Klassen‎ > ‎

Krokodilletjes

Volg elke week onze avonturen van de klas.
Wekelijks vind je onze foto's op de fotopagina.

Welkom Rynske!!

Geplaatst 16 apr. 2018 07:24 door Stephanie Rockelé

Rynske, zusje van Sytske (Worteltjes), kwam haar eerste dag naar de Krokodillenklas. Een bewogen start met toch wel wat verdriet maar eens ze alle kinderen zag spelen was het voorbij. Buiten kon ze dan met haar grote zus spelen en dat vond ze geweldig. Ze kleurde mee met de anderen en speelde met Noore en Aline in de poppenhoek. In de namiddag speelde ze met Hafsa in de caravan. 


De opruimrobot en wachten op de Paashaas.

Geplaatst 30 mrt. 2018 13:41 door Stephanie Rockelé

's Ochtends kregen we post van het lentefeest. We kregen een mand die we tegen donderdag moesten versieren. Waarom, dat wisten we niet. Maar we dachten/hoopten dat de Paashaas ze dan kwam vullen met lekkere chocolade eitjes.
We bekeken al het materiaal dat we meegebracht hadden voor de opruimrobot. Zo fantaseerden we hoe onze robot er kon uitzien. 
Een kleine blik op onze brainstorm:
-radio voor de keel/mond want daar komt geluid uit.
-wielen onder de robot
-pluim of elektriciteitskabel als antenne
-doos als de buik
-de hersenen met moeren en bouten en vijzen
-een gat in de buik
-een arm om te vegen
-een stofzuiger in de buik
.............
Net voor de speeltijd gingen we de elektrische schroevendraaier halen en zo konden we na de speeltijd aan de slag. Roman, Flin en Robbe S. vezen de eerste dingen vast aan de plank. Zo kon de stofzuiger al niet van de plank vallen.
In de namiddag gingen we gezellig, in de klimtoren, naar een verhaal van Pluk luisteren. Arn en Abel hielpen nog met 2 poten te zagen en er op te vijzen. Echte vakmannen!
Dinsdag, na de kring, weer aan de slag voor de robot. We kregen nu 4 wielen van Roman. Senne en Fie vezen de poten en 2 wielen er terug af en zetten de 4 wieltjes er onder. Dat ging beter.
Fie en Senne gingen zoals echte werkmannen aan de slag. Meten of de vijzen niet te lang waren voor de plank. Testen of de vijzen niet door de gaatjes van de wielen gingen.
Na de speeltijd kwam Lana helpen met de kabels in de robot te steken, Noore en Hafsa. Terwijl schilderde Robbe G. de buik van de robot.
Fie had ook nog lampjes bij voor de ogen. Daar kregen we ook weer originele en fantasierijke gedachten bij voor onze robot.
In de namiddag was het atelier met de hele school. Daarna hadden we nog even tijd om in de kring over alle ateliers te praten of dingen te tonen.

Woensdag was het geen school.
Donderdag, na het turnen, vertelde Fedor over zijn nieuwe baby-broertje 'Siegert'. Door de foto waren de kinderen al wat gerustgesteld. De kinderen van de klas keken ook uit naar de baby van Fedor.
In de namiddag mocht hij moeke(mama) en Siegert in het ziekenhuis gaan halen. Dat vond Fedor heel leuk: 'Dan ga ik moeke knuffelen.', vertelde hij.

Abel had een uitgeblazen ei bij en vertelde uitgebreid over hoe je dat moest doen. Een gaatje hier en een gaatje daar en dan blazen. Hij had zelf nog een paar eieren bij voor kinderen die dit ook wilde doen. We telden 5 eieren en 14 kinderen die dat graag wilden doen. Dus bekeken we even hoeveel eieren we nog nodig hadden. Er kwamen ideeën om in halve eieren te werken, maar dat vonden veel kinderen niet leuk. Via eieren die we tekenden kwamen we er op dat we nog 9 eieren nodig hadden. We besloten om dan naar de winkel te gaan en nog 9 eieren bij te kopen.
Toen we de eieren dan ook nog eens allemaal hadden uitgeblazen, was het al middag.

