Klassen‎ > ‎

Krokodilletjes

Volg elke week onze avonturen van de klas.
Wekelijks vind je onze foto's op de fotopagina.

Verdere onderzoeken van vorige week en voorbereiden op carnaval.

Geplaatst 9 feb. 2018 03:45 door Stephanie Rockelé

Maandagochtend kwamen de Duiveltjes langs tijdens onze praatronde. Ze gaven ons de brief voor carnaval. We verheugden ons op carnaval en noteerden alle info op ons weekplan. Arn, Jua, Robbe S en Flin maakten versiering voor de tractor met Lana. 
Ondertussen werden heel wat onderzoeksvragen beantwoordt. Noore ging op zoek naar wat slangen eten en niet eten. Via een filmpje zagen we de eieren uit de schildpad komen, de eieren werden warm gehouden onder de grond en dan kwamen ze uit.
Fie zocht op wat een zeester doet en wat hij eet.
In de namiddag werden alle onderzoeken getoond en verteld aan de groep.
Roman en Senne gingen dan ook nog verder opzoeken over de kikker en de kikkerdril. Kraakt het ei open zoals bij een kip? Je kan door het ei zien en het lijkt op slijm.
Daarna ging Senne nog verder met de vraag waarom krokodillen schubben hebben. Voor de schildpad waren we het al eens: bescherming tegen het weer, tegen opgegeten worden en om te slapen.
Senne vond dan ook gelijkenissen met de krokodil: tegen het weer, warmte in het lichaam houden en bescherming tegen andere dieren.
Dinsdagochtend,na de kring, speelden Noore, Robbe S. en Abel met de weegschaal. Na de speeltijd speelde Stephanie met Charlotte, Hafsa, Jua, Robbe G., Fedor en Flin een spelletje. We moesten allemaal dingen voelen: zacht, hard, rond, zwaar,...
Magali en Senne speelden met Lana het spel: 'Wie is het?'.
Na de middag las Stephanie een verhaal voor over carnaval. Een gesprek kwam los over hoe we ons vrijdag willen verkleden.
Aline, Noore en Robbe S. speelden ook het voelspel maar met een blinddoek. Aline en Noore vonden het zo leuk dat ze nadien nog verder deden. 
Woensdagochtend, na de kring, telden Arn, Magali, Senne en Roman met cijfers. Arn bracht nieuwe kartonnetjes om te knutselen mee. Sommigen schilderden of tekenden op de kartonnen.
Er werd geknipt en geplakt aan de knutseltafel. We lazen een verhaaltje over een draakje. We vonden het zo spannend en herkenbaar dat we heel het verhaal muisstil zaten te luisteren.
Donderdagochtend, na het turnen, gingen we langs de bibbus. We kozen weer nieuwe boekjes.
Na de speeltijd speelden Fie en Magali het spel: 'Wie is het?'.
Na de middag genoten we van een tweede carnavalsverhaal, om in de sfeer te blijven.
Vrijdagochtend genoten we van elkaars verkleedkleren. We stonden allemaal in de belangstelling en kregen complimenten over onze verkleedkleren. 
Na de speeltijd deden we ateliers met de Monstertjes en de Duiveltjes.
In de namiddag vierden we met de hele school carnaval, door in de stoet over de straten te wandelen.
Een prettige en deugddoende vakantie. Tot binnen een week!


Allerlei dierenvragen opzoeken + met hun lengte en gewicht spelen.

Geplaatst 2 feb. 2018 03:14 door Stephanie Rockelé

Maandagochtend een lange kring. Via het verhaal van Fedor over het atomium kwamen we op het liedje van de move tegen pesten, van ketnet. In de videoclip kwam ook het atomium in beeld, dat wist Noore. Over Abel zijn tennisraket hadden we ook veel weetjes. We zochten tussen de ballen van de klas en vonden de tennisbal. Charlotte had een verjaardagsliedje bij voor Stephanie haar verjaardag. Fie liet weten dat Fleurtje, haar zusje, ook 2 jaar werd en dit hadden ze zondag gevierd.

Er werden heel veel cadeautjes gemaakt voor Stephanie. We aten ook al een stuk cake.
In de namiddag las Stephanie een verhaaltje voor. Noore, Robbe S., Abel en Fedor speelden 'raad je plaatje' dat Fedor bij had, 2 keer zelfs. Jua schilderde zijn varkensmasker en Magali, Aline en Arn maakten een eigen varkensmasker.
Arn bouwde heel wat bouwplannen na van de lego. Fie hielp hem bij de laatste juiste stukjes te zoeken.

