Klassen‎ > ‎

Krokodilletjes

Volg elke week onze avonturen van de klas.
Wekelijks vind je onze foto's op de fotopagina.

Sinterklaas kapoentje...

Geplaatst 30 nov. 2018 07:48 door Stephanie Rockelé

Maandag werd er weer veel verteld in de kring. Maar we begonnen ook spontaan Sinterklaasliedjes te zingen. Kinderen die er vrijdag niet waren maakten nog mooie werkjes voor Sinterklaas. Omdat het regende ging Stephanie de brief zelf posten.
We genoten van een mooi Sintverhaal en we keken verder naar 'Dag Sinterklaas'.

Dinsdag, na de praatronde, maakten we verdere plannen voor het bezoek van Sinterklaas. Jua kwam op het idee om een stoomboot te maken. Daar werden we allemaal enthousiast van. Ook kozen we verkleedspullen om te maken: mijter, pietenmuts, ring, staf,...

We gingen al aan het werk. De jongste kleuters genoten met Lana van een verhaaltje over Sinterklaas. Terwijl speelden Abel, Aline en Robbe S. een spelletje met Stephanie. Het was een spannend spelletje want je moest de tijd in het oog houden. In de namiddag, na het Sintverhaal, begonnen we te knutselen aan onze ideeën. De dag sloten we weer af met 'Dag Sinterklaas'.
Woensdag knutselden we verder aan al onze Sinterklaasspullen. Ringen werden nog gemaakt, mijters, de staf,... Lana was er om ons te helpen. Dus konden we hard doorwerken.
We besproken de praatraad. En we sloten de dag weer af met 'Dag Sinterklaas.'
    Boris helpt met het dichtknopen van Roxx haar verkleedkleren. Zo helpen we elkaar jong en oud bij het verkleden!!!
Donderdagochtend gingen we turnen met Stephanie. We speelden met de blinddoek, met de matten en met springzakken. Al snel werden de springzakken de zak van Sinterklaas met vele cadeautjes (ballen).
We maakten in de klas met onze kartonnen een stoomboot. Leuke toneeltjes werden gespeeld. Kindjes die gingen slapen, schoorstenen vullen, cadeautjes in de zak, het (schommel)paard van Sinterklaas mee in de boot,... Een hele fijne beleving.
Charlotte en Aline gingen naar de praatraad.
Vrijdagochtend kregen we post van Sinterklaas. We kregen een brief waarop stond dat hij donderdag naar onze school komt. Hij brengt zijn muziekpiet mee die volop liedjes aan het oefenen is. Dat konden we horen op de bijhorende usb-stick. We raden welke liedjes Zwarte Piet speelt. We konden uit de tekst afleiden dat muziekpiet een meisjespiet ging worden. We konden maar niet stoppen met het zingen van Sinterklaasliedjes.
Na de speeltijd gingen we weer met Stephanie turnen en genoten we nog van het voorleesverhaal van Abel.
Na de middag kwamen er een paar Vuurvliegen. We gingen wandelen en namen de Vuurvliegen bij de hand. Want zij wisten de weg niet. We gingen takken zoeken om onze staf te maken.
We genoten nog van een Sintverhaal. Robbe S. en Finn deden alle blaadjes en kleine takjes van de grote takken. Ook de Vuurvliegen speelden een Sinterklaastoneel met de stoomboot.

We zijn vooral benieuwd of we maandag weer post gaan krijgen.


Intrede Sint, eindelijk taart bakken en de viool van Robbe G.

Geplaatst 23 nov. 2018 03:15 door Stephanie Rockelé

Maandag bakten we de hele voormiddag 2 taarten: bananentaart en chocoladetaart.
In de namiddag wasten we alles af. Tijdens de boterhammen aten we de bananentaart op. In de namiddag proefden we van onze chocoladetaart. We bewaarden een stukje voor de afwezigen.
In de namiddag vonden we nog een moment om te vertellen in de kring. Jua had Sinterklaas in Leuven gezien. En Robbe S. was naar een Sintfeest geweest. Hij is eindelijk in België en dat is wel spannend!

Dinsdagochtend hadden we een aangename kring. Verhalen over Sinterklaas maar ook over thuis. We speelden veel spelletjes en Lana las het verhaaltje van Lian voor aan de jongste kleuters. De verkleedkleren van Sint en Zwarte Piet werden bovengehaald. Sintmuziek werd beluisterd.

In de namiddag genoten we van de poppenkast. Nog even kort spelen en we sloten de dag af met een aflevering van 'Dag Sinterklaas.'


Woensdagochtend maakten we nog tijd om te vertellen en te tonen. Daarna gingen we spelletjes spelen met Stephanie, verkleden in Sint en Piet, schoentje klaarzetten en vullen, luisteren naar kabouter Korsakov, dansen op Sinterklaasmuziek en zelf Sintliedjes zingen. We sloten de dag weer af met een aflevering van 'Dag Sinterklaas.'