Na de middag had Roman nog een leuk boek bij met een verhaal. Hij liet het mooiste prentje in het boek zien. Een kasteel. Hij vertelde dat er vlak bij zijn huis ook een kasteel stond en daar mag je gaan wandelen over een bruggetje. De anderen waren meteen enthousiast en wilden dat kasteel ook wel van dichtbij bekijken. We konden er wel niet in, want ze zijn het aan het verbouwen.
Na de vakantie willen we plannen maken om met de auto's tot in Westmeerbeek te rijden en daar een mooie wandeling te maken in de tuin van het kasteel.

Zo vloog de dag weer helemaal om. De uitgeblazen eieren werden nog geschilderd, door wie dat wou. En Stephanie speelde nog poppenkast.
Vrijdagochtend kwamen we op het idee om toch eens op de speelplaats te gaan kijken of de Paashaas eitjes had verstopt. Als snel zagen we een mand hangen. We merkten op dat die niet van ons was maar we werden wel nieuwsgierig. Na een speurtocht van een paar manden vonden we uiteindelijk de onze. We waren heel blij en smulden ons eitje lekker op!!!!

Fie vertelde over ene sleutel die ze gevonden had op de steentjes. Van waar die sleutel kwam dat wist ze niet. Er waren heel veel mogelijkheden: fiets, auto, van een kind (speelgoed), van een huis, van Patrick, van de werkmannen,...
De sleutel hangt nu aan het secretariaat, moest iemand een sleutel kwijt zijn.

Arn ging uitpluizen hoe hij nu weer de radio met papa had opgezet. Na heel wat zoeken kwam Stephanie helpen en was Arn doodgelukkig dat het werkte. Aline herkende meteen het liedje op de radio. 
En het dansen begon. Dat beloofd tegen dat die aan de robot hangt!! :)
Zie het filmpje: Filmpje_radio en klasmoment

We gingen nog turnen. In de namiddag vierden we het Lentefeest met de hele school. We kregen lekkere eiersla. Magali was dolblij want dat wou ze ook al graag maken met die eitjes die we uitgeblazen hadden. En als afsluiter kregen we ook nog een chocolade paashaasje.


Na de vakantie willen we een bezoek plannen naar een kasteel in Westmeerbeek. We gaan de opruimrobot nog verder afmaken. Noore verjaart in de Paasvakantie.
Dus nog heel wat leuk werk om te doen voor we op kamp vertrekken.

Fijne vakantie en een leuk Paasfeest. Tot binnen 2 weken!!!


Vogels spotten en een opruimrobot uitvinden.

Geplaatst 23 mrt. 2018 07:39 door Stephanie Rockelé

Maandagochtend, Arn had een papier bij met alle soorten vogels die we konden zien. Fedor had een boekje bij over vogels en allerlei dieren die we in het bos of in onze tuin konden zien. Enthousiast vertrokken we op pad. We keken goed met onze verrekijker. Het was heel koud, dus na een tijdje besloten we om in de klas door het raam te kijken. Zo hadden we het wat warmer. Dat lukte ook. Een hele groep: Roman, Senne, Robbe S., Fedor en Arn zagen 25 vogels. Of het nu 1 vogel was die 25 keer heen en weer vloog of niet. :) Dat blijft een vraagteken maar daar maakten we ons geen zorgen om. We hadden ons geamuseerd en dat was wat telde.

Een heel deel kinderen begon aan hun paasmandje. We luisterden naar een verhaal uit 'Pluk', het begon op zijn einde te komen. We telden nog 8 verhalen die volgden tot het einde van het boek.
De opruimrobot van Robbe S. (gemaakt met knex-achtig materiaal) vergeleken we met de lengte van een oudste, een middelste en een jongste. We vonden het wel jammer dat we nog geen opruimrobot konden uitvinden. Er werden al door veel jongens in de klas opruimrobots gemaakt in knex, in rietjes,...
In de kring maakten we, samen, de tekst voor de nieuwsbrief.

Dinsdagochtend vonden we in de brievenbus een brief van de Neteltjes over hoeveel huisdieren we thuis hadden. Wat is een huisdier en wat niet? We schreven een brief terug en tekende onze Krokodillen er bij.
De oudste kleuters werkten voor de tekst voor de nieuwsbrief.
Heel wat kinderen maakten ook nog paasmandjes. We hadden de hulp van Lana hierbij.
In de namiddag wandelden we tot het graspleintje achter de bakker. Daar genoten we, in het zonnetje, van het vervolg van Pluk. We aten ons fruitje ook nog eens gezellig buiten, aan de tafeltjes, op.
We maakten al cadeautjes voor Senne zijn verjaardag.Senne maakte ook al zijn kroon.