Na de laatste speeltijd waren alle cadeautjes af. Iedereen werd verstopt en Stephanie ging ze zoeken. We zongen ook voor Stephanie en de bijhorende kusjes en knuffels volgden meteen.
Dinsdagochtend toonde Abel zijn musketon. Abel wist niet dat dat zo noemde. Maar Senne kon er wat meer over vertellen. Hij was al eens gaan klimmen met zijn mama. Na heel wat ervaringen te delen over het klimmen: klimgordel, helm, touw, plakband rond de vingers voor de pijn (Arn), klimmen op de rotsen, klimmen met een hamer (ijsbijl) (Aline),... We keken samen naar een filmpje: we zagen mensen klimmen, we zagen de musketon elke keer weer gebruiken aan de rots, aan het touw, aan de klimgordel,...

Aline had een spelletje bij van een eenhoorn. Samen met Aline, Noore, Fie en Robbe S. speelde Lana het spel.
We kregen post van de Bijtjes. Ze vroegen of wij ook stipjes op onze hand wilden zetten. Wat betekent dat? Waarom doe je dat? Hoe doe je dat? We deden zeker mee. Door stipjes op onze hand te zetten, zeggen we dat we niet willen pesten. We zetten allemaal zelf stipjes op onze hand. We trokken er een foto van en stuurden hem op naar de Bijtjes.
We kwamen wel op een dilemma. Stephanie had al regelmatig gezegd dat het niet gezond was om op je huid te tekenen. Stephanie deed dit zelf nooit maar voor die ene keer zouden we een uitzondering maken. Zoals Noore zei: 'Voor 1 keertje mag het, maar straks wast mama het er af.'
Heel wat vragen en weetjes kwamen boven bij Senne zijn schildpad. Hij vertelde over de reptielen. Wat zijn dat reptielen? Slangen, schildpadden, salamanders en kikkers, vertelde Senne. Kikkerdrillen, skelet, dikke nek of buik van kikkers, grote en kleine slangen, zijn alle kleine slangen babyslangen, zeeslangen en landslangen,...
In de loop van de week werden veel vragen beantwoordt en veel weetjes bevestigd of niet bevestigd.

In de namiddag luisterden we naar een verhaaltje. 
Senne zocht de kenmerken op van een reptiel. Zo kon hij bij elk dier kijken of het een reptiel was of niet. Eieren leggen, schubben hebben, vlees eten en goed tegen de warmte kunnen (niet afhankelijk van water). Zo kwamen we er op uit dat de kikker geen reptiel was. Hij wou graag het skelet zien van een reptiel: zo vonden we 3 skeletten: een krokodil, een slang en een schildpad. 
Woensdagochtend, een korte kring, veel leuke spanning omdat we weer gingen zwemmen. Abel was fier op zijn duikbril en toonde hem al.
Een korte maar leuke dag. We zagen ook weer dat we aan een nieuwe lijn moesten beginnen op onze jaarkalender. Een nieuwe lijn is een nieuwe maand. We oefenden al op februari. In die maand zagen we carnaval, een vakantie en Hafsa haar verjaardag. We telden weer af.
Donderdagochtend, na het turnen, begon Roman meteen aan zijn onderzoek. Hij vroeg zich af welke slang de kortste slang is en welke slang de langste. Hoe lang dan juist? Dat legden we met de meters. En hoeveel weegt die langste slang?
We merkten op dat de langste slang, langer is dan de containerklas. Aangezien het buiten regende, konden we de meters nog niet buiten leggen. De langste slang weegt even zwaar als 11 kindjes van de klas. Dat vonden we veel.
In de namiddag genoten we van de poppenkast die Stephanie speelde. 
Vrijdagochtend deden we een korte kring. Fie had ook nog vragen over de zeester. Die hielden we bij tot volgende week. Aline haar vraag over de baby-slang werd opgezocht. Met een filmpje en een lego-lengtewerk kwamen we te weten dat een slang geboren wordt uit een ei. En dat een baby-slang groter kan zijn dan de kleinste slang van de wereld.
Via een 2de filmpje van Arn zagen we de keel/nek en de buik van de kikker bewegen tijdens het ademen. Het lijkt ook op onze ademhaling. Arn toonde ons hoe de buikademhaling ging. We deden allemaal mee. Onze nek bewoog niet tijdens het ademhalen, dat is verschillend.
De oudste kleuters maakten nog een werkblaadje over het gewicht van de grootste slang.
We gingen ook turnen.
Na de middag was het atelier. We vertelden in de kring nog wat we gedaan hadden.


Vorige week merkten we dat we gegroeid waren, deze week vergeleken we onze kleren.