Donderdag gingen we terug turnen met Stephanie. Weer een filmpje: Filmpje_turnen
Janne, grote zus van Robbe G., kwam haar viool tonen in de klas. We kregen verschillende violen te zien. We leerden dat de lengte van je arm belangrijk is om te weten of je een grote of een kleine viool nodig hebt. We mochten met hars over de haren van de stok (paardenhaar). We hoorden 2 verschillende klanken: hoog en laag. We hoorden welke klank we het mooiste vonden.
Janne speelde voor ons mooie muziek. Ze speelde ook een deuntje van de politiewagen, dat vonden we leuk en grappig. Tuutatuutatuuta.........
Janne kreeg een applaus en natuurlijk bijhorende knuffels.

Na de speeltijd konden we eindelijk wat spelen. 
Na de middag waren er extra Banaantjes in de klas. We luisterden nog naar een verhaaltje over de herfst. Daarna konden we nog fijn spelen. Vooral de Pietenkleren en de Sintkleren zijn in trek.
We sloten de dag af met een fijne herinnering van de viool en een aflevering van 'Dag Sinterklaas'.


Vrijdagochtend besproken we hoe we een brief konden schrijven naar de Sint. We hadden de vorige dag op 'Dag Sinterklaas.' gehoord dat Sinterklaas al de tekeningen boven zijn bed hing. Dus maakten we allemaal een werkje voor Sinterklaas, er werd veel getekend. Abel, Flin en Jua gingen de uitdaging aan om met de strijkparels een Sint te maken.
Maandag gaan we daar nog aan verder doen en de kinderen die ziek waren krijgen ook nog de mogelijkheid om een werkje te maken. Dan zullen we de brief maandag gaan posten.
Na de speeltijd gingen we turnen en keken we naar een aflevering van 'Dag Sinterklaas.'.
Na de middag hadden we atelier met de hele school.


Volgende week beginnen we aan onze echte plannen: brief maken, wensen en verlangens duidelijk maken, zingen en dansen, genieten van deze spannende gebeurtenis,... Vele kinderen willen zich verkleden in Sinterklaas en/of Zwarte Piet. We hopen dat we snel post van hem krijgen!! En er staan nog veel voorleesverhaaltjes te wachten.

In bijlage vind je ons 'ingezongen' ridderlied van vorige week.

Nog steeds problemen om foto's te uploaden op de blogpagina. Maar je vindt ze steeds in ons fotoalbum.

Film toneelvoorstelling

Geplaatst 19 nov. 2018 05:46 door Stephanie Rockelé

Appelmoes maken en smullen.

Geplaatst 16 nov. 2018 08:09 door Stephanie Rockelé   [ 16 nov. 2018 08:10 bijgewerkt ]

Maandag en dinsdag was Stephanie ziek. De kinderen konden in de voormiddag met Lana spelen in de klas. In de namiddag werden ze verdeeld onder de 3 andere kleuterklassen.
Woensdag maakten we samen met de mama van Aline appelmoes. Terwijl konden nog een paar kinderen een vrij werk maken over het toneel. Er werden appels geschild met de appelboor, appels gesneden en appels voorgeproefd :)

Na de speeltijd maakten we dan samen de appelmoes klaar en konden we ze lekker opsmullen. De kinderen vertelden over hun ervaringen in de andere klassen. We ontdekten dat er iets leuk lag in de zandbak van de Banaantjes en dat de Banaantjes ook een boot hadden om mee te spelen. Zouden we kunnen vragen aan de Sint. Ook bij de Worteltjes hebben ze een kasteel van playmobile. 

Donderdag, na het turnen, besproken we de praatraad. Jua en Hafsa gingen met onze puntjes naar de praatraad. Na de eerste speeltijd deden we onze kring. We bekeken onze gekregen post. We kregen een vraag van de Banaantjes over een vrucht. We schreven terug dat we de vrucht niet kenden maar we vroegen ons wel af of je ze mocht opeten.
Daarna nog een brief van de Regenboogjes. Esther, bij hun in de klas, kan snel lopen en had een gouden medialle. Ze gaan onderzoeken of Esther de snelste is. Ze vroegen of we mee wilden doen met een loopwedstrijd. De meeste kinderen zagen dit zitten, dus de Regenboogjes kregen een positief antwoord.
Na de middag profiteerden we van het spelen: krijtbord, puzzelen,...


Vrijdag hadden we een uitgebreide kring:

Jua had een plooivliegtuig gekregen van Elias. Dus Jua en Robbe S. plooiden een eigen vliegtuig.

Robbe G. had een jeep bij. Die rijdt in het bos, op de weg,... En in het water vulde Robbe S. aan. Flin, Boris en Robbe G. speelden met de jeeps op de automat. Alle auto's werden op de tafel gesorteerd.

Lian had een leuk boekje bij en toonde meteen de prentjes. Stephanie las het verhaal. Het ging over letters en rijmen. Iedereen vond het fijn om te spelen met de woorden en de klanken. Het werd weer een gekke boel.

Fedor had een telraam bij. Hij vond dat grappig omdat de kraaltjes verspreid waren. Robbe S. stelde voor dat je kon tellen of elke kleur evenveel bolletjes had. Jua toonde hoe je met genoeg fantasie er ook dieren kon in maken.