Woensdag besproken we de brief van de Worteltjes. Zij vroegen of wij mee wilden doen aan een loopwedstrijd met alle kleuters. Dat wilden we zeker.
Er werden nog cadeautjes gemaakt voor Senne. Er werden ook nog paasmandjes gemaakt.
De mama van Senne kwam langs om mee feest te vieren. We kregen lekkere ijstaart.
Donderdagochtend, na het turnen, maakten we nog paasmandjes. Hafsa en Abel hadden dikke pret met de slierten uit elkaar te doen.
De oudsten speelden met de letters van hun naam.
Na de middag, na het voorgelezen paasverhaal, kregen Robbe S. en Robbe G. het idee om zelf paaseitjes te maken voor in hun mandje. Dan konden ze die thuis verstoppen.

Vrijdagochtend had Arn een avontuurlijk verhaal over een piraat. De echte schat had hij mee. Iedereen luisterde met ingehouden adem...
Nadien vroegen er kinderen zich af of het verhaal echt was. Wanneer lieg je, wanneer is iets echt, wanneer is het niet echt,...
Stephanie deed met de oudsten een fluisterspelletje:een zin fluisteren in elkaars oor. Het resultaat was geslaagd. Stephanie zei een zin en op het einde, 5 kindjes later, was de zin veranderd. Roman maakte een klik in zijn hoofd en begreep nu dat ze niet hadden gelogen maar dat ze per ongeluk de zin anders hadden gemaakt. En zo kan dat met het verhaal van Arn ook. Of het is allemaal echt gebeurd, dat kan ook.

Ook Fie haar dokterscomputer werd uitvoerig besproken. Foto's trekken van skelet en botten om te weten te komen of je iets gebroken hebt of dat je een baby in de buik hebt. Als je zo'n scan thuis hebt liggen, mag je die altijd meegeven. We zijn benieuwd naar een echte scan.
Heel wat kinderen werden gisteren geprikkeld door de zelfgemaakte eitjes van Robbe G. en Robbe S. 
Ze maakten vandaag ook eitjes.
Voor we gingen turnen genoten we nog van een liedje van de Monstertjes en de Duiveltjes met hun Waalse correspondenten. We genoten van de fluit en de gitaar. We vonden het heel mooi.
In de namiddag weer een Pluk verhaal. De kinderen wilden het boek graag uit voor ze naar het 1ste leerjaar gingen. Ik zei dat ze daar genoeg tijd voor hadden, maar het kon toch niet snel genoeg gaan.


De kampouders zijn gekend! De kinderen zijn er ook al van op de hoogte gebracht. We zien het helemaal zitten!!!!

We willen volgende week starten met een opruimrobot uit te vinden. Kunnen jullie helpen met oude kabels, buizen (leidingen, stofzuiger,...), kartonnen dozen, wielen, oude lampen, een oude batterij, vijzen, moeren,...
We verzamelen het allemaal maandag en dan kunnen we verder plannen.




Ballonnenpost, lachen tijdens het toneel en ver kijken met onze verrekijker.

Geplaatst 17 mrt. 2018 00:43 door Stephanie Rockelé

Maandagochtend testten we de ballonnen van Noore uit. Alle kaartjes zijn te zwaar voor de ballonnen. Dus we probeerden uit met hoeveel kaartjes het wel lukte. We stuurden de ballonnen de lucht in met 2 kaartjes. We zagen ze nog tot achter de bomen vliegen. Hij vloog richting Hulshout/Wiekevorst. Nu moesten we wachten tot we een briefje terug kregen.
Er werd veel verteld over ziek zijn en ziek worden. 
Na de speeltijd kwam Lana. Lana speelde met grappige rijmwoorden met Aline, Noore, Robbe S., Abel en Jua.
Terwijl gingen Magali, Arn, Roman, Senne en Fie ook met rijmwoorden spelen. Maar zij deden dit buiten, in het zonnetje.