Geplaatst 26 jan. 2018 05:13 door Stephanie Rockelé

Maandagochtend toonde Magali haar nieuwe schoenen. De oude schoenen waren niet te klein maar kapot. Er waren de afgelopen dagen/weken al veel nieuwe kleren, schoenen, jassen,... getoond. We worden natuurlijk groter, dingen gaan kapot maar worden ook te klein. Een reden om eens met de kleren aan de slag te gaan.
Jua, Hafsa, Charlotte, Fedor en Robbe G. sorteerden heel wat kleren van de klas en henzelf. Daarna gingen Aline, Noore, Abel en Robbe S. aan de slag met hun eigen kleren en die van de klas. Groot, klein, grootste, kleinste, lang, langer, kort, korter,... het kwam allemaal aan bod. Eens een andere manier om met je kleren te spelen :)
Abel had een snor meegebracht. Er werden heel wat verhalen verteld over opa's die snorren hadden, papa's die kittelende baarden hadden,... en er werden snorren en baarden gemaakt met de vingers. Gekke gezichten waar we heel hard mee moesten lachen.
In de namiddag maakten we nog eens een wandeling. Droog weer en een aangename temperatuur, reden genoeg om nog eens op stap te gaan. We kwamen 2 keer dezelfde hond tegen, we hoorden dat hij Marcel heette en 4 jaar oud was. We kwamen 5 paarden tegen. We zagen de kerk. We zagen sandwiches in de broodautomaat. We volgden bandensporen van fietsen. Was het van Fie of Arn? Zij hadden daar al eens met de fiets gereden.
We zagen Fie haar naam op een nummerplaat van een auto. We zagen ook Abel zijn naam op een straatnaambord. We moesten wel 1 letter wegdoen.
Dinsdagochtend werden er 3 kronen gemaakt. Robbe S. maakte een kroon voor zijn mama, die dinsdag verjaarde. Noore had ook al verteld dat haar papa verjaarde, dus zij maakte ook een kroon. En dan Magali die we woensdag gingen vieren, maakte ook al haar kroon.
Er werden veel cadeautjes gemaakt voor Magali haar verjaardag. De oudste kleuters speelden een spelletje met een spiegel. Goed naar alle kanten kijken en de blokjes in de juiste richting zetten.

Na de middag gingen we luisteren naar de Damiaan-actie van de Duiveltjes. Ze lazen een verhaaltje voor en dansten voor ons. In de klas konden we nog even kort spelen.
Woensdagochtend zaten we met wat meer kinderen in de kring. Een deel van de Worteltjes was in onze klas. Na de kring kozen we allemaal iets om te spelen. Na de speeltijd vierden we Magali haar verjaardag met een lekkere banaan-chocolademilkshake.
De dag was snel om!!!
Donderdag, na het turnen, onderzochten Jua en Roman hoeveel vingers een aap had. Jua dacht 10 maar Roman dacht dat een spinaap 4 vingers aan elke hand had. We zochten het op. We vonden een duidelijk skelet waarop we de vingers op 1 hand goed konden tellen. Tien vingers en tien tenen.
Na de speeltijd deden we onze praatronde en Jua en Roman vertelden hun onderzoek. In de kring hadden we het uitgebreid over de baby in de buik van de mama van Fedor. Wanneer zou die er uit komen. We keken op de grote kalender. De baby in Jorinde haar buik (Aline), wanneer zou die er uit komen? Noore vertelde ons hoe je weet dat het een jongen of meisje is. En Senne liet ons weten dat je via een foto al kan zien of het een jongen of een meisje is.
Noore, Robbe S., Abel en Aline maakten met de magneetblokjes structuren na.

Na de middag genoten we van een verhaaltje uit Pluk van de Petteflet. Daarna deden de oudsten het spel met de spiegel verder maar nu zonder spiegel. Arn begon al aan een cadeautje voor mijn verjaardag.
Vrijdagochtend een interessante kring. Abel zijn fluitje gaf veel verhalen. Wie heeft er allemaal een fluitje: politieagent, scheidsrechter bij de voetbal, een militair van de soldaten,...
Bij Robbe G. hadden we het over hoe graag we mama en papa zien. Dat we ze graag knuffelen en kussen. Maar ook broer en/of zus.
Charlotte had een marmot bij. Willem, haar broer, rijmt met marmot prot. Dat vonden wij grappig. Na een tijdje hadden we door dat Charlotte en marmot ook rijmde. We zochten nog heel wat rijmwoorden.

Na het turnen speelden we nog een spelletje in de kring. We speelden met het fluitje van Abel. Een kindje verstopt zich op de speelplaats, met het fluitje. Wij wachten tot we het fluitje horen en raden van welke kant we het geluidje horen.

Na de middag het vervolgverhaal van Pluk van de Petteflet. En de oudsten kwamen nog hun werkplan bespreken.


Experimenten met de lamp. Meten is weten of niet...

Geplaatst 19 jan. 2018 06:44 door Stephanie Rockelé

Maandagochtend toonde Abel zijn bowlingspel. Er werd in de kring mee gespeeld.
Vorige week werd er heel wat verteld over lampjes in de kamer, ook pillichten, en dat deze zorgden voor een schaduw. Dus Stephanie bracht een lamp mee en zo konden we met onze schaduw spelen op de muur. Arn wou meteen aan het werk, werken met cijfers. We bedachten ook dat we ons nog eens konden meten. Sommige mama's hadden tegen hun kind gezegd dat ze gegroeid waren. Sommige kinderen hadden daar geen mama voor nodig om dat te zeggen, ze hadden flink gegeten dus waren ze ook gegroeid. Dus dat zetten we ook op onze planning deze week. Er werd met de vingers geschilderd door Magali, Abel en Robbe G.