Aline vertelde over haar oma haar feest. Aline gaat morgen oma haar verjaardag vieren en ze ging vandaag de zaal klaarzetten. Er werd over eten verder gepraat.

Robbe S. had een techniek om je rekkertje over je opgerolde tekening te doen. Het was een gekke techniek maar wel leuk en handig.


We kregen post van de Neteltjes over ons toneel. Er werden mooie dingen verteld. We leerden een nieuw liedje: Ridder Jan Fideel. Dit vonden we mooi en gek. Het leek heel hard op ons toneel. Ingezongen versie en tekst zal volgende week verschijnen.

We gingen turnen met Stephanie Filmpje_turnen We kozen ons atelier voor volgende week vrijdag.

In de namiddag gingen we wandelen langs de schaapjes. We kwamen ook de vuilniswagen tegen, hij was alle grijze bakken aan het inladen. En daarna nog een tweede vuilniswagen, Jua dacht dat die voor de gele bakken was. We bleven even kijken en zagen dat Jua gelijk had. We raapten afval op want dat vonden we niet goed voor de natuur. We deden het afval in de vuilbak van de spar. We stopten in de spar om nog bananen, chocolade en eieren te kopen. Maandag bakken we dan eindelijk onze chocolade- en bananentaart met de mama van Boris.

We genoten nog van een verhaaltje en speelden nog even in de klas. Een drukke en fijne dag.

De foto's uploaden op de blogpagina is nog niet inorde. Dus minder foto's in het verslag maar alles terug te vinden op de link hieronder:

Foto's_Krokodilletjes_week10


Drakenbos en prinsessenkasteel.

Geplaatst 9 nov. 2018 09:59 door Stephanie Rockelé

Maandagochtend besproken we in de kring de verdere opbouw van ons toneel: attributen, achtergronden, wat wordt er gezegd,...
Daarna gingen we aan het werk: Jua, Robbe S., Lian, Roxx en Hafsa zorgden voor de achtergrond van het bos. Aline, Charlotte, Abel, Flin en Robbe G. zorgden voor de achtergrond van het kasteel.
 
In de namiddag kwamen we samen om af te spreken welke 2 klassen we uitnodigen om naar ons toneel te komen kijken. Abel, Jua en Robbe S. zorgden voor de uitnodigingen voor de Monstertjes en Neteltjes.
We oefenden ons toneel en besproken onze kleren. De dag was zo weer om.


Dinsdag hadden meerdere kinderen nog verkleedkleren bij. We kleedden ons aan en oefenden ons toneel.
Na de speeltijd kwam Lana, zij speelde met Hafsa een aantal spelletjes.

Terwijl gingen er heel wat kinderen verder op onderzoek om een parachute te maken. Voor de vakantie kregen we een brief van de Regenboogjes over hun onderzoek: wat snel en wat traag valt. Ze ontdekten dat een pluim het traagste valt. Ze vroegen of we nog iets wisten dat trager viel. Voor de vakantie hadden we al ontdekt dat een parachute uit de lucht valt en dit hadden zij nog niet uitgetest. We noteerden dit idee en begonnen vandaag met het onderzoek. We namen dezelfde materialen: ballon, blad papier, herfstblad en pluim, als de Regenbogen. We testten onze parachute uit en merkten op dat de parachute niet trager viel. Maar wanneer we ons duplo-mannetje er af deden ontdekten we dat de parachute wel traag naar beneden viel. We waren zo fier op ons resultaat dat we het meteen aan de Regenbogen gingen vertellen en tonen.

Na de middag gingen de jongste kleuters naar Annelies (Banaantjes) om poppenkast te kijken, de oudste kleuters gingen naar de turnzaal met Hilde en Nathalie om daar te genieten van een poppenkast. De middelste kleuters bleven in onze klas om naar de poppenkast te kijken.
Op het einde van de dag genoten we van het verhaal: Gruffalo. Flin had dit meegebracht van zijn oma.


Woensdag deden we een generale repetitie met de Monstertjes. We speelden nog even in de klas.
Daarna gingen we zwemmen.
We genoten tijdens het eten van een fruitje van een verhaal.


Donderdagochtend, na het turnen, gingen we naar de bibbus. We kozen allemaal een boekje.
We maakten nog werkjes over ons toneel om tentoon te stellen aan onze ouders op vrijdag. Heel de dag werd er hard gewerkt en nagedacht. Lana vond nog tijd om gezellig in de bibboeken te kijken met de jongste kleuters. Na de middag vonden Robbe G. en Fedor een mooi boek: 'Krokodillenrivier.' tussen de bibboeken. Dat werd meteen voorgelezen.


Vrijdag gingen we verder met onze expressie-werkjes over ons toneel. De tekst werd er nog bijgeschreven. Na de speeltijd gingen we turnen. Na de middag genoten we zelf nog van een verhaaltje en de rust. We maakten de klas klaar om de Neteltjes en onze mama's/papa's te verwelkomen.

