Klassen‎ > ‎

Krokodilletjes

Volg elke week onze avonturen van de klas.
Wekelijks vind je onze foto's op de fotopagina.

Winkelen, koken en eten.

Geplaatst 17 nov. 2017 07:00 door Stephanie Rockelé

Maandagochtend vertelde Fedor in de kring dat hij pudding had gemaakt en natuurlijk ook opgegeten. Hij had meegeholpen. Hij had de melk in de pot gedaan. Robbe S. vertelde ook heel simpel: eerst melk er bij doen, dan roeren en dan is hij klaar. Ja, moeilijk was dat niet. Fie had nog nooit pudding gemaakt. En de andere kinderen vonden pudding wel heel lekker. Dus de plannen voor de winkel waren er al meteen. 'Naar de nieuwe winkel.', vertelde Robbe S. 'Ik ben daar nog nooit geweest.' vertelde Fie. 'Ik ben ook nog niet in de nieuwe winkel geweest.', zei ik. 'Ik al wel.', vertelde Charlotte. 'Ik ook.', Arn.

We kregen ook nog post in de brievenbus. We mogen nadenken over de nieuwe speelplaats. We mogen onze ideeën en wensen geven. Dit lieten we nog even liggen om elke dag eens over na te denken. 
De oudste kleuters speelden nog met de weegschaal en deden een paar opdrachtjes. Terwijl gingen er heel wat kinderen schilderen bij Lana. Abel had ook een plan: met zijn knuffelkonijn in de poppenkast spelen.
In de namiddag vertrokken we gezellig naar de winkel. We moesten heel goed kijken in de winkel. Hij was helemaal veranderd. De kassa stond ergens anders.
Deze keer vergaten we niet het boek van Arn voor te lezen. Dat deden we op ons zonnig plekje in het gras achter de bibliotheek. We gingen ook nog langs de keuken om melk te halen voor de pudding. We brachten ook nog Jua zijn batterijen tot bij de Duiveltjes.

Na de laatste speeltijd hadden we nog tijd om even te spelen.
Dinsdagochtend, na de kring, begonnen we de pudding te maken. Na de speeltijd kwam Lana helpen bij de aardbeien en de frambozen. Iedereen hielp mee met koken of snijden. Robbe S. vroeg in de kring of ook mama, papa, broer en zus mochten pudding eten. We spraken af dat je woensdag een klein potje mocht meebrengen van thuis en dan kon je pudding mee naar huis nemen. 
We kregen een brief van de Worteltjes. Ze vroegen zich af wie de langste naam had van de school. Hoe kon je dat zien of je een lange naam had? Uiteindelijk kwamen we er op dat je de letters van je naam telde. In elk vakje moest je een letter schrijven en zo kon je goed zien wie de meeste vakjes had voor zijn/haar naam. Dit lieten we nog even liggen want in de namiddag was het atelier.
In de kring konden we over ons atelier vertellen of tonen. We aten ook nog onze pudding met aardbeitjes en frambozen op. Het smaakte!!!!
Woensdagochtend besproken we de nieuwe speelplaats en tuin. Er werden heel veel ideeën gegeven. Je leest ze tussen de foto's.
De kinderen die een potje bij hadden, schepten pudding in hun potje.
Abel speelde een spelletje waar hij heel goed bij moest nadenken.
Lana kwam na de speeltijd. Bij Stephanie schreven we onze naam op het papier van de Worteltjes. Bij Lana speelden de middelste kleuters een spelletje: bambino loco.
We kregen van de Banaantjes wafels, omdat wij hotdogs hadden gemaakt. Dat vonden we heel leuk en heel lekker. Dat wilden we ook nog graag via een brief aan de Banaantjes laten weten. 'We moeten nog eens hotdogs maken dan krijgen we weer wafels.', zei iemand. 'Of we maken zelf iets anders.', zei Roman. 'We maken dan zelf wafels.', zei Senne.
En weer was die woensdag zo weer om.
Donderdagochtend, na het turnen, gingen we langs de bibbus. In de kring konden Senne en Roman eindelijk hun boek laten zien. Arn had een naaiwerkje bij dat hij toonde. Robbe S. toonde zijn lichtje (petzl) van papa. Papa moet daar op de grond putten mee zoeken. Roman en Aline hadden het systeem goed door. 'Als dat op je hoofd staat dan zijn je handen vrij.', zei Roman. 'En dan kan je putten graven met je 2 handen.', zei Aline.
Charlotte, Zouzou, Hafsa en Robbe G. speelden samen met Stephanie een kleurenspel. Senne maakte de brief voor de Banaantjes om hen te laten weten dat de wafels lekker waren. Fie en Robbe S. maakten ontwerpen van de nieuwe speelplaats.Die staken we bij ons antwoord op de brief. 
Enkele Worteltjes kwamen bij ons eten en na de middag spelen: Wolf, Fil, Briek, Yasmine en Hanne. Na de middag las ik een verhaaltje voor. Arn, Fie en Roman speelden met Stephanie een gezelschapsspel met veel opdrachten op tijd.
Vrijdag hadden we 2 Neteltjes in onze kring, Ibe en Lillian. Zij bleven een hele dag bij ons. Ze kozen alvast een verhaaltje dat ze in de namiddag zouden voorlezen.
Abel en Jua speelden spelletjes met Lillian. Arn speelde met Ibe. Er werden ook nog ontwerpen gemaakt voor de nieuwe tuin. We postten onze brief voor de Worteltjes terug met onze namen. Dan postten we onze brief naar de Banaantjes voor de wafels. 
Na de speeltijd gingen we turnen. En de Worteltjes van donderdag kwamen ook vandaag weer eten en bleven nog een hele namiddag.
In de namiddag las Stephanie een verhaal voor, aan de oudste kleuters. Ibe nam ook een groepje bij hem en Lillian nam ook een groepje bij haar. Zo konden we lekker gezellig genieten van een verhaal. Magali en Senne speelden nog het gezelschapsspel met opdrachten op tijd. Lillian speelde daarna nog eens hetzelfde spel met Fie en Senne. 
Lillian speelde op het einde van de dag nog poppenkast voor ons.