Na de middag was het even tijd aan de jongsten om te genieten. Stephanie las hen een verhaaltje voor met de nodige knuffels en kusjes.
Dinsdagochtend speelden Roman, Senne en Arn het spel: carcassone. Het ging heel goed. Na de speeltijd kwam Lana. Ze speelde met Jua, Abel, Noore en Aline een voelspelletje. Terwijl losten Magali, Senne en Arn een groot probleem op. Ze moesten goed nadenken en creatieve oplossingen vinden om het resultaat te vinden. De afstand van de stoel tot aan de deur moest even lang zijn als de afstand tussen de tafel en de stoel. 
Na de middag, na weer een spannend vervolg van Pluk, losten Fie en Roman ook nog het probleem op.
Woensdag, een kort moment om te spelen in de klas. We probeerden het toneel te voorspellen. We vertrokken naar het toneel: 'Aaipet'. We hadden veel gelachen en hadden veel plezier.
Donderdagochtend, na het turnen, gingen we naar de bibbus. We besproken de praatraad. We vertelden uitbundig over het toneel. We maakten een vrij expressie-werk over het toneel.
Na de middag toonden we het aan het elkaar in de kring en vertelden onze ervaringen.
We kozen ook nog ons atelier voor binnen 2 weken.
Vrijdagochtend hadden we leuke gesprekken over treinen die afgeschaft waren. Wat is dat, afgeschaft? Leuke opmerkingen over mensen die niet willen werken om meer centen te krijgen. :) Wegenwerken op de weg naar school. Spoorweg waar je niet over kon. Verhalen over dino's. (door de Worteltjes)
Charlotte die een verrekijker bij had. We besproken de verschillende verrekijkers: 1 kijkgat, 2 kijkgaten, ooglap,...
Vogels kijken met een verrekijker. We wilden gaan vogels spotten. Arn had veel vogels in zijn tuin en Roman ook want hij had veel wormen. :)

In de namiddag luisterden we naar een verhaal uit Pluk van de Petteflet. Er werden nog heel wat verrekijkers geknutseld. Maandag gaan we vogels spotten.



Stem op onze bednet-foto!!!! Klik hier!!!

Geplaatst 9 mrt. 2018 12:47 door Stephanie Rockelé

Stem allen op onze foto!!!!!
Zo maken we kans op mooie prijzen!

Dank je wel, Krokodillen!

https://pyjamadag.bednet.be/project/10210


Ballonnen met gas, pomplucht of onze adem.

Geplaatst 9 mrt. 2018 07:41 door Stephanie Rockelé

Maandag zocht Arn vogels op in de klasboeken. 'Er bestaat een vogel en die heet blauwborstje en dan is er nog een vogel en die zegt: 'Watje, watje.''
Samen met Senne en Lana ging Arn ook nog boeken over vogels halen in het documentatiecentrum.
In de namiddag genoten we van het zonnetje door in de klimtoren naar Pluk te luisteren.
Nadien konden we buiten, aan onze tafels, naaien en op het krijtbord tekenen.
Dinsdag las Lana het boekje van Fedor met geluidjes voor aan de jongste kleuters die wilden luisteren. Het was gezellig en leuk. Ze waren aan het genieten.
Er werden cadeautjes gemaakt voor Jua zijn verjaardag.
Na de middag gingen we weer buiten naar een verhaaltje over Klein Duimpje luisteren. Het was minder zonnig maar niet minder gezellig. We zaten op de boomstronken aan de Neteltjesklas, dicht bij de werken.
Na de laatste speeltijd kwam de mama van Jua zijn verjaardag mee vieren. 
Woensdagochtend kregen we weer post, dat vonden we heel leuk. We krijgen graag post!! De Neteltjes hadden een onderzoeksvraag. Via de tekening konden we zelf al vinden over wat de brief ging. Ze wilden weten waarom pesters pesten. Senne had een duidelijk antwoord: 'Ik denk dat ze dat leuk vinden en willen stoer doen.'
We besproken wat we doen als we een kindje zien huilen. Naar de opvang gaan, ze troosten, ze helpen, ze met rust laten,...
We kwamen tot de vaststelling dat wij allemaal een groot hart hadden en van iedereen houden. Dus we maakten dat duidelijk door allemaal hartjes te tekenen of te kleuren. We zetten allemaal onze naam er bij!! Als de poster klaar is, hangen we hem op in de klas.