In de namiddag kwamen er een paar Banaantjes mee in onze klas, Lana was ziek. We genoten eerst van de rust van een voorgelezen verhaaltje.
Arn begon heel wat voorwerpen in de klas te meten met touwtjes, stokjes of meetlatten. 
De brief van de Worteltjes kregen we terug. Charlotte, Stephanie, Mondriaan en Billie Lou hadden de langste naam van de school. Wij vroegen aan de Worteltjes wie dan de kortste naam had?

Dinsdagochtend hadden we het over machines in de kring. De mama van Charlotte had een kaboutermuts gemaakt. Mama had 2 machines een naaimachine en een stikmachine. Arn was op zoek naar een naaimachine. En bij Robbe S. hadden ze een grasmachine, een boormachine,...
Wie had er ook machines thuis? Wasmachine, broodmachine, zaagmachine,...

Magali, Roman en Senne begonnen aan de spelletjes met cijfers. Roman deed ook zijn experiment met de fles en de aarde. In de namiddag keken we of het gelukt was.
We kregen een brief van de Regenboogjes wie het donkerste en wie het lichtste haar had. Via een foto van Aline en Flin lieten we onze resultaten weten.
Senne toonde in de kring zijn werkje met rietjes, in de namiddag maakten Roman, Arn, Senne en Magali ook een werkje met rietjes.
Robbe S., Noore en Aline speelden met Stephanie balletjes in de soep.
Het experiment van Roman werd bekeken, maar het was niet gelukt. 

Woensdagochtend in de kring, Arn wou graag een boekje maken zoals Fie. Abel toonde zijn kerstbal. Zijn kerstboom is nu weg. Heel wat kerstbomen liggen op zolder of staan zonder versiering in de tuin. 
Hafsa toonde haar medicijnen. We moeten voorzichtig zijn als Hafsa haar zakje om heeft, want daar zitten medicijnen in voor haar. 
Senne en Roman gingen in de namiddag bij elkaar spelen.  Flin vertelde dat mama hem naar de klas had gebracht en dat Twan en Nore (broer en zus) er ook bij waren. En Robbe S. was de tel een beetje kwijt hoeveel nachtjes hij nu bij mama moest slapen en hoeveel nachtjes bij papa. Aline vertelde dat ze haar speelgoedje vergeten was, maar dat was niet erg want ze bleef nog 100 in ons klasje. Arn merkte op dat dat voor de oudste kleuters niet was. We besproken dat we nog eerst samen op kamp gingen, na de winter wordt het nog eerst lente en dan als het zomer wordt mogen ze naar het 1ste leerjaar.
En Charlotte haar papa had deze ochtend niet veel tijd, Charlotte kon niets mee brengen naar de klas. Abel en Robbe S. speelden nog eens het spelletjes balletjes in de soep.

Donderdagochtend, na het turnen, besproken we de praatraad. Na de speeltijd gingen Senne en Roman naar de praatraad. Arn zette alle kinderen op onze klasmeter. We zagen wie er gegroeid was en wie er niet zoveel gegroeid was. Noore had dan 's middags ook een handige tip voor Charlotte: 'Als je goed je boterhammen op eet en je korsten dan word je groot en super sterk.' Het antwoord van Charlotte: 'Maar ik heb al 1 korst op, ik ga de anderen ook nog opeten.' En zo hoeft Stephanie niets te zeggen. :)
In de namiddag speelde Stephanie poppenkast. Daar genoten we van!!! Het was een gek verhaal.
Fie en Magali gingen ook nog aan de slag met het meetmateriaal. Robbe S. had ook een meter meegebracht. Hij ging rond in de klas en experimenteerde met zijn meter.

Vrijdagochtend weer een leuke kring. Arn toonde zijn zelfgemaakte waaier. De techniek die hij ook had gebruikt voor zijn nieuwjaarsbrief. Aline, Noore, Roman, Robbe S. en Fie gingen met dit leuke idee ook aan de slag.
We kregen een antwoord terug van de Worteltjes. 'Ot' was de kortste naam van de school, 2 letters. We merkten nog woorden met 2 letters op 'is', 'de',...
Na de speeltijd gingen we turnen. In de kring deden we nog het spelletje 'welk geluid hoor je?'.
Na de middag genoten we van de rust van een verhaaltje. De oudste kleuters werkten hun werkplan af.

Met veel enthousiasme kwamen we terug naar de klas.

Geplaatst 12 jan. 2018 05:27 door Stephanie Rockelé

Maandagochtend had Arn een scheurkalender meegebracht. Hij legde de werking uit. Senne kende de werking ook. We waren akkoord dat we elke dag een briefje van de kalender zouden scheuren. Roman raadde al welke cijfers er na 8 zouden komen.
Roman had een tekening meegebracht. Maar niet 1, maar 16 tekeningen voor alle kinderen van de klas. Die werden dan ook uitgedeeld. Sommige kinderen kleurden de tekening in, anderen namen het mee naar huis. We waren onder de indruk dat de vormen zo mooi waren.
Robbe S. speelde het matrix-spel met Lana.