Een eerste koude week, maar toch blijven we buiten!!

Geplaatst 10 nov. 2017 09:30 door Stephanie Rockelé   [ 10 nov. 2017 09:37 bijgewerkt ]

Maandagochtend hadden we een fijne praatronde. Via de kameleon van Magali werden er voor de poppenkast golven van de zee gemaakt.
Flin speelde voor de eerste keer mee in de klas.
In de namiddag las Stephanie een verhaaltje voor op de klimtoren. Nadien wandelden we over het maïsveld naar de mevrouw haar huis, aan de overkant. Senne wilde nog eens langsgaan omdat de mevrouw had gezegd dat we mochten terugkomen. Een avontuurlijke tocht: sporen van dieren gevolgd, sporen van de tractor gevolgd, over de prikkeldraad en in de gracht. Ze waren niet thuis.
Na de laatste speeltijd kwamen de oudste Worteltjes spelen. Heel wat Krokodillen gingen in de poppenhoek en de automat van de Worteltjes spelen. En de Worteltjes gingen in de caravan, op de tablet of in het poppenhuis spelen. Dat vonden we heel leuk!!!
Dinsdag, na de praatronde, werd er in de poppenkast gespeeld met de dieren die in het water konden. Er werden veel tekeningen gemaakt. Roman en Abel speelden met het vliegtuig van Roman, buiten.
Lana speelde met Charlotte, Abel en Jua domino. Lekker gezellig!
Noore speelde een denkspel, wat moest ze goed nadenken maar ze vond het leuk. Ze speelde het 3 keer.
's Middags aten we binnen. We mochten even naar een filmpje kijken, zodat we later buiten gingen spelen. Het was koud voor de kinderen die nog niet hun muts of handschoenen bij hadden.

Na de middag las Stephanie het verhaal van Aline voor, Tinkelbell. Ook Aline, Robbe S. en Abel speelden het denkspel: matrix.
Senne stelde voor om nog eens een knuffeltje te naaien. Fie was geïnteresseerd. Dus we planden in dat Fie en Senne woensdag met wie nog wou een knuffeltje kon naaien.
Roman en Senne hadden nog een verhaal over de kampen buiten, dit gingen we dan ook woensdag oplossen met de betrokken kinderen.
Woensdag begonnen we met de kring door Roman en Senne hun probleem op te lossen. Fie, Jua, Robbe S. en Abel maakten hun eerste naaiwerk. We kozen ons atelier voor volgende week dinsdag. Na de speeltijd gingen Magali, Senne, Roman en Arn naaien met Lana.
Terwijl speelde Zouzou het matrixspel, Robbe S. speelde met de weegschaal (kastanjes en knikkers) en Fie maakte ook een matrixspel op papier.
Zo was onze woensdag heel snel om.
Donderdagochtend, na het turnen, besproken we de praatraad. Na de speeltijd gingen Fie en Aline naar de praatraad.
Er werd nog verder met de weegschaal en de matrix gespeeld. Hafsa en Robbe G. speelden samen domino.
Na de middag terug wat ontspanning tijdens een 2de poging om de overbuurvrouw te zien. Ze was heel blij om ons terug te zien. Stephanie las in haar tuin een verhaaltje voor en nadien konden we weer avontuurlijk terugkeren naar de klas. We stopten ook nog even bij de nieuwbouw. Arn vertelde dat er een muur stond met een gat van de deur er in. De kraan was net betonblokken aan het verplaatsen, dat was fascinerend. We gingen overal eens kijken. Waar de kleuterklassen komen, waar Patrick en Lore gaan zitten, waar de leerkrachten koffie kunnen drinken, ......
Er werd nog verder genaaid. Hafsa en Zouzou zagen, woensdag, de resultaten van de anderen en kregen ook zin.
Vrijdagochtend heel wat te vertellen in de kring. Fie had haar geboorteknuffel bij, een draakje. Ze had een plan: ze wilde graag in de poppenkast er mee spelen. Aline ging mee spelen. We hadden een gesprek over waar onze kleren liggen: in de kast, in de wasmand, onder bed,...
Abel was plots een zebra. Dat vonden we gek en schattig. Zebra's konden op 4 poten staan, rondlopen, gras eten,...
Noore toverde, met haar toverstaf, alle kinderen in kikkers, bij velen lukte het. En tenslotte had Robbe S. een batterij gevonden. Wat moet je daar mee doen? Roman wist dat die niet in de vuilbak mocht. 'Je moet die aan mama en papa geven. Als die een barstje heeft kan die ontploffen.', vertelde Roman ons.
'Naar het containerpark doen.', zei Senne dan. Batterijen moet je verzamelen in een aparte vuilbak niet bij fruit, koekjesverpakking, papier,...
Stephanie vertelde dat de duiveltjes vroeger een speciale vuilbak voor batterijen hadden. We gingen later op de dag eens een kijkje nemen.
Na de speeltijd gingen we turnen. Na het turnen gingen we eens bij de Duiveltjes langs voor hun speciale vuilzak voor batterijen. Ze waren er niet maar we zagen de vuilbak al staan in de gang. Na de middag gingen we nog eens proberen.
Na de middag speelde Stephanie poppenkast. De oudsten kwamen nog vertellen over hun werkplan. En we gingen nog eens terug bij de Duiveltjes langs voor de batterij. We mochten eerst bij Patrick langsgaan om zijn batterijen ook te gaan halen.


Nieuwe Krokodil, Flin.