We kregen nog een brief van de Banaantjes. Zij vroegen of we mee een ballon in de lucht wilden laten. Ze vroegen of we een kaartje maakten om aan hun ballon te hangen. Als iemand de ballon vindt, kunnen ze een kaartje terugsturen. Dat zagen we zeker zitten. Maar waarom maar 1 ballon? We konden toch ook meerdere ballonnen opblazen. 
Donderdagochtend, na het turnen, testten we uit of een opgeblazen ballon met een pomp of onze eigen lucht, de lucht in vloog. Hij ging niet de lucht in. Senne wist van zijn broer Tobin (in de Banaantjesklas) dat zijn papa ballonnen had gevuld met gas. Noore wist dat haar mama ook gas had voor haar ballonnen. Ze ging eens vragen of we gas mochten lenen. 
Wie wou, maakte een kaartje voor aan de ballon. We besproken wel dat het kaartje niet te zwaar mocht zijn. Anders kon de ballon niet in de lucht vliegen. (Arn had dit goed bedacht)

Na de middag speelde Stephanie poppenkast. We gingen onze ballon al halen bij de Banaantjes. En we postten ons antwoord naar de Neteltjes.
Vrijdagochtend hadden we een gezellige kring. Het was precies of we op kamp waren. Alle pyjama's werden getoond en besproken. Wat een gezellige boel!!!
We besproken hoe we een foto konden trekken van onze pyjama voor de wedstrijd bednet.
Via deze link kan je op ons stemmen:
Ook werd er met de hele school een foto getrokken. Zwaaien naar Patrick.
In de namiddag probeerden we de ballon, die we gekregen hadden van de Banaantjes, in de lucht te laten. Hij vloog weg met de wind. Maar hij vloog niet hoog. Dus hij vloog de boom in en bleef steken.
Maandag proberen we nog eens met een ballon van Noore, ook met helium er in. Tweede keer, goede keer!
Jua en Robbe S. hadden een gezellige tijd. Ze wilden graag een foto van hun bouwwerk en ze gingen die zelf maken.
Tussen de foto's vind je ook nog een filmpje met hun zoektocht.

Gaten boren.

Geplaatst 2 mrt. 2018 07:42 door Stephanie Rockelé

Maandagochtend kregen we post van de Neteltjes. Ze vroegen of we mee wilden doen met pyjamadag voor bednet. Het antwoord was meteen duidelijk: 'Jaaaaaaaaaaaaaaa!!!" 
'Maar wat is bednet?', vroeg Senne zich af. 'Dat is ketnet maar geen ketnet maar bednet.', was Arn in de war.
We schreven terug dat we wilden meedoen maar dat we niet wisten wat bednet was. We tekenden op ons weekplan en op de jaarkalender dat we op vrijdag 9 maart in pyjama naar school komen.
Arn en Magali speelden met rijmwoorden. Terwijl speelden Charlotte, Jua, Abel en Lana de makkelijke variant van 'mens erger je niet'.
In de namiddag las Stephanie een verhaal uit Pluk. Hafsa en Robbe G. speelden hetzelfde spel als de andere jongsten.
We moesten ons behelpen met kannen water omdat onze waterleiding bevrozen was.

Dinsdag toonde Robbe S. zijn boormachine. We bekeken wanneer het een boormachine was of een schroevendraaier. In de namiddag gingen we langs het werkhok van Klaas en vonden de boormachine. We probeerden allemaal een gat te boren in het hout. Uiteindelijk hadden we een gat.
Abel had een spel bij van cars. Eerst speelden Lana, Abel, Robbe G., Noore en Jua het spel. In de namiddag speelden Magali, Arn en Robbe S. het spel.
De oudste kleuters deden nog eens een spiegelspel. Het was heel moeilijk en ze moesten goed nadenken.
Er werden ook al cadeautjes gemaakt voor Hafsa haar verjaardag, die we woensdag gingen vieren. Hafsa maakte haar kroon ook al.
Woensdagochtend had Fedor een doos bij,waarschijnlijk voor zijn paasmandje. Maar ze was eigenlijk wel groot, bijna zo groot als Fedor. We keken wie er allemaal in de doos paste. Eerst probeerden we met de kleinste kinderen van de klas. Toen dat lukte kregen de middelsten ook al wat hoop dat ze er misschien konden ingaan. En ja het lukte. Arn die twijfelde of hij er wel in paste. Maar het lukte. Alle kinderen pasten er in, Stephanie niet. Die kon het als hoed gebruiken. Aline vond dat Stephanie nu op een soldaat leek. 
Doordat we alle dagen in onze brievenbus gaan kijken, kwam er vandaag een gesprek los over de postbode. Een brief of een pakje. Zelf post sturen naar Sinterklaas. De rode brievenbus waar de brief in moet. De postbode die met de auto, fiets of brommer bij jou thuis komt. De postbode die reclame brengt. De postbode die niet naar de klas post brengt alleen naar de huizen maar ook naar de school.
Donderdagochtend, na het turnen, besproken we de praatraad. Na de speeltijd begonnen we dringend aan de cadeautjes voor Fedor zijn verjaardag.
In de namiddag genoten we van een verhaaltje en maakten we nog wat cadeautjes af.
Na de laatste speeltijd kwam de mama van Fedor met lekkere wafeltjes.
Vrijdagochtend toonde Senne zijn klei. Iedereen mocht er iets mee maken en mee naar huis nemen. Dat vonden we leuk.
Na de speeltijd gingen we met Stephanie turnen. We deden heel wat spelletjes.
Na de middag genoten we van een verhaaltje.