We maakten een vrij expressie-werk over onze vakantie. Er werd met de klei gewerkt, geschilderd en getekend. Er werden mooie verhalen verteld over gaan nieuwjaar zingen aan alle deuren. We toonden ons werk in de kring.
Dinsdagochtend toonde Fedor zijn spel: Eerste boomgaard. Hij legde uit hoe het werkte. De jongste kleuters speelden om de beurt in groepjes het spelletje met Lana. Dat was gezellig. 
De oudste kleuters deden een spel met verschillen zoeken in kleine details.
Stephanie las een spannend en gek verhaal voor over de sabeltandtijger. Aline tekende nadien een eigen versie van de sabeltandtijger. Er werden ook nog vrij expressie-werkjes afgemaakt en getoond.
Er werden weer veel knikkerbanen gemaakt.
Woensdag bracht Arn rolletjes en doosjes mee om te knutselen. Jua, Arn, Roman en Robbe S. maakten nog eens een paddenstoel. Stephanie beloofde dat ze donderdag de knutselboeken ging halen in de kast aan de oude klas. Zo konden we ook eens nieuwe ideeën opsnuiven.
Senne, Abel en Flinn luisterden naar een voorgelezen verhaaltje in de kring. Ze genoten even van de rust en een hangmomentje.
Noore en Robbe S. speelden het tangramspel.
We speelden in de kring pictionary op het krijtbord, voor we naar huis gingen.
Donderdagochtend, na het turnen, gingen we naar de bibbus.
Roman, Senne en Fie keken in de knutselboeken of we nog met materiaal van de klas leuke dingen konden maken. Er kwam 1 idee van Roman uit maar daarvoor hadden we een plastiek fles nodig, die hadden we nog niet.
Aline speelde ook nog het tangramspel. In de namiddag lieten we al onze emoties los op de muziekinstrumenten, een mooi orkest.
Vrijdagochtend toonde Noore een ballet-DVD. Een balletvoorstelling die ze een paar maanden geleden had gezien. We bekeken na het turnen een stukje van het ballet, we vonden het heel mooi. 
De oudste kleuters besproken hun werkplan met Stephanie. Senne en Roman probeerden via een stappenplan een knex-werkje te maken. Dat lukte niet zo goed, maar ze kwamen toch tot een ander mooi resultaat. 

Na de middag genoten we van een verhaaltje. Er werden nog werkplannen besproken. We dansten op het ballet van de DVD. Sommige kinderen genoten van de verschillende emoties en dans in het ballet.


Aftellen tot Kerstmis in de feestvakantie.

Geplaatst 22 dec. 2017 07:11 door Stephanie Rockelé

Maandagochtend, na de kring, werden de laatste nieuwjaarsbrieven gemaakt.
Na de speeltijd speelde Lana een voelspelletje met Charlotte, Jua en Hafsa. We kregen van de gemeente een nieuwjaarszak. We oefenden het liedje en kregen dan ook een welverdiend koekje.
In de namiddag gingen we naar de winkel om alles te halen voor de wafels.
We genoten nog van een kerstverhaaltje en telden samen af tot Kerstmis. We tekenden manen op onze jaarkalender tot Kerstmis. Terwijl kwamen we ook nog de start van de winter tegen. Daar telden we ook naar af. Op de sneeuw van vorige week blikten we al terug.
Dinsdagochtend, na de kring, hadden heel wat kinderen speelplannen. Na de speeltijd kwam Lana. Ze speelde met Robbe G. het olifantenspel. Arn en Roman speelden 'Wie is het?'.
Na de middag genoten we van Stephanie die poppenkast speelde. We versierden samen de boom in de poppenkast. We wilden hem graag laten staan tot Kerstmis.
De dag was weer voorbij gevlogen en er werden heel wat magneetwerkjes getoond in de kring. Aline kreeg  complimenten van Arn omdat hij het lief vond dat ze Charlotte had geholpen. En Abel merkte op, dat als je hulp krijgt iets te moeilijk is voor jou.
Woensdag besproken we het praatraadverslag. We speelden nog kort en vertrokken dan naar het zwembad.
Na het zwemmen aten we een fruitje en luisterden naar het verhaaltje dat Arn had meegebracht.
Donderdagochtend gingen we turnen met Stephanie. We bleven tot aan de speeltijd turnen. We deden ook  blinddoekspelletjes in de turnzaal. Magali en Arn gingen naar de praatraad. We zagen op onze kalender dat de winter officieel begonnen was.
Na de speeltijd begonnen we aan het wafeldeeg en de eerste wafels werden gebakken. Onder toezicht van chef Abel en chef Robbe G. (beide jongste kleuters).
Dialoog:
'MMMMM ik ruik al wafels.'
'Ja.'
'Ja, wafels zijn lekker.'
'Nog wafels bakken.'
'Ja, er moeten genoeg wafels zijn voor alle kindjes in de klas.'
'Ja.'
(giechel giechel)
Maar ook Senne en Roman (beide oudste kleuters) waren niet van het wafelijzer weg te slaan. Zij wilden elke schep met hun eigen ogen zien.
'MMMM, het deeg ziet er lekker uit.'
'Waaauuuww, dat is snel klaar.'
'Dat zijn al veel wafels. 1, 2, 3, 4, 5,.....'
'Welke zijn voor Aline?'
'Je moet wel oppassen want dat is kei heet.'