Geplaatst 7 nov. 2017 03:17 door Stephanie Rockelé

Flin voelde zich al helemaal thuis in de klas. Tijdens de kring hoorde hij soms woordjes en reageerde dan. Hij speelde in de zandbak met Robbe S., Jua en Charlotte. Daar hadden ze veel plezier. Na de speeltijd speelde hij in de poppenhoek met de microgolfoven. Hij ruimde telkens al heel goed op!!!



Gewoon amuseren tijdens het leren...

Geplaatst 4 nov. 2017 11:54 door Stephanie Rockelé   [ 4 nov. 2017 11:56 bijgewerkt ]

Maandag kwamen de Monstertjes vragen of ze poppenkast mochten komen spelen om ons te bedanken voor de hotdogs die ze gekregen hadden.
We spraken af dat het dinsdag na de middag kon. We keken er naar uit. Gaan alle Monstertjes dan achter de poppenkast zitten? Dat gaat druk worden? Misschien komen er maar 2 Monstertjes?

Arn had nieuwe schoenen bij, met veters. Als hij zijn schoenen wilde aandoen moest hij wel tonen dat hij oefende om de veters te leren binden. Ook Noore was bij dit voorstel geïnteresseerd. Noore en Arn gingen met Stephanie oefenen om veters te binden. Elke speeltijd oefenden ze even of het zelf lukte. Als ze toonden dat ze geprobeerd hadden, hielp Stephanie daarna nog.
Terwijl konden er heel wat kinderen met Lana schilderen.
Senne had, vrijdag al, elektriciteitstoestellen mee die we mochten opendraaien. Senne en Arn vezen ze uit elkaar en daarna zetten ze het terug in elkaar, zoals echte werkmannen.
In de namiddag wandelden we tot aan het grasplekje achter de oude bibliotheek. Daar las Stephanie een verhaal uit Pluk van de Petteflet voor. We konden languit op het gras liggen en naar de wolken kijken.
Er werd ook nog met de blokken aan de klasmeter gebouwd, vele bouwden tot aan hun eigen naam.

Dinsdag had Charlotte een sleutel bij. Ze probeerde alle deursloten in de klas. Hij paste nergens. We hadden ook nog een gesprekje over rechtstaand plassen, was wel grappig!! Robbe S. had een tang bij voor op de timmertafel. Zo kon hij 2 plakjes aan elkaar lijmen en vastzetten om te drogen.
Na de middag genoten we van de Monstertjes hun poppenkast. We waren heel blij met hun bedankje.
Er werd nog memorie gespeeld en het spel 'balletjes in de soep'. Arn en Abel speelden met de kastanjes (die we zelf geraapt hadden) op de weegschaal.

Woensdagochtend kwam Flin op bezoek, de jongere broer van Nore (Worteltje) en Twan (Regenboogje). Hij had het al heel fijn in onze klas. Daarna vertrokken onze jongste kleuters met de mama van Jua naar het toneel: 'In de verte.' Terwijl kwamen de oudste kleuters van de Worteltjes bij ons in de klas spelen. Wij genoten dan nog van een leuk drakenverhaal dat heel mysterieus was.

Heel de week werden er heel wat tekeningen voor Stephanie gemaakt en opgehangen in de klas. Het is gek hoe kinderen je gevoelens, die je toch probeert te onderdrukken, toch zo hard aanvoelen.
De kinderen zijn tijdens mijn afwezigheid opgevangen door een vervangende leerkracht. Donderdag kwam ik op bezoek in de klas. Het deed deugd om de kinderen terug te zien. De vervangende juf had alleen maar lofwoorden over onze Krokodillen!!!!! Ik had niet anders verwacht.

Maandag ben ik weer terug en Flin zal er ook zijn!!!!
Tot maandag!

Foto's_Krokodilletjes_week8

We zijn beroemd in alle klassen...

Geplaatst 13 okt. 2017 06:47 door Stephanie Rockelé

Maandagochtend, in de kring, maakten we al de plannen voor de dag. Eerst alle hotdogs maken. Senne, Roman, Arn, Fie en Jua sneden de sandwiches. Terwijl zetten we de kookpot met de worstjes al op om te koken. Na de speeltijd kwam Lana en konden we de bestelling klaar maken. Iedereen die wou helpen, kon helpen. Robbe S., Aline, Magali, Hafsa, Abel, Senne, Roman, Noore, Jua en Charlotte hielpen mee met de hotdogs te maken en saus er op te doen.
Arn, Jua, Senne, Roman en Lana brachten alles naar de verschillende klassen. Daar kregen ze bravo-liedjes, applausjes, 'dank je wel',... te horen.
's Middags kozen we onze eigen hotdog. Er werden heel wat hotdogs gegeten. Sommigen kozen voor alleen een sandwich, anderen alleen een worst, anderen aten 4 tot 5 hotdogs,...

In de namiddag gingen we naar de kraan op de werf kijken. We vergeleken ze met die van Roman, hij had 2 wielen meer. Maar we besloten dat de kraan wel hetzelfde was als die van Roman.
Aline zag een kleinere kraan werken op de kleine speelplaats. We gingen kijken. We zagen de beginnende gleuf van het laatste gedeelte, de kleuterklassen.

Jua had een zelfgemaakt vliegtuig bij. Robbe S., Arn, Roman en Abel wilden dat graag namaken. Er werden veel tekeningen gemaakt voor mij.
Na de speeltijd genoten we nog van een verhaaltje. We kregen ook post van de Banaantjes. Ze bedankten ons voor hun hotdog.

Dinsdagochtend vertelde Abel in de kring dat hij kastanjes had gepoft. Roman wist dat er eetbare kastanjes waren en niet eetbare. Arn herkende dit verhaal ook. Toen ik de benaming tamme en wilde vertelde, kwam er plots een 'aahjaaaa'. Arn en Roman zochten na de speeltijd de 2 kastanjebomen op in de boeken. Met de prenten gingen ze met Fie, Robbe S. en Robbe G. op zoek naar de kastanjeboom op de speelplaats. We ontdekten dat het een tamme kastanje was. We namen het blad en de bolster mee naar de klas.

