konden ons helemaal uitleven met Mylo en Juul. Het was fijn om ze in de klas te hebben.
Terwijl deed Fie nog de afwas, grondig en proper!
Woensdag hadden we nog eens een informatieve dag. Fedor vertelde over de vogels die bij hem thuis in de boom zaten. De meneer die met de ladder de vogels nam. En iets rond de poot van de vogel deed. Met de uitleg van mama in het schriftje kwamen we het hele verhaal te weten. Hij had een veer van de Torenvalk mee. In het boek vond Roman meteen de Torenvalk door de opvallende grijze stippen in de veren.

Nadien vond Magali nog een libel in de poppenhoek. Ze was dood. Toen we het gingen opzoeken, kwamen we er op dat het geen libel was. Een libel heeft 4 vleugels en deze maar 2. We zochten in het boek verder en kwamen op een soort mug uit. Dan waren we toch wel een beetje blij dat ze dood was, dan kon ze ons niet prikken.
Donderdagochtend, na het turnen, gingen we langs de bibbus. We brachten alleen onze boeken terug, we namen er geen nieuwe mee.
We besproken de praatraad.
Na de speeltijd begonnen we aan onze cadeau's voor Arn.

Na de middag vierden we Arn zijn verjaardag. Hij bracht zelfgebakken wafels mee. Hij had ze samen met oma gebakken. Arn genoot nog een laatste keer van zijn verjaardag, als Krokodil.
Vrijdagochtend liet Fie drie veren zien van Briek, haar broer. De ene was van een duif, vertelde ze. De andere 2 van een kraai dacht ze. Ze waren helemaal zwart. We keken in het boek welke vogels er nog zwarte veren hadden. We kwamen uit op een merel, een kraai en een kauw.
Na de kring begonnen we te werken aan de cadeautjes voor Roman zijn verjaardag.
Na de speeltijd gingen we turnen. 
Na de laatste speeltijd vierden we Roman zijn verjaardag met lekkere appelmoes. Mama las nog een verhaaltje voor.

1-10 of 245