Ik kon me zo bedenken hoe het was toen Senne en Roman jongste kleuters waren en genoten van het koken en bakken in de klas. Mooie herinneringen werden nu gemaakt met Robbe G. en Abel, waarvan ik binnen 2 jaar hetzelfde kan zeggen of denken. :)
De tijd stond even stil. Genieten van de kleine dingen in het leven. De Krokodilletjes maken samen fijne herinneringen! Spontane glimlachjes op die mondjes maken elke dag bijzonder, ook voor het nieuwe jaar!

Na de middag weer hetzelfde verhaal. Nu werd het gluten- en lactosevrije deeg klaargemaakt en gebakken.
Voor we naar huis gingen las Stephanie nog een kerstverhaaltje voor. We namen onze nieuwjaarsbrieven mee naar huis.
Vrijdagochtend een lange kring. We kregen post van de Duiveltjes. Stephanie las de Duiveltjeskrant voor.
We maakten plannen wat we met onze nieuwe kerstboom gingen doen: kerstboom Arn. We spraken af dat we 'O dennenboom' gingen zingen en wie het niet kende kon ook alleen dansen. We zouden Arn in het midden zetten en dan rond hem dansen en zingen. We wilden hem nog verder versieren. We spraken af dat we het al gingen maken, maar pas in de namiddag aan hem gingen hangen. Zo kon hij het tijdens de speeltijd niet verliezen. We keken erg uit naar de wafels. 
Na het turnen genoten we nog van een kerstverhaaltje.
Na de middag werd er nog heel wat versiering gemaakt voor kerstboom Arn. We versierden hem verder.
Na de speeltijd was het dan eindelijk tijd voor onze plannen. Kerstboom Arn in het midden en wij er rond. Ook kerstboom Arn kon een wafel eten, want hij was toch niet echt :) Zo'n zelfgemaakte wafels smaken altijd heeeeeeeerlijk!!! Bekijk zeker ook onze filmpjes tussen de foto's, echt danstalenten!!!!
We sloten ons oude jaar op gepaste wijze af met heel wat lachen, giechelen, kriebelen, knuffelen, kussen,...
Voor iedereen fijne feestdagen met veel familie en vrienden. En een gelukkig Nieuwjaar!!!
Tot in 2018!!!!

Het sneeuwt...het smelt...het sneeuwde...

Geplaatst 15 dec. 2017 06:33 door Stephanie Rockelé

Maandagochtend leuke verhalen over kerstboom versieren, in de sneeuw spelen, sneeuwmannen maken,...
We kregen een idee om de klas ook te versieren en gezellig te maken. Dat werd dan volop aan de knutseltafel gedaan.
Er werden spelletjes gespeeld. Eerst met Lana en na de middag met Stephanie. We aten in de klas en keken nog kort een filmpje voor we naar buiten gingen.
We genoten van de sneeuw, nu hij nog vers was.
Na de middag las Stephanie een verhaal  voor over Rikki en zijn papa, die in de sneeuw speelden.
Dinsdagochtend een korte kring. Een paar kinderen maakten met Lana kerstversiering voor de klas, en volgende week mogen ze dit mee naar huis nemen, voor kerstversiering thuis.
De oudste kleuters werkten met kerstwoordjes, doolhof, kerstballen tellen,...
In de namiddag las Stephanie een verhaal voor uit de Petteflet.
Arn en Senne maakten een schatkaart met een schat die verstopt was in de klas (werd vorig schooljaar ook vaak gedaan).
Woensdagochtend, na de kring, maakten we duidelijke plannen voor onze nieuwjaarsbrief. Hoe ging hij er uit zien? Wat konden we doen? Hoe gingen we het aanpakken? Iedereen koos zijn of haar opties. Dus er werd heel hard gewerkt aan de nieuwjaarsbrieven en Lana kwam helpen.
Donderdagochtend gingen we eerst turnen. We werkten nog verder aan de nieuwjaarsbrieven. Heel wat brieven werden vandaag afgewerkt. Er werd heel hard en mooi gewerkt. Na de middag maakten we onze tekst voor onze brief. In de afsluitkring konden we eindelijk het eindresultaat goedkeuren.
Vrijdagochtend, na de kring, werkten we verder aan de nieuwjaarsbrieven. Er werd fijn gespeeld met de kraan van Fedor. Na de speeltijd gingen we turnen. We speelden nog een spelletje in de kring. Tekenen op het krijt bord en dan raden wat het is.
Na de middag las Stephanie voor uit het dierenboek van Jua.
We werkten nog verder aan de brieven. Ons versje was klaar, dus dat oefenden we ook nog eens.