Meer foto's lukken niet op de blogpagina, je vindt ze nog steeds in de link hieronder. Hopelijk krijg ik het probleem snel opgelost.

Nieuwe Krokodil, Lore.

Geplaatst 5 nov. 2018 03:35 door Stephanie Rockelé

We hebben er een stevige nieuwe Krokodil bij. Welkom Lore. Ze heeft al fijn gespeeld in de klas.




Plannen maken in de herfst!

Geplaatst 26 okt. 2018 02:03 door Stephanie Rockelé

Maandagochtend kregen we post van het herfstfeest. Het was een uitnodiging om samen met alle klassen het herfstfeest te vieren. Aline herkende een mandala van blaadjes, nootjes, kastanjes,... Robbe G. bouwde dit na met onze eigen herfstspullen. Hij toonde dit fier in de kring. Een foto werd omhoog gehangen in de klas.
We vierden Boris zijn verjaardag met wafeltjes, mandarijn en banaan. Er werden veel cadeautjes gemaakt en Boris heeft zijn cadeautjes gezocht in de klas.
In de namiddag werd er nog druk gespeeld met de doos. We genoten van een verhaal.
Flin had een dik boek bij en liet een prentje daaruit zien. Het was een luis. 'Wat eet een luis?', vroegen de kinderen. 'Blaadjes.', zei Abel. Er werd door Abel en Jua informatie opgezocht over de bladluis en de haarluis. De verschillen en gelijkenissen, wat ze eten en waar ze wonen. 
Dinsdag bracht Fedor een brandweerauto mee, om echt op te rijden en Robbe S. had toevallig ook een helm en alarm mee. Er werd mooi meegespeeld en gedeeld. Het was leuk dat iedereen een moment kon krijgen om er op te spelen.
Ondertussen maakten we ons krantje klaar. Eerst werd het voorblad in herfststijl gemaakt. Er werd door Jua en Robbe S. boomstammen gedrukt. Dan gingen Roxx, Abel en Flin met het zeefraam aan de slag. Zij wilden graag een waterachtergrond.
We kregen opnieuw post van het herfstfeest. Er klonk een mooi gedicht. We herkenden nootjes en blaadjes die op de mandala stonden van de vorige brief.
In de namiddag besproken we onze herinneringen in de kring, daarna gingen Charlotte, Aline en Robbe G. de foto's uitknippen en foto's opplakken.
Jua, Robbe S. en Aline maakten ook nog een mandala met de herfstmaterialen, zoals Robbe G. maandag deed.
Woensdag had Fedor een ridderhelm bij. Er kwam meteen een heel verhaal los wat een ridder allemaal deed. Prinsessen redden en met draken vechten. Er werd meteen bijgevoegd wat de kinderen zelf thuis hadden. Dus kwam er het idee om een toneel te maken. Nu,Jua zijn ouders zijn al naar het toneel gaan kijken van Nio, zijn broer (Regenboogjes), dus werd hij helemaal opgewonden dat we hetzelfde konden doen. Hij trok de anderen mee in zijn enthousiasme. Iedereen vond wel een rol om te doen in het toneel. We besproken hoe we aan de ouders konden laten weten om onze verkleedkleren mee te brengen en ze uit te nodigen. Dus meteen werd er door elk kind een eigen tekening gemaakt over zijn/haar rol in het toneel. Dit gingen we dan donderdag in ons schriftje steken.
Zo werd er ook al een verhaallijn gemaakt en onze doos kreeg al een nieuwe invulling.

We kregen weer post van het herfstfeest. Het versje werd langer. We herkenden het eerste deel terug van de vorige dag. Een nieuw deel bracht weer wat meer stof om over te praten. 'Wat is hondenweer?', we bespreken het in de kring en we denken na wat dan Krokodillenweer kan zijn: de regenboog, sneeuw,...
De seizoenen werden weer uitvoerig besproken en we wachten spannend af naar de winter, sneeuw, Kerstmis, Sinterklaas,...

De jongste kleuters speelden met Stephanie met de dobbelstenen en de blokken. Er werd gelachen, gegibberd, geteld, gebouwd,...
De oudste en middelste kleuters gingen met Lana ons krantje rondbrengen in alle klassen hun brievenbus.
Donderdag, na het turnen, maakten Jua en Fedor de tekening voor de uitnodiging voor de ouders. Terwijl maakten Aline, Abel en Robbe S. de tekst voor de uitnodiging.
Na de speeltijd kwam Lore, het nieuwe kindje, op bezoek. Zij komt na de herfstvakantie bij ons in de klas.
Na de middag kwamen de oude Krokodillen (nu Limoentjes) knutselen en spelen met ons. Het was heel fijn om ze terug te zien. We haalden herinneringen boven. Als echte 1ste leerjaar-kinderen begeleiden ze ons tijdens het knutselen.
Na de speeltijd gingen we nog langs bij de Neteltjes om ons te verdelen in 2 groepen, voor het herfstfeest.
We bekeken ook nog de post van het herfstfeest in onze brievenbus.
Vrijdag kregen we post in de brievenbus: Worteltjes en Regenboogjes. We vertelden onze plannen van het toneel aan de kinderen die ziek waren. Zij konden ook nog een rol kiezen en hiervoor een brief maken voor thuis.
Na de speeltijd gingen we turnen. Iedereen kreeg nog een uitnodiging mee in zijn/haar schriftje.
Na de middag vierden we het herfstfeest met de hele school.