Lana speelde met Noore, Aline en Zouzou een spelletje: balletjes in de soep. Daarnaast werden er nog vliegtuigen gemaakt. Zouzou was er maandag niet en vandaag had hij een vliegtuig bij. Hij zag de zelfgeknutselde vliegtuigen van de anderen en kreeg ook zin.
Jua had een plooiboot bij. Hij wist niet hoe je het moest plooien. Arn, Roman en Robbe S. gingen op onderzoek hoe ze een boot moesten plooien van papier. Na heel wat denkwerk namen ze er het plooiboek bij en kwamen ze op een zeilboot uit.

Na de middag werd het al wat slechter weer. De geplande wandeling om een wilde kastanjeboom te zoeken, moesten we uitstellen. Arn en Roman vertelde over hun onderzoek. Ze vertelde de verschillen en welke je mag opeten.

Roman knutselde nog een raket na van Aline.
Voor we naar huis gingen genoten we nog van een verhaaltje.
Woensdag, na de korte kring, werd er verder geknutseld aan raketten.  
Roman en Arn meten de kinderen op onze klasmeter. Iedereen wil zo groot worden als mama en papa. Of zelfs nonkels die blijkbaar heel groot zijn (van Arn).
We kregen post van de Regenboogjes in onze brievenbus. Heel veel bedankjes. Nio had nog een vraag waarom we hotdogs hebben gegeven. We antwoorden hier op: Arn: omdat we ook aan onze broers en zusjes wilden geven. Roman: omdat dat leuk is. Fie: omdat wij een lieve klas zijn.
Meteen weten we wat Fie van onze klas vindt!!!!
Roman, Arn en Jua zorgden voor de brief en brachten hem naar de klas van Nio.
Donderdagochtend, na het turnen, besproken we uitgebreid de praatraad. Senne en Roman gingen na de speeltijd naar de praatraad met een bravo voor onze hotdogs en de bedankbrieven. Maar ook een kritiek over de kampen. We hadden het allemaal nog eens uitvoerig besproken: altijd naar de opvang gaan, voel je dat het niet is opgelost naar Stephanie gaan. Verwoording van bang zijn, verdrietig zijn,... zijn uitvoerig besproken. Dit zal nog een tijdje besproken worden. Na de laatste speeltijd kwamen ze binnen en vertelden ze over paletten die ze bij anderen gaan halen waren. Dus hadden we het over het eerlijk verdelen van de paletten. Je kan dingen gaan halen in andere kampen, maar alles moet wel eerlijk verdeeld worden. 
Na de middag vertrokken we op wandeling. Arn had zijn bomenboek bij en Jua had een tak met bladeren bij van thuis. We wandelden tot aan de kastanjeboom en raapten een emmertje vol met kastanjes.Tijdens de wandeling terug naar school: 'Wij zijn aan het oefenen voor de interscholencross voor als we naar het 1ste gaan.' Jong geleerd....
We besproken in de kring al dat we ze konden opeten en ook dat we ze konden poffen. Dit zal nog een staartje krijgen. We genoten nog van het verhaaltje dat Aline had meegebracht.
Vrijdagochtend hadden we een uitgebreide kring. In de kring, uit de kring, in de kring, uit de kring,... want de werkmannen waren nu naast onze klas aan het werken. Ze waren de berg met zand op het voetbalveld aan het scheppen. Ze hadden bomen en takken uitgetrokken en kwamen die naast onze klas leggen met de graafmachine. Plots zagen we de goal voorbij vliegen, weer gaan kijken.

In de kring hadden we het vandaag ook nog eens uitgebreid over speelgoed meebrengen en dat de andere kinderen er dan niet mee mogen spelen. We hadden het uitvoerig besproken. 'Als je niet wil dat anderen er mee spelen, dan laat je het gewoon thuis.', zei Senne.

Om die donkere sfeer van afspraken en regels wat te doorbreken zongen we nog onze klasliedjes. Er kwam terug wat vreugde en plezier in de kring.
Na het turnen zongen we onze liedjes nog verder, we hadden ze nog niet allemaal kunnen zingen.
Na de middag, eindelijk spelen. We luisterden nog naar een herfstverhaal, heel gepast met onze kastanjes.
Zouzou was donderdag jarig, maar hij was ziek. Dus vandaag maakten we mooie cadeautjes met Zouzou zijn lievelingskleur groen. Zouzou maakte zijn kroon. We zongen voor Zouzou en verstopten zijn cadeautjes, zoals de traditie het zegt.



Uitgebreide kookplannen maken.

Geplaatst 6 okt. 2017 03:44 door Stephanie Rockelé

Dinsdagochtend, een leuke korte praatronde met wel wat verhalen. We schoten in actie met scheerschuim. Eerst hadden we het uitgebreid over hoe papa zich scheert: scheermes, scheermachine, snijden in de wang, alleen snor er af,...
We genoten van de bewegingen in het schuim, sommigen maakten een tekening.
Na de speeltijd kwam Lana. Lana speelde met Noore, Aline, Zouzou en Robbe S. een memoriespel. Stephanie werkte met de oudsten.
Na de middag bekeken we de post van de Monstertjes. We leerden heel wat bij over de Langdonken: sprinkhanen, salamanders, paddenstoelen, bloemen en vooral hotdogs.
Abel kende een hotdog niet. Anderen vonden dat heerlijk. We wilden graag zelf hotdogs maken in de klas. Maar toen kwam de discussie of we voor alle klassen hotdogs gingen maken of alleen voor de kleuterklassen (zoals bij de popcorn, vorig jaar).
Veel kinderen hadden toch ook in de lagere school broers en zussen, zij wilden dat toch ook graag voor hen doen. En de vroegere Krokodillen wilden we ook graag trakteren. We besproken hoe we hotdogs moesten maken, stelden vast dat het niet moeilijk was en ook niet zo veel werk. Dus besloten we om aan elke klas te vragen hoeveel kindjes en leerkrachten een hotdog wilden.