Naamloos

Geplaatst 11 dec. 2017 03:41 door Stephanie Rockelé   [ 11 dec. 2017 03:42 bijgewerkt ]


Bezoek van Sinterklaas en Zwarte Pieten.

Geplaatst 8 dec. 2017 03:29 door Stephanie Rockelé

Maandagochtend genoten we samen van de lekkernij in onze schoen. We bekeken de 2 brieven die er bij zaten. We maakten onze verdere plannen voor de verkleedkledij. Er werd veel geknutseld, ook Lana kwam nog helpen. Er werd al verteld over Sinterklaas die in het weekend was langs geweest bij sommige kinderen.
Na de middag deden we onze praatronde. Robbe S. had een slotje bij. Stephanie had een bak vol slotjes, die kon je op allerlei manieren opendoen. Arn deed de tafels op slot en terug los.
We oefenden ons liedje voor Sinterklaas. We maakten nog plannen om de turnzaal te versieren, dat had Sinterklaas gevraagd.
Dinsdagochtend waren we teleurgesteld dat we geen post hadden van Sinterklaas. Maar we waren heel opgewonden omdat we thuis onze schoen mochten zetten, die avond. En dat hij de volgende dag naar school ging komen.
De kinderen vertelden over de werkspullen met de kleren van de Piet die op de speelplaats lagen. We gingen een kijkje nemen. Allerlei fantasieverhalen kwamen boven: een naakte Piet, de pyjama van Piet, Piet was in slaap gevallen, ze komen werken aan de nieuwe school,...
We maakten de laatste versieringen nog af.
De Worteltjes kwamen in de namiddag, Nathalie was ziek. Ze mochten mee naar de poppenkast kijken over Sinterklaas. Daarna versierden we de turnzaal en zetten de troon klaar. We oefenden met Stephanie waar we gingen zitten. We deden vooral nog wat gek.
Na de laatste speeltijd gingen we kijken waar de rook op de speelplaats vandaan kwam. Het kwam van een huis verderop. We zagen de brandweer, de politie, een politieman, veel brandweermannen en de rook van het huis. 
Woensdag was het eindelijk zo ver. Bekijk het filmpje van het bezoek maar via deze link:Film_bezoek_Sinterklaas
Het was een hele fijne ervaring voor de kinderen.
We deden onze pakjes open, per twee deden we alle pakjes open. Dat was heel spannend. We waren heel blij met de inhoud: auto's, knex, hakjes, balletschoenen, kroontjes, verkleedkleren van een prins, dokterstas, werkmanspullen en werkhelmen.
En dan spelen maar..........
Om deze drukke halve dag af te sluiten gingen we Sinterklaas ook nog uitzwaaien. Tot volgend jaar Sinterklaas......
Donderdagochtend, na het turnen, besproken we het praatraadverslag. We gingen naar de bibbus en kozen weer een boekje. Na de speeltijd gingen Fie en Noore naar de praatraad. 
Na de speeltijd maakten we plannen rond onze vrije tekst. Wat willen we graag vertellen en hoe gaan we dit in ons boek zetten?
Er werd met de lego en de grote blokken het huis van Sinterklaas gemaakt en er werd ook veel getekend over Sinterklaas.
's Middags bleven we wat langer spelen. We aten in de klas omdat er buiten veel wind was. Na het eten keken we nog even een filmpje, zo hadden we een kortere middagspeeltijd.
Na de middag toonden we onze werkjes en tekeningen aan elkaar. Nog wat kinderen werkten ook nog verder aan hun vrije tekst.
Er werd de hele dag gespeeld met ons nieuwe speelgoed van de Sint.
Vrijdagochtend, na de kring, nog even spelen. En dan was het al tijd voor de turnen. De oudste kleuters kwamen hun werkplan bespreken.
's Middags aten we terug binnen, door de felle wind. We konden weer naar een filmpje kijken, zodat we een kortere middagspeeltijd hadden.
We speelden een blinddoekspel met z'n allen in de kring. De oudste kleuters luisterden naar een verhaal.
En zo vloog de dag weer terug voorbij.

Foto's_Krokodilletjes_week14

Post van Sinterklaas en Zwarte Piet.

Geplaatst 1 dec. 2017 06:49 door Stephanie Rockelé   [ 1 dec. 2017 06:51 bijgewerkt ]

Maandagochtend, na de praatronde, besproken we nog eens de brief naar Sinterklaas. Wat gingen we vragen? Hoe gaan we het vragen?
Er werden heel wat plannen gemaakt om een brief naar Sinterklaas te schrijven. Het werd een heel beleefde brief. Senne maakte de zinnen met aub en mogen, niet moeten.
We wilden graag iets lekkers maken voor Sinterklaas, als hij ons schoentje kwam vullen. We besproken een paar ideeën en kwamen op marsepein.
Lana kon na de speeltijd ook nog helpen. Zie hierboven het mooie grote resultaat van onze brief. We waren er fier op. Die hielden we bij om vrijdag bij ons schoentje te leggen.