Een fijne herfstvakantie, plan zeker ons toneel in, op vrijdag 9 november om 15u. Als er geen ouders kunnen komen, mag er zeker een grootouder, tante, nonkel,... in de plaats komen. Het zou fijn zijn als er voor elk kind iemand aanwezig is.

Een babykrokodil, een echte of geen echte?

Geplaatst 20 okt. 2018 00:11 door Stephanie Rockelé

Maandagochtend was de mama van Boris mee in de kring. Boris en zijn mama hadden een echte babykrokodil bij. Een opgezette babykrokodil. Maar de kinderen wisten nog niet dat hij echt was. Dus die vraag werd meteen gesteld. We voelden aan de tanden, sommige kinderen vonden de bek wel eng, we konden goed zien waar hij was opengesneden en de ogen waren van parels. We waren helemaal onder de indruk. Verder besproken we nog kort dat de mama van Boris ons gaat komen helpen om een taart te bakken. (idee van vorige week, onze zelfgeknutselde taart die we steeds wilden opeten)
Wanneer we dat gaan doen en welke taart het wordt, zullen we nog verder afspreken.
Abel, Fedor en Flin hielpen nog met het voorblad voor de herfstnieuwsbrief. Terwijl speelden Jua en Robbe S. een spelletje met Lana. Na de speeltijd hadden we praatronde vol eikels (veel eikels, heel veel eikels...).
We bekeken alle plannen voor de verdere dagen: verjaardag Lian, open klas, toneel, bezoek Jorinde met de baby,... We besproken ook de praatraad en gaven een bravo voor saved by the bell. Ook lieten we weten dat de nieuwe afspraak: 'niet speelvechten' op de speelplaats hangt. We hoorden dat je niet te hoog mag bouwen met de blokken op de speelplaats. Maar tot 1 meter zeiden de kinderen. We gingen eens kijken op de meter hoe hoog dat was. Je kan mag bouwen tot Fedor, Flin en Fleur. Hoger niet.
In de namiddag genoten we van een verhaal waarin een duikwedstrijd was.
Robbe S., Robbe G., Fedor en Flin gingen nog verder torens bouwen aan onze meter. Fier toonden ze ons hun resultaat. Nadien werd er nog heel wat gedanst op de muziekcd van Abel. Leuke ritmes... bekijk het maar op dit filmpje: Dansmoment in de klas
Dinsdag maakten we plannen voor het babyzoek van Jorinde: wat willen we weten, wat willen we doen, wat willen we geven,...
Heel veel kinderen wilden graag een tekening maken voor de baby, met de baby er op natuurlijk. We kwamen op de vaststelling dat de baby klein ging zijn: kleine teentjes, voetjes, armpjes, hoofd,... Hoe klein is de baby dan? Hoe zien we of je groot of klein bent. 'Met de meter.', 'Maar de baby kan niet rechtstaan.', 'Dan hebben we een babymeter nodig.', Hoe ziet die er dan uit? 'Een meter dat je op de grond legt.'.
Dus Jua en Robbe S. maakten alvast de meter.

We maakten plannen voor de cadeautjes voor Lian zijn verjaardag. Sommige kinderen begonnen er al aan.
Voor de speeltijd vertrokken we al naar het toneel: De kluizenaar. Na de middag besproken we onze ervaringen in de kring. We maakten er dan ook een werkje over.

Er waren 3 Monstertjes in de klas. Ze speelden op het einde van de dag voor ons poppenkast.
Woensdagochtend begonnen we met de werkjes te tonen aan elkaar, over ons toneel. Nadien gingen er weer heel wat kinderen aan het werk. Hafsa en Aline maakten de babymeter nog wat mooier. De laatste kinderen werkten nog aan de cadeautjes voor Lian. Lian maakte zijn eigen kroon.
Na de speeltijd was Lana in onze klas. De jongste kleuters konden experimenteren met de spelletjes aan de tafel, neuzen in de kast...
Donderdagochtend, na het turnen, gingen Aline en Robbe S. naar de praatraad. Cadeautjes voor Nitae, de baby van Jorinde konden gemaakt worden. 
Na de speeltijd kwamen de mama en papa van Lian, Lian zijn verjaardag vieren. We kregen lekkere zelfgebakken pannenkoeken. Het smaakte!!!
Na de middag moesten we plaats maken voor Jorinde en haar baby. De baby werd meteen gemeten. Drie latjes lang was Nitae. Aline tekende Nitae over. Jorinde had een filmpje en foto's meegebracht. De foto met het schaapje vonden we heel mooi. We hoorden dat Nitae nog niet kroop maar we zagen dat hij wel van de borst dronk. We gaven onze cadeautjes af en aaiden Nitae. Het was een fijn bezoek!!
Robbe S. en Jua maakten een poppenkast voor ons. Ze namen het voorbeeld van de Monstertjes die al een 2de keer voor ons poppenkast hadden gespeeld. We lazen onze post. We kregen een brief van de Worteltjes over wie een bril draagt in onze klas. Flin krijgt binnenkort een bril, dus hij wou zichzelf met een brilletje tekenen.
Vrijdagochtend hadden we nog eens tijd voor een gezellige praatronde. Iedereen kon uitgebreid vertellen of tonen. Er werden een heleboel dingen verteld, je vindt het verslag tussen de foto's.
Aline en Robbe S. begonnen als echte werkman en werkvrouw aan de gaten van onze doos. We kregen van de mama van Flin een grote doos om de beleving van ons toneel (eerder deze week) te herbeleven. 