De vragenlijst werd al begonnen met Roman, Arn, Robbe S, Noore, Jua en Aline.

Woensdagochtend zagen we de kraan op de werf dichterbij komen. We gingen een kijkje nemen. We zagen de kraan de beton dragen voor de betonbalken. We zagen de betonmolen draaien. We hoorden de beton in de paalstructuur vallen. 
De vragenlijst rond de hotdogs werd verder afgemaakt. Na de speeltijd gingen Jua, Robbe S., Senne, Fedor en Charlotte ze mee posten in alle brievenbussen.
De anderen bleven bij Lana om paddenstoelen te knutselen. Arn had alle spullen bij om een mooie paddenstoel te maken. Er waren veel kinderen enthousiast.
Donderdagochtend, na het turnen, vertrokken we meteen naar de bibbus. We brachten onze boekjes terug en namen er nieuwe mee. We ontvingen Fie, een nieuwe oudste kleuter, in onze klas. Zo enthousiast en een mooie lach. De kinderen waren meteen dol op haar.

We kregen post terug van de andere klassen. De Monstertjes vroegen zich af hoeveel het kostte. Senne gaf een mooi antwoord: 'We geven ze niet voor centjes.' Ze waren dus gratis.

Er werden nog paddenstoelen gemaakt. Stephanie speelde weer gekke poppenkast met een boze bandiet.
En de dag was weer zo voorbij gevlogen.
Vrijdag, Fie ging aan haar broer vragen welke hotdog hij graag wou. We hadden de Worteltjes hun brief woensdag al gekregen dus Briek was toen nog niet in de klas.

Na de speeltijd gingen we turnen. Na het turnen besproken we nog de hotdog-brieven die we terug gekregen hadden. Nog wat dansen en zingen.
In de namiddag was het atelier voor de hele school. We keken er naar uit. Voor we naar huis gingen konden we in de kring nog vertellen over ons atelier.

Maandag koken wij voor heel de school hotdogs, ook voor onszelf. Geef wat minder boterhammen mee, er is voor iedereen in de klas iets voorzien dat ze lusten.

Fie, de nieuwe oudste Krokodil.

Geplaatst 5 okt. 2017 06:54 door Stephanie Rockelé

We hebben sinds vandaag een nieuwe vrolijke Krokodil bij. Ze paste meteen in onze groep met haar lieve glimlach. Haar broer Briek, jongste kleuter, zit in de Worteltjesklas.
Ze vloog meteen aan het werk door een paddenstoel te maken, ze maakte ook een tekening voor mij, ze speelde met de meisjes met de barbies (in de caravan), ze koos een boekje in de bibbus en ging mee turnen.

Hieronder een paar foto's voor mama en papa.






Marilyn de dikke spin.

Geplaatst 29 sep. 2017 07:24 door Stephanie Rockelé

Maandagochtend, een vullende praatronde met leuke verhalen en bedenkingen.
Weekendverhalen werden uitbundig verteld. Nieuwe onderzoeken konden we nog niet opstartten want we zaten nog met de onderzoeksvragen over de spin. Roman, Arn en Senne bekeken alle boeken die we vrijdag hadden meegebracht uit het documentatiecentrum. Er kwamen nieuwe bedenkingen bij, maar we vonden ook heel wat antwoorden op onze vragen. 
Terwijl Lana in de klas een voelverhaaltje voorlas aan de jongsten, konden Roman, Arn en Senne met Stephanie kopies gaan nemen uit de boeken.

Na de middag hadden we plots turnen, de Worteltjes gingen op herfstwandeling en wisselden hun turnen met donderdag. Dat vonden we niet erg. Heel wat turnverhalen met de nieuwe vervangende turnjuf kwamen boven. Het leek me heel leuk!!

Een gevulde voormiddag zorgde voor een gevulde kring in de namiddag. Er werd heel wat getoond van de playmaïs want daar hadden ze ook nog in de voormiddag mee gewerkt.

Dan het hele onderzoeksverhaal van de spin werd verteld door Arn, Roman en Senne. Natuurlijk gingen we deze kring buiten in het zonnetje doen. Lekker gezellig bij de bomen en dicht bij de spinnen.

We maakten ook nog tijd voor een briefje van de Neteltjes dat in onze brievenbus zat. In verschillende talen hoorden we ‘hallo’: Roman herkende Engels en Duits. Arn herkende Frans, Aline herkende Spaans en Senne had door dat het allemaal hallo betekenden.

Een vermoeiende dag werd nog afgesloten met een verhaaltje over de leeuw en de muis. Vele oogjes gingen dicht en vele duimpjes gingen in de mond: Noore, Hafsa en Charlotte. Fedor en Robbe G. hadden voordien al een halfuurtje gedut.

Dinsdag hadden we een korte praatronde. Niet veel kinderen wilden iets vertellen. Dat was ook niet erg, want we hadden nog wel wat op het programma staan. Noore en Robbe S. zochten nog op wat de spin dronk: het bloed van het insect dat hij vangt.

Daarnaast koos iedereen een manier om ons spinnenverhaal te tonen en te vertellen aan elkaar. Er werden heel wat eierzakken op blaadjes of in de spinnenwebben gemaakt met de klei. Er werden ook mooie tekeningen gemaakt. Hier waren we een hele voormiddag mee bezig, Lana kon ons ook nog helpen. Alles werd in de kring nog eens getoond aan elkaar en dan konden we het mee naar huis nemen.