We spelen een spel vanavond... of vandaag of morgen of overmorgen of gisteren...

Geplaatst 23 feb. 2018 05:47 door Stephanie Rockelé

Maandagochtend was het een lange kring. Er ontstond een gesprek over robots. Toestellen in jouw huis lijken ook op robots: stofzuiger, wasmachine, ... En zo kwam er ook iemand op een kraan. Zo kwam er een gesprek over een boiler die voor warm water zorgt. We gingen naar de boiler in de toiletten kijken. 
Fedor had een dominospel mee met dieren op, Aline en Noore speelden met hem mee.
Charlotte haar opa van Mechelen had een vliegtuigje geplooid. Senne, Roman en Arn gingen aan de slag met een stappenplan op de ketnetwebsite, om ook hun eigen vliegtuigje te plooien.
Na de middag genoten we van een verhaal. We genoten er zo hard van dat we weer een lang gesprek hadden na het verhaal.
Heel veel spelen in de klas. Na een vakantie vinden de kinderen het altijd leuk om even terug gewoon te spelen in de klas.
Dinsdagochtend had Arn een vraag over zijn auto die papa uit de ruilkast op zijn werk had. Eerst was er al een vraag over de ruilkast. Roman kende een ruilwinkel, stond die kast daar dan?
We zochten de naam van de werkmachine op, maar vonden de naam niet. Roman had het spel stratego bij. Arn en Senne speelden om de beurt met hem het spel.
Lana las een verhaaltje voor aan de jongste kleuters. Lekker gezellig babbelen!!
Na de middag gingen we wandelen: vogels fluiten (Arn en Senne floten), vogels vlogen weg, kerktoren, rustten op het bankje,...
Woensdag speelden Senne en Fie mens erger je niet. Ze hadden zich niet geërgerd :) Arn ging uitzoeken hoe je een pinguïn moest plooien. Roman, Arn, Senne en Fie speelden ook nog het betoverende doolhof. Arn vond het zo leuk (omdat hij won) dat hij het meermaals nog met Stephanie speelde. Toen hij verloren was, wou hij stoppen :)
Donderdag, na het turnen, besproken we wat en hoe we ons expressiewerkje konden maken. Heel wat werkjes gingen spontaan over de leuke vakantie. Alles werd gemaakt en in 2 kringen getoond. Veel complimenten en pluimen voor de andere kinderen. De dag vloog weer snel voorbij met lange kringgesprekken.
Vrijdagochtend hadden we een korte kring. Arn had zijn vingerhaakwerkje bij. We waren verbaasd over de lengte van zijn werk. Hij wou uitzoeken of zijn werk langer was dan de container, dan zou hij groter zijn dan de langste slang. Dat zocht hij dan ook uit en stelde vast dat het werkje korter was dan de container. Hij wou nog graag weten hoeveel stokjes er in pasten. De stokjes waren op en hij had nog touw over, dus ging hij verder met de latjes en daarna nog de touwtjes. 25 stuks lang was zijn werkje. Hij noteerde dit om het te onthouden.
Na het turnen speelde Stephanie poppenkast. Zo konden we langer binnenblijven, door het koude weer.
Na de middag besproken we de oudste kleuters hun werkplan. Nog wat ademhalingsspelletjes spelen in de kring, lachen, knuffelen,... en ons weekend kon weer beginnen.

Verdere onderzoeken van vorige week en voorbereiden op carnaval.