Flin en Jua gingen rollen buiten, met de rolschaatsen. Fedor, Robbe G. en Boris vlogen met alles wat er op de automat te vinden was. Fleur vond tussen de jongens ook haar weg met haar aanhangwagen van de traktor. Ze zocht nog andere aanhangwagens in de klas.

Na de speeltijd gingen we turnen met Ilse. Na de middag hadden we nog 2 verhaaltjes (Aline en Charlotte). We hadden het geluk dat er 4 Vuurvliegjes in de klas waren. Finn en Luka lazen het verhaal van Charlotte voor en Ona en Myrthe lazen het verhaal van Aline voor. Zo kregen we 2 fijne groepjes.

Zo kregen we ook nog extra hulp bij het rolschaatsen, de Vuurvliegen hielpen ons bij het aan en uit doen. Zo kreeg iedereen de kans om de rolschaatsen eens uit te proberen.

Flin antwoordde op de brief van de Worteltjes door zichzelf te tekenen. Daarvoor gebruikte hij een spiegel. Vandaag had hij zijn nieuwe bril dus dat was extra leuk.
In de kring hadden we afgesproken dat we een brief gingen schrijven naar de mama van Robbe G. om te horen of ze kan viool spelen. Robbe G. had verteld dat mama, Janne en Nina viool kunnen spelen. Aline maakte een brief om te vragen of mama voor ons kon komen spelen. Maar het mocht ook Nina of Janne zijn.

Aan de doos van ons toneel werd ook nog hard gewerkt. In de afsluitkring kwam Jua op het idee om een foto te trekken van de Vuurvliegjes die in onze klas waren. Deze foto kon dan een herinnering zijn van vandaag. Dit vonden de Vuurvliegjes meteen een goed idee.

Werken met spullen van buiten en knutselen met rollen.

Geplaatst 12 okt. 2018 08:53 door Stephanie Rockelé

Maandagochtend weer een waardevolle kring. Roxx vertelde over haar verjaardag. Ze was heel enthousiast!
Vanuit het verhaal van Fleur over haar ontbijt kwamen we weer op een gesprek. Fedor vertelde dat eten uit de poep komt. Dus gingen Fedor en Aline verder op onderzoek: hoe het eten van in de mond naar uit de poep gaat. Slokdarm, maag en dikke darm. Er werden 2 mooie tekeningen bij gemaakt.
We maakten cadeautjes voor Roxx. Roxx maakte een kroon. In de namiddag zongen we voor Roxx en kregen heel wat lekkers: zelfgebakken koekjes, rozijntjes en nootjes. Roxx mocht al haar cadeautjes gaan zoeken in de klas. Haar eerste verjaardag in de Krokodillenklas was geslaagd.
Tijdens de aflsuitkring werden er nog mooie werkjes getoond van zoutdeeg en magneetjes.
Dinsdagochtend lazen we de brief van de Monstertjes dat in onze brievenbus stak. Ze vertelde ons dat ze in de krant hadden gelezen dat er veel auto's te snel rijden. Voor Aline was dat duidelijk, dan moet je borden maken met: 'In Houtvenne niet te snel rijden.', 'In Booischot niet te snel rijden.',... We besproken welke borden er dan wel in Houtvenne of Booischot stonden. Abel keek recht naar buiten en zag het blauwe bord met de fiets op. 'Dan mag je daar fietsen.', zei hij goedwetend. 'En daar staat een bord met stop op.', zei Aline. Dan moet je stoppen. 'Ahja, aan de lijn moet je stoppen.', zei Jua. Hopla we gingen naar buiten. We gingen eens een kijkje nemen welke borden er aan onze school stonden: de bushalte, zebrapad, fietspad, voetpad, rode borden met cijfers in (die zeggen dat je traag moet rijden), blauwe borden, wegwijzer naar Houtvenne,...
Ik zal de verhalen (van de kinderen) van de mama's, papa's, oma's en opa's die te snel rijden maar voor mezelf houden :)
Maar daartegenover werden er weer mooie verhalen verteld.
'Daar steek ik over met mijn mama en papa.' (zebrapad)
'Daar fietsen wij.' (fietspad)
'Je moet altijd goed kijken.'
'Je moet stoppen aan de witte lijn.'
Goed bezig mama's, papa's, oma's en opa's!!!
We trekken onze wandeling verder uit naar de oude tuin van de Duiveltjes. We namen takken, blaadjes en eikels mee. We vonden een dode rat. We vonden een huisje van een dier, misschien de dode rat. En we vonden 2 holletjes in de grond. 'Van een konijntje?'
'Eten geven.', zei Boris. Wat eten konijntjes en wat doen de diertjes nu in de herfst. Eikels en eten verzamelen voor de winter. 'Oh, dan mogen we niet alle eikels meenemen.', merkte Charlotte op.