In de namiddag luisterden we naar een nieuw liedje over Marilyn de dikke spin. Die kroop overal op ons lichaam. We verzonnen heel wat stukjes er bij. In bijlage vind je het liedje terug. Ook het liedje over de grote steen vind je terug. Tussen de foto's vind je ook nog de tekst van beide liedjes. Het liedje van de steen hadden de Duiveltjes een paar weken geleden komen zingen, dit liedje bleef ook hangen.

Woensdag eerst een korte kring. We brachten onze boekjes over de spinnen terug naar het documentatiecentrum. We wisten al goed hoe het allemaal werkte. Nog even kort spelen en dan eindelijk naar het zwembad. Veel zwemplezier, heel veel kinderen doken onder water, veel kinderen sprongen ook al zonder hulp in het water,... Voor we naar huis gingen genoten we nog van een fruitje en een kort verhaaltje.
Donderdag hadden we het in de kring over de politiewagen van Zouzou. Aline zei dat dat wel goed was, dan kon die de boeven vangen. Waarom komen er boeven? Wat komen boeven doen? Wat kan je doen om boeven te vangen? Zo kwamen we ook op het alarm voor de boeven. We gingen bij de bureau's van Patrick en Lore kijken hoe een alarm er uit zag en wat die deed. 
We overliepen het praatraadverslag. De monstertjes vroegen of ze het kippenhok als moestuin mochten gebruiken. Wij maakten ons wel een beetje zorgen, want we wilden volgend jaar toch terug kippen. We lieten weten dat het kippenhok goed bewaard moest blijven, daar of op een andere plek. Robbe S. en Roman gingen samen naar de praatraad om onze boodschap over te brengen. Ook gaven we nog een weetje mee: onder de blaadjes van de bomen kunnen spinneneitjes zitten, dus laat ze aan de bomen hangen anders zijn de spinnen hun eitjes kwijt.

Er werd mooi door jong en oud samen gespeeld vandaag. Leuk om te zien. Noore en Magali zorgden beiden heel goed voor de jongste nieuwkomers. 

We maakten spontane en mooie cadeautjes voor Robbe S. zijn verjaardag. De oudste kleuters maakten hun tekst nog af over de spinnen.

Na de middag kwam de mama van Robbe S. mee zijn verjaardag vieren. We zongen uitbundig het verjaardagslied. We kregen een heerlijk ijsje waar we meteen stil van werden. En naar gewoonte verstopten we onszelf en de cadeautjes.

Nog wat spelen in de klas en nagenieten met een verhaaltje.


Vrijdag, een leuk gesprekje over met welke knuffel ik in mijn bedje slaap. Er werd, deze week, met de weefborden (van plastiek) geweven zoals een spin haar spinnenweb weeft. Met de magneten werden er mooie spinnenweb-vormen gemaakt. Wie wou kon met papieren repen ook nog weven. En Senne probeerde nog een magneet-spinnenweb te bouwen zoals Stephanie.

Na de speeltijd gingen we turnen. Nadien zongen en dansten we nog even op onze 2 spinnenliedjes. De dikke spin van kapitein Winokio en Marilyn de dikke spin.

Na de middag genoten we buiten, in onze oude tuin, van een verhaaltje. We zagen de werkmannen werken met de grote gele kraan. We gingen een kijkje nemen. De oudste en de middelste kleuters  luisterden nog naar een langer verhaal over de heksenschool. Jua wou graag meegenieten, terwijl speelden Charlotte, Hafsa en Abel op de spelletjestafel.

Lou, van de Banaantjes, kwam even langs om te vragen of wij deze middag liedjes hadden gezongen. En welke liedjes dan? Arn vertelde aan Lou over onze 2 spinnenliedjes. Lou vroeg of hij en zijn klas eens mochten komen luisteren.

De oudste kleuters kwamen nog hun werkplan bespreken. Wat hadden ze allemaal gedaan deze week en wat vonden ze het leukste en wat vonden ze niet zo leuk of moeilijk

Na de speeltijd kwamen de Banaantjes nog luisteren naar ons 2 spinnenliedjes. Snel opruimen want er was nog veel om te tonen tijdens de afsluitkring.


Foto's_Krokodilletjes_week5


Opzoeken over de libellen en spinnen.

Geplaatst 22 sep. 2017 06:38 door Stephanie Rockelé

Maandagochtend hadden we een fijne praatronde, veel verschillende gesprekken. Hij duurde dan ook lang, maar daar hadden we geen last van. 
Bij de foto's vind je het verslag: vliegtuigen, milieu, stuntvliegtuigen, pannenkoeken eten, ouder zijn of jonger zijn,...

Na de speeltijd kwam Lana schilderen met de jongste kleuters. Ze mochten kiezen: vingers, rollen, kurkenstoppen, wattenstaafjes, dikke borstels,... Wie nadien nog wou, kon ook nog schilderen. In de namiddag werd er nog verder geschilderd.

Na de middag genoten we van een verhaal. Ga je graag in bad of niet? Wat doe je in bad?
Waarom zou je niet graag in bad gaan?
Vele speelden muziek buiten. Robbe S. en Charlotte speelden in onze zandbak. Robbe G. speelde buiten met de blokken. Dat allemaal geschuild onder onze tent en shelter voor de hevige regenbui.

Tijdens de laatste speeltijd was het net gestopt met regen. Dat vonden de kinderen wel jammer omdat ze graag naar het filmpje van Noore wilden kijken. Na de speeltijd konden ze een kort stukje van de film van Noore zien, en toevallig regende het ook terug. We deden nog fijne ademhalingsspelletjes: trampoline springen, kikker spelen, vliegen zoals een vogel, een fontein nadoen,...