's Middags genoten we nog van een aflevering van 'Dag Sinterklaas', niet  1 maar 2.
Na de middag speelden we op onze muziekinstrumenten: het paard van Sinterklaas, Sinterklaas en Zwarte Piet. We hadden nog even tijd om te spelen. Voor we naar huis gingen las Stephanie nog een Sintverhaal voor.
Dinsdagochtend, nog geen kring, want er kwam een dame een workshop geven rond het toneel van vorige week.
Na de speeltijd konden Abel, Jua, Flin en Robbe G. met Lana spelen, met de balletjes en de glijbaan in de kring. Fie, Hafsa en Charlotte tekenden op het krijtbord, onder de tent.
Noore, Aline, Zouzou, Abel en Robbe S. luisterden naar een verhaaltje bij Stephanie.
Na de middag deden we onze kring.
Vandaag vroegen we ons af hoeveel Pieten er naar school zouden komen: 100, 2 , 3, 5 want ik ben 5 jaar,...
Arn en Senne hadden al een idee om te bakken in de klas: cupcakes en pannenkoeken. Ik had in de kring verteld dat ik wafels had gebakken, thuis. Magali wou ook graag wafels bakken. We stemden en we kwamen op een nr. 1, nr. 2 en nr. 3. dat rijtje zouden we dan afgaan in de loop van het schooljaar. We begonnen met wafels voor het kerstfeestje, dat stond op nr.1. 
We genoten nog van een Sintverhaal voor we naar huis gingen.
Woensdag kregen we onze eerste post van Sinterklaas binnen. Zwarte Piet had hem gebracht. Dat zagen we heel goed aan de afdruk van zijn handen. We pasten onze handjes er op. We luisterden naar het lied. Sinterklaas vroeg of we het woensdagochtend wilden zingen voor hem. We oefenden al heel goed. We keken op ons weekplan wanneer hij kwam. We telden de nachtjes. We tekenden de nachtjes tot Sinterklaas. Er werden nog tekeningen gemaakt voor de Sint. Abel, Charlotte en Hafsa speelden spontaan, samen, een kleurenspel. In de afsluitkring genoten we nog eens van een Sintverhaal.
Onderaan in bijlage zit het lied om thuis eens te oefenen.
Donderdag, na het turnen, gingen we naar de winkel voor de ingrediënten te kopen om marsepein te maken.
Na de speeltijd haalden we onze volgende post uit de brievenbus. We kregen een puzzel om te maken en te versieren. We mochten ook onszelf versieren. We maakten plannen hoe we de puzzel konden versieren. Daarnaast maakten we ook plannen om verkleedkledij te knutselen, om ons te verkleden in Sinterklaas of Zwarte Piet of Slecht Weer Vandaag.
In de namiddag maakten Noore, Jua, Aline en Charlotte de marsepein. We genoten van heel wat gesprekken over Sinterklaas. We zongen ons lied nog eens. Senne en Roman zochten alle magnetische dingen in de klas. Senne had 2 magneten bij en ze probeerden het overal uit. Ze merkten op dat de ene magneet niet zo goed werkte als de andere. Waar werkten ze beide goed op en waar niet?
Op het einde van de dag luisterden we naar het eerste deel van een Sintverhaal.
Vrijdagochtend begonnen we meteen te knutselen voor de verkleedkleren. We kregen een brief dat we onze schoen moesten zetten. We maakten alle plannen voor onze schoen: welke schoen/pantoffel, de klasbrief, wortel, bekertje water, suikerklontje en veel tekeningen. Alles werd gemaakt en klaargezet.
We telden ook weer af tot Sinterklaas, weer een streepje door de maan. Vandaag kwamen op 4 dagen wachten en 5 nachten slapen.
Na de speeltijd gingen we turnen. Tijdens de middag mochten we de film 'Het paard van Sinterklaas.' zien. Nadien gingen we nog een 20-tal minuutjes buiten spelen.
Het tweede deel van het Sintverhaal vertelde Stephanie in de namiddag. We werkten nog verder aan de verkleedkleren en onze tekeningen voor de schoen. Er werden al stokken verzameld of een staf van te maken. Fie en Senne zagen beiden een vogelnestje in de boom. Zij gingen op wacht staan, om de vogel te kunnen zien. Terwijl ze vogels spotten, maakten ze een eigen vogelnest in onze tipitent. Dat toonden ze nog aan de anderen.
Na de laatste speeltijd zetten we onze schoen/pantoffel klaar.
Nu maar hopen dat ze langskomen!!!


1-10 of 218