Geplaatst 9 feb. 2018 03:45 door Stephanie Rockelé

Maandagochtend kwamen de Duiveltjes langs tijdens onze praatronde. Ze gaven ons de brief voor carnaval. We verheugden ons op carnaval en noteerden alle info op ons weekplan. Arn, Jua, Robbe S en Flin maakten versiering voor de tractor met Lana. 
Ondertussen werden heel wat onderzoeksvragen beantwoordt. Noore ging op zoek naar wat slangen eten en niet eten. Via een filmpje zagen we de eieren uit de schildpad komen, de eieren werden warm gehouden onder de grond en dan kwamen ze uit.
Fie zocht op wat een zeester doet en wat hij eet.
In de namiddag werden alle onderzoeken getoond en verteld aan de groep.
Roman en Senne gingen dan ook nog verder opzoeken over de kikker en de kikkerdril. Kraakt het ei open zoals bij een kip? Je kan door het ei zien en het lijkt op slijm.
Daarna ging Senne nog verder met de vraag waarom krokodillen schubben hebben. Voor de schildpad waren we het al eens: bescherming tegen het weer, tegen opgegeten worden en om te slapen.
Senne vond dan ook gelijkenissen met de krokodil: tegen het weer, warmte in het lichaam houden en bescherming tegen andere dieren.
Dinsdagochtend,na de kring, speelden Noore, Robbe S. en Abel met de weegschaal. Na de speeltijd speelde Stephanie met Charlotte, Hafsa, Jua, Robbe G., Fedor en Flin een spelletje. We moesten allemaal dingen voelen: zacht, hard, rond, zwaar,...
Magali en Senne speelden met Lana het spel: 'Wie is het?'.
Na de middag las Stephanie een verhaal voor over carnaval. Een gesprek kwam los over hoe we ons vrijdag willen verkleden.
Aline, Noore en Robbe S. speelden ook het voelspel maar met een blinddoek. Aline en Noore vonden het zo leuk dat ze nadien nog verder deden. 
Woensdagochtend, na de kring, telden Arn, Magali, Senne en Roman met cijfers. Arn bracht nieuwe kartonnetjes om te knutselen mee. Sommigen schilderden of tekenden op de kartonnen.
Er werd geknipt en geplakt aan de knutseltafel. We lazen een verhaaltje over een draakje. We vonden het zo spannend en herkenbaar dat we heel het verhaal muisstil zaten te luisteren.
Donderdagochtend, na het turnen, gingen we langs de bibbus. We kozen weer nieuwe boekjes.
Na de speeltijd speelden Fie en Magali het spel: 'Wie is het?'.
Na de middag genoten we van een tweede carnavalsverhaal, om in de sfeer te blijven.
Vrijdagochtend genoten we van elkaars verkleedkleren. We stonden allemaal in de belangstelling en kregen complimenten over onze verkleedkleren. 
Na de speeltijd deden we ateliers met de Monstertjes en de Duiveltjes.
In de namiddag vierden we met de hele school carnaval, door in de stoet over de straten te wandelen.
Een prettige en deugddoende vakantie. Tot binnen een week!


Allerlei dierenvragen opzoeken + met hun lengte en gewicht spelen.

Geplaatst 2 feb. 2018 03:14 door Stephanie Rockelé

Maandagochtend een lange kring. Via het verhaal van Fedor over het atomium kwamen we op het liedje van de move tegen pesten, van ketnet. In de videoclip kwam ook het atomium in beeld, dat wist Noore. Over Abel zijn tennisraket hadden we ook veel weetjes. We zochten tussen de ballen van de klas en vonden de tennisbal. Charlotte had een verjaardagsliedje bij voor Stephanie haar verjaardag. Fie liet weten dat Fleurtje, haar zusje, ook 2 jaar werd en dit hadden ze zondag gevierd.

Er werden heel veel cadeautjes gemaakt voor Stephanie. We aten ook al een stuk cake.
In de namiddag las Stephanie een verhaaltje voor. Noore, Robbe S., Abel en Fedor speelden 'raad je plaatje' dat Fedor bij had, 2 keer zelfs. Jua schilderde zijn varkensmasker en Magali, Aline en Arn maakten een eigen varkensmasker.
Arn bouwde heel wat bouwplannen na van de lego. Fie hielp hem bij de laatste juiste stukjes te zoeken.