Dinsdagochtend kwam er uit de praatronde een vraag over een libel die kan steken. Is dat zoals een bij, als je ze boos maakt steken ze? Of kunnen ze niet steken?
Heel wat opzoekwerk gedaan. Een gedeelte met de hele groep. Daarna gingen we met allemaal naar het documentatiecentrum en namen alle boekjes over de libel mee naar de klas. Senne, Roman, Arn en Abel keken in de boekjes. Arn wou heel graag de keizerlibel zoeken, diegene die dan kon bijten.
Nadien brachten we alles terug in de kring. We vertelden alles wat we wisten over de libel of we stelden vragen over wat we zagen op de foto.
Alle informatie bundelden we samen voor in ons onderzoeksboek.

Arn had nog een boek bij over voetbal. Hij had het verhaal nog nooit gehoord maar hij vond de prentjes grappig. In de namiddag las Stephanie het verhaal voor. Maar Charlotte had ook nog een popje bij, Roodkapje. Charlotte en ook andere kinderen wilden nog graag naar het sprookje Roodkapje luisteren. Dus las Stephanie dit voor aan wie wou.

We speelden ook op onze muziekinstrumenten: snel, traag, luid en zacht. Buiten onder onze tent konden we uitbundig genieten van de muziek (lawaai :) ) En dan gingen we ook verder, we wandelen rond met onze muziekinstrumenten. We wandelden eens tot aan de werf. Hoorden de machines werken, zagen de plassen op de beton,...
Stien en Dylan (van de Monstertjes) kwamen onze bladeren opvegen in onze tuin. Roman hielp hen.

Woensdagochtend hadden we het over het werk van mama en papa. Wat doen ze op hun werk, waar werken ze,... Vele kinderen wisten toch wat mama en papa deden op hun werk.

In de afsluitkring vertelde Arn dat hij had gewinkeld in de poppenhoek. Hij kocht melk, bloem en chocolade. Wat kon hij daar nu mee maken in de keuken? Chocoladepannenkoeken. We keken op ons boodschappenlijstje van pannenkoeken en zagen dat hij ook nog een ei nodig had om pannenkoeken te maken. Dus snel nog een eitje bij kopen. Hij betaalde in totaal 7 euro in de winkel voor alle spullen.

Donderdagochtend, na het turnen, hadden we weer een vlot gesprek in onze kring. Robbe S. zag een spin hangen aan het raam, buiten onze klas. Het onderwerp spin kwam ter sprake: het web, de draad, plakkende draad, eten, drinken,...
Ook het begin van de herfst ging niet zomaar voorbij.
Na de speeltijd zocht Arn in de klasboeken op over de spin.Hij kwam terug op de prent van vorig jaar: de tarantula. We hadden nog wel wat vragen, maar nog niet de juiste boeken. 5 Banaantjes kwamen er nog bij, Lana was ziek: Annelore, Sam, Lou, Marie en Wolf. De oudsten maakten een doolhof van de lego.

Na de middag genoten we van de poppenkast die Stephanie speelde. Nog kort spelen en dan was het weer tijd om naar huis te gaan.


Vrijdagochtend een leuke kring. We kregen van Senne playmaïs. Daar gingen heel veel kinderen mee aan de slag. Na het turnen gingen we langs het documentatiecentrum om de boekjes over de spinnen te gaan zoeken. Het spinnenonderzoek zal maandag worden verder gezet.
Na de middag vertrokken we op een herfstwandeling. We genoten van alles rondom ons. We namen ook wat natuurspulletjes mee naar de klas. We raapten weer afval op. We mochten eikels rapen in de tuin van een mevrouw. We zagen veel honden, kippen, vogels en een pony. We zochten spinnen in hun spinnenweb. Hier zullen we maandag ook mee verder gaan.



Veel verschillende belevenissen...

Geplaatst 15 sep. 2017 06:48 door Stephanie Rockelé

Maandagochtend, tijdens de praatronde, kwam er weer wat ter sprake. 
-Abel had er aan gedacht om zijn takelkraan mee te brengen. Daar was hij fier op. 
-Arn had keeperhandschoenen gekregen. Hij legde uit wat je dan moest doen. Zo kwam het boven water, dat Stephanie en sommige andere Krokodillen niet veel van voetbal kenden. Van Arn mochten we ze eens aandoen. Al snel kwamen de grote handen en kleine handen ter sprake. De kinderen begonnen spontaan hun handen met elkaar te vergelijken en te meten.
Arn wou graag tijdens de speeltijd voetballen met de bal van de school. We overliepen alle afspraken van buiten nog eens. We kwamen er op dat de kleuters niet mochten voetballen. Maar onze container stond op het oude voetbalveld. En de goal stond naast onze klas. Dus tijdens het spelen en werken gingen er een heleboel kinderen buiten voetballen. Zoals gedacht waren ze het voetballen snel beu en kwamen de wormpjes terug boven. Er werden heel wat diertjes gezocht in onze tuin.
-Veel nieuwe schoenen: Roman, Arn, Robbe S. en Robbe G. wilden graag hun nieuwe schoenen tonen. Waarom krijg je nieuwe schoenen? Omdat de anderen versleten, kapot, te groot, te klein,... zijn. 
-Jua had een hondengezichtje bij uit papier. Arn vroeg of hij dat zelf gemaakt had of mama of papa of Nio. Jua vertelde dat mama het had geplooid. Er waren wel wat kinderen geïnteresseerd om het ook te plooien. Martha (zus van Arn) kon ook plooien, Senne zijn papa kan alles dus ook plooien (volgens Senne :)), de papa van Charlotte kan ook alles, dus ook plooien, Aline kende een vriendinnetje (Olivia) dat ook kon plooien,...
Roman, Charlotte, Senne, Arn en Robbe S. plooiden later die dag ook een hondengezichtje van papier.
-Noore had een voorleesboekje bij. Vele kinderen kenden het verhaal van konijntje dat niet wou delen. Dat had ik vorig jaar ook al eens verteld. Dus Noore koos er voor om het samen met mij voor te lezen voor de jongste kleuters. Wie nog wou luisteren mocht dit. Dit gebeurde in de namiddag.
-Robbe G. vertelde dat Jesse en Janne (zijn zus) ziek waren en thuis gebleven zijn.