Toen we terugkwamen in de klas werden er veel dingen gedaan. Een eerste groep maakten een werkje metzand en takken. Een andere groep speelden met het zoutdeeg, de noten en de eikels.
Nadien maakten Jua en Robbe S. de konijnenholletjes na in de zandbak. Ze knutselden zelfs elk een konijntje.

Ondertussen kwam Lana ook nog naar de klas. Zij speelden met Charlotte, Hafsa en Fedor een spelletje. In de namiddag vielen we bijna in slaap bij ons verhaaltje. We waren heel moe.
Woensdagochtend hadden Aline en Charlotte hun voeten gemeten. We hadden het over de nieuwe schoenen van Charlotte en Aline wilde graag weten of haar voeten ook in die schoenen pasten. Het simpele antwoord had gewoon geweest dat Aline de schoenen pasten maar dat deden ze niet. Ze deden nog eens voor hoe ze elkaars voeten vergeleken. We kwamen op het antwoord dat de schoenen waarschijnlijk te klein gingen zijn voor Aline. Dus zo kwamen we terug op onze meter. We zagen hem in de klas hangen en gingen vergelijken met vorig schooljaar. We waren wel veel gegroeid. En we vergeleken niet alleen met vorig schooljaar maar ook toen Jua, Aline, Robbe S.,... nog veel jonger waren. 'Zo klein.', zei Aline.
Na het zwemmen zagen we een aflevering van de film van Paw Patrol van Fedor. We aten terwijl een fruitje. Abel maakte een leuke herinnering van onze zwemtijd.
Abel had in de kring zijn knutselboek met rollen laten zien. Eerst vroeg hij: 'Hoeveel rollen zijn er in de klas.' 'VEEEEEEEEEEL Abel, heel veel.', zei Stephanie. Abel liet een taart zien dat hij wou maken. Iedereen werd enthousiast. Dan kunnen we die in de poppenhoek zetten en doen alsof we de kaarsjes uitblazen. Geweldig idee voor donderdag.
Roxx vertelde over haar verjaardag die ze thuis had gevierd. Er kwam een leuk gesprek los: 'Kreeg je cadeautjes?', 'Waren er ballonnen?', 'Waren er vlaggetjes?', 'Heb je taart gegeten?',...
Donderdagochtend, na het turnen, had Stephanie een nieuwe meter gehangen. Zo konden we elkaar terug meten. Robbe S. en Aline wilden graag weten of ze evengroot waren, ze waren tenslotte ook samen oudsten. Dus nadat ze elkaar hadden gemeten, deden ze dit ook bij de rest.
Stephanie had een kopie gemaakt van het knutselboek van Abel. Zo konden we het nog lange tijd laten liggen.
Lana was er, zij hielp ons met het maken van een taart uit rollen. Na de speeltijd deden we daar nog aan verder. In de namiddag genoten we van een verhaal. We gingen op ons terras zitten.
Robbe G. en Abel zorgden voor de illustratie voor de nieuwsbrief. Afdrukken met nootjes. Terwijl bouwde Fedor op zijn manier een toren tot aan zijn symbooltje op de meter. De blokken werden met een brandweerwagen vervoerd van de bak tot aan de meter. De toren was nog niet af, hij toonde zijn resultaat al in de kring. Fedor ging er vrijdag verder aan werken. Robbe S. dacht dat er niet genoeg blokken waren om tot bij hem te bouwen. Maar daar was Aline niet van overtuigd. Zij ging vrijdag een hogere toren bouwen dan Robbe S.
Vrijdagochtend had Lian kastanjes bij. Abel wist dat je wilde kastanjes niet mocht opeten. Maar hoe de andere noemde die je mocht opeten, dat wist hij niet. We zochten samen op welke kastanje het was een wilde of een tamme. Abel vertelde ons dat je de kastanjes kon poffen. Hij legde uit hoe: een pan met olie, dan de kastanjes en dan poffen ze. In de namiddag testten we het uit.
Aline bouwde samen met Fleurtje een toren tot boven Robbe S. zijn symbooltje. We moesten snel een foto trekken want hij was al eens 1 keer omgevallen.
Na de speeltijd gingen we turnen.
Na de middag genoten we van een verhaaltje. We gingen ook de kastanjes poffen en opeten. De oudste kleuters bekeken nog samen met Stephanie hun werkplan.

Boterham met choco en met iedereen triangelen.