Na de laatste speeltijd waren alle cadeautjes af. Iedereen werd verstopt en Stephanie ging ze zoeken. We zongen ook voor Stephanie en de bijhorende kusjes en knuffels volgden meteen.
Dinsdagochtend toonde Abel zijn musketon. Abel wist niet dat dat zo noemde. Maar Senne kon er wat meer over vertellen. Hij was al eens gaan klimmen met zijn mama. Na heel wat ervaringen te delen over het klimmen: klimgordel, helm, touw, plakband rond de vingers voor de pijn (Arn), klimmen op de rotsen, klimmen met een hamer (ijsbijl) (Aline),... We keken samen naar een filmpje: we zagen mensen klimmen, we zagen de musketon elke keer weer gebruiken aan de rots, aan het touw, aan de klimgordel,...

Aline had een spelletje bij van een eenhoorn. Samen met Aline, Noore, Fie en Robbe S. speelde Lana het spel.
We kregen post van de Bijtjes. Ze vroegen of wij ook stipjes op onze hand wilden zetten. Wat betekent dat? Waarom doe je dat? Hoe doe je dat? We deden zeker mee. Door stipjes op onze hand te zetten, zeggen we dat we niet willen pesten. We zetten allemaal zelf stipjes op onze hand. We trokken er een foto van en stuurden hem op naar de Bijtjes.
We kwamen wel op een dilemma. Stephanie had al regelmatig gezegd dat het niet gezond was om op je huid te tekenen. Stephanie deed dit zelf nooit maar voor die ene keer zouden we een uitzondering maken. Zoals Noore zei: 'Voor 1 keertje mag het, maar straks wast mama het er af.'
Heel wat vragen en weetjes kwamen boven bij Senne zijn schildpad. Hij vertelde over de reptielen. Wat zijn dat reptielen? Slangen, schildpadden, salamanders en kikkers, vertelde Senne. Kikkerdrillen, skelet, dikke nek of buik van kikkers, grote en kleine slangen, zijn alle kleine slangen babyslangen, zeeslangen en landslangen,...
In de loop van de week werden veel vragen beantwoordt en veel weetjes bevestigd of niet bevestigd.

In de namiddag luisterden we naar een verhaaltje. 
Senne zocht de kenmerken op van een reptiel. Zo kon hij bij elk dier kijken of het een reptiel was of niet. Eieren leggen, schubben hebben, vlees eten en goed tegen de warmte kunnen (niet afhankelijk van water). Zo kwamen we er op uit dat de kikker geen reptiel was. Hij wou graag het skelet zien van een reptiel: zo vonden we 3 skeletten: een krokodil, een slang en een schildpad. 
Woensdagochtend, een korte kring, veel leuke spanning omdat we weer gingen zwemmen. Abel was fier op zijn duikbril en toonde hem al.
Een korte maar leuke dag. We zagen ook weer dat we aan een nieuwe lijn moesten beginnen op onze jaarkalender. Een nieuwe lijn is een nieuwe maand. We oefenden al op februari. In die maand zagen we carnaval, een vakantie en Hafsa haar verjaardag. We telden weer af.
Donderdagochtend, na het turnen, begon Roman meteen aan zijn onderzoek. Hij vroeg zich af welke slang de kortste slang is en welke slang de langste. Hoe lang dan juist? Dat legden we met de meters. En hoeveel weegt die langste slang?
We merkten op dat de langste slang, langer is dan de containerklas. Aangezien het buiten regende, konden we de meters nog niet buiten leggen. De langste slang weegt even zwaar als 11 kindjes van de klas. Dat vonden we veel.
In de namiddag genoten we van de poppenkast die Stephanie speelde. 
Vrijdagochtend deden we een korte kring. Fie had ook nog vragen over de zeester. Die hielden we bij tot volgende week. Aline haar vraag over de baby-slang werd opgezocht. Met een filmpje en een lego-lengtewerk kwamen we te weten dat een slang geboren wordt uit een ei. En dat een baby-slang groter kan zijn dan de kleinste slang van de wereld.
Via een 2de filmpje van Arn zagen we de keel/nek en de buik van de kikker bewegen tijdens het ademen. Het lijkt ook op onze ademhaling. Arn toonde ons hoe de buikademhaling ging. We deden allemaal mee. Onze nek bewoog niet tijdens het ademhalen, dat is verschillend.
De oudste kleuters maakten nog een werkblaadje over het gewicht van de grootste slang.
We gingen ook turnen.
Na de middag was het atelier. We vertelden in de kring nog wat we gedaan hadden.


1-10 of 226