In de namiddag genoten we nog van een verhaaltje over vrienden en je vrienden ook knuffelen. We speelden weer buiten maar deze keer muziek spelen en zingen.

Dinsdagochtend weer een leuke praatronde. Vanaf nu kan je bij de foto's de verslagen van de praatronde en de afsluitkring lezen. Soms noteer ik niet tijdens het gesprek om mijn aandacht op het gesprek te houden en de afspraken.
-Senne vertelde dat papa zijn boemerang had teruggevonden in de struiken. Aline haar wens dat Senne de boemerang zou terugvinden was uitgekomen. We wensten nog dingen. Dingen die echt konden uitkomen. Senne merkte op, als je goede dingen wenst dan komen ze uit. Of dat altijd zo was????
-Abel toonde fier zijn 'zelfrijdende' trein. Vele jongere kinderen vonden hem geweldig. De oudere in de groep hadden een discussie over een politietrein, een ziekentrein, een werktrein,...
Abel zelf zei dat het een ijstrein was, hij bracht naar alle kinderen een ijsje. Abel wou heel graag in de caravan met zijn trein spelen.
-Roman had een foto bij waarop papa in volle actie aan het snowboarden was. Arn vroeg wat snowboarden was. Roman legde het uit via een skateboard. Charlotte begreep het niet zo goed, dat is toch geen skateboard. Veel kinderen hadden thuis een skateboard. Papa van Roman leek net te vliegen in de lucht. Maar dat kon niet, vertelden de kinderen.
-Jua had een zelfgemaakt popje van een kurkenstop bij. Charlotte een dolfijn-knuffel die echt dolfijngeluiden maakte. Die discussie over de bruinvis of dolfijn was dan snel uitgeklaard. En Hafsa had Tijgertje-knuffel meegenomen om in de poppenhoek eten te geven.
Jua, Hafsa en Charlotte wilden dan ook samen in de poppenhoek spelen.

Na de speeltijd was Lana in de klas. Er werd met water, flesjes, potjes, ... gespeeld bij Stephanie. En bij Lana konden we gaan drukken met de drukinkt.
Na de middag herkenden we in de rijmverhaaltjes onze vakantieverhalen. Het ene kindje ging logeren, het andere kindje ging met het vliegtuig op vakantie (Senne, Stephanie, Roman), het andere kindje bleef thuis omdat ze aan het huis gingen werken (Robbe S.),...
De volgende verhalen die een volgende keer werden voorgelezen waren ook herkenbaar: naar zee (Aline, Jua), bij oma en opa logeren, op fietsvakantie (Charlotte), op vakantie met de tent (Noore),...

De oudste kleuters begonnen de moeilijkere spelletjes en puzzels te ontdekken en uit te proberen. Aline en Noore speelden ook een spel met kleuren en tellen. Robbe G. en Zouzou wilden graag nog met het water spelen, buiten.

Woensdag, na de praatronde, speelden de jongste kleuters enthousiast een spelletje met Stephanie: visjes vangen. Het verslag van de praatronde vind je nu terug bij de foto's. Na de speeltijd was Lana terug in de klas. De oudste kleuters kwamen bij Stephanie opdrachtjes doen. Lana stond ter beschikking aan de knutseltafel om te drukken met de kinderen die dat nog graag wilden.

Donderdag, na het turnen, gingen we samen naar de bibbus. We kozen een boekje voor in de klas. We besproken ook de praatraad. Magali en Arn gingen er na de speeltijd heen. Terwijl Magali en Arn naar de praatraad gingen genoten er heel wat kinderen van de buitenlucht. Abel en Fedor vonden beschutting tegen regen en wind onder de partytent. Robbe S. en Jua konden onder de shelter op de wipjes spelen. En Roman en Senne hadden kap op en warme jas aan om diertjes te zoeken in de tuin. Nadien vertelden Arn en Magali nog over de praatraad.
Na de middag genoten we van het vervolg van ons boek met vakantieverhalen, van dinsdag. Het was een rijmverhaal dus dat maakte het allemaal nog wat gekker en lachwekkender. Er werd nog met het water gespeeld: potjes vullen en terug leeg maken. Zouzou en Robbe S. speelden samen een spelletje met kleuren en tellen. Voor we naar huis gingen speelden we nog het spelletjes: 'Wat is er weg?', in de kring.
De dag vloog voorbij, voor we het wisten was het al de laatste speeltijd. Leuke gevulde dagen vliegen dan ook voorbij!


Vrijdagochtend, na de praatronde, hadden Roman en Arn het plan om een toren te maken waar je echt onder past. Dit idee kwam van de toren van Abel op donderdag tijdens de afsluitkring. Hij zei dat er een speelgoed krokodil tussen ging, maar geen echte. Roman en Arn zeiden als je de toren groter en breder zou maken dat het dan wel ging lukken. Dus zij begonnen er aan.
Na het turnen dansten we nog buiten in onze tuin.
Na de middag genoten we van een verhaaltje uit Pluk van de Petteflet. Roman en Arn gingen nog verder werken aan de toren. Alle oudste kleuters kwamen hun werkplan nog bespreken. Voor we naar huis gingen testten we de toren van Arn en Roman uit. Iedereen ging er vlotjes onderdoor. De kinderen geloofden niet dat Stephanie erdoor kon, ze dachten dat ik het stuk ging maken. Maar ik heb het tegendeel bewezen. Ook Stephanie ging erdoor, zonder hem kapot te maken.



1-10 of 207