Geplaatst 5 okt. 2018 07:44 door Stephanie Rockelé

Dinsdagochtend begonnen we meteen met choco te maken. Er werd met de stamper gestampt :) Dat was weer nieuw en leuk. Alle noten werden platgestampt. Abel en Roxx kwamen in de potten kijken en zorgden ervoor dat de chocolade goed onder de boter werd geroerd. 
Voor de speeltijd was de eerste choco klaar. Hij was wat lopend maar wel lekker van smaak.
De 2de portie lactosevrij voor Aline werd na de speeltijd gemaakt.
Op de middag kwamen er wat extra Worteltjes. Dat vonden we niet erg 
Na de middag zaten we lekker gezellig met veel kindjes in de kring. We genoten van het verhaal van kleine draak. Die volgens Aline toch niet zo klein was, hij was groot maar volgens Briek kon groeien door veel boterhammen te eten. Fedor dacht dat kleine draak misschien iets ging laten vallen. Terwijl Robbe G. dan heel goed naar de prent keek en dacht dat kleine draak op zijn huis zat. Briek verklapte al een klein stukje door te zeggen dat het het huis van een jongetje was. Maar daarna verklapte hij niets meer.

We konden na de middag nog lekker spelen. De nieuwe stempels werden uitgeprobeerd in de klas. 
In de afsluitkring tekende Charlotte de chocopot als herinnering van deze dag.
Woensdagochtend, in de kring, Hafsa had slijm bij om mee te spelen. We spraken af dat we zoutdeeg zouden maken voor iedereen dat wou. Zo kon iedereen met zacht deeg spelen.
We verzamelde nadien het deeg en konden er donderdag nog verder mee spelen.
Robbe G. had een grote auto bij. Hij leek op onze andere grote auto's die buiten in de kast zaten. Flin, Robbe G. en Roxx gingen buiten met de 3 grote auto's spelen. Flin tekende de buitenautomat verder met de krijtjes, zodat hij een langere weg had om op te rijden. 
Fleur had 4 steentjes bij van bij haar thuis. Er werd een gesprek gestart over krijtsteentjes, vuursteentjes, krijten op het terras,... Maar uiteindelijk besloot Fleur om er mee in de zandbak te spelen.
We besproken nog de praatraad en ontdekten dat sommige kinderen hun mond op de kraan van de drinkfonteintjes zetten. Dus donderdag gingen we eens drinken aan de fonteintjes. Ons zoutdeeg werd de herinnering van deze dag. 
Donderdagochtend, na het turnen, gingen we samen naar de bibbus. Na de speeltijd gingen aan de drinkfonteintjes drinken en kijken hoe het goed lukt.
In de namiddag oefenden we het liedje dat we vrijdag op het podium gingen brengen.
We maakten een bord voor op de speelplaats: niet speelvechten.  Er werden leuke ideeën gebracht: een foto maken dat kinderen elkaar vastnemen, idee van Aline. Charlotte bracht het idee om de vingers over te tekenen als je ze als schietgeweren gebruikt. Jua en Robbe S. poseerden op de foto die er bij kwam te hangen. Aline liet weten dat we er nog een kruis moesten over zetten. 
Hafsa en Abel gingen ook nog naar de praatraad.
Vrijdagochtend hadden we een fijne praatronde. Het verslag vind je tussen de foto's. Er was een fijne interactie tussen de kinderen. Heel wat kinderen wilden ook graag in Flin zijn boek kleuren, dus er werden kopie's gemaakt. Dan ging Robbe S. verder met zijn bouwwerk, kasteel van magneten, van donderdag. We hadden in de afsluitkring afgesproken dat hij er een 3D-werk ging van maken. Dit lukte dan ook heel goed. En het werd weer opnieuw getoond in de kring.
Na het turnen brachten we ons afgewerkte affiche over de afspraak van niet speelvechten rond in alle klassen.
Na de middag beleefden we samen het concept van 'Saved by the bell.' met alle klassen. We brachten met alle kleuters het liedje: triangelen. Dit liedje vind je in bijlage. De tekst is gemakkelijk dus ik heb hem er niet bijgezet.

We konden nog wat spelen in de klas. Er werd nog met het zoutdeeg gespeeld.
Recept choco:
300ml gecondenseerde melk, 200gr pure chocolade, 100gr boter, 300gr noten (kokosnoten, hazelnoten,...)
Smelt de boter au-bain-marie. Smelt de chocolade mee. Roer de gecondenseerde melk erdoor, eventueel een beetje vanilledruppeltjes. Laat afkoelen.

Recept: lactosevrij choco:
200gr noten, 200gr lactosevrije chocolade, 100gr suiker, 100ml lactosevrije melk of room, 60ml zonnebloemolie, eventueel vanilledruppeltjes
Kook de melk met de suiker. Chocolade en noten samen malen in kleine stukjes. Voeg de chocolade en noten toe aan de melk, eventueel vanilledruppeltjes. Verwarm de masse en roer goed. Voeg al roerend de olie toe. Laat afkoelen.



1-10 of 241