Nieuws‎ > ‎

Leerkrachten werken mee aan boek over freinetonderwijs

Geplaatst 9 dec. 2013 02:04 door Freinetschool Triangel   [ 18 dec. 2013 02:38 bijgewerkt ]

Onderstaand artikel verscheen zaterdag 7 december in de Gazet van Antwerpen.

Leerkrachten Truus Schuttyser en Bart Van Den Bosch van de Booischotse Freinetschool Triangel leverden beiden een bijdrage aan het in het Nederlandse Heerlen voorgestelde vakboek ‘De Vrije Tekst’. Zij leggen daarin uit hoe zij in hun klas werken met een van de meest toegepaste Freinettechnieken.

De onderwijsvorm volgt het gedachtengoed van de Franse onderwijzer en pedagoog Célestin Freinet (1896-1966). Hij deed zijn ideeën over vrije expressie in het onderwijs uit de doeken in zijn boek ‘Le Texte Libre’, dat nu door Nederlander Rouke Broersma werd vertaald als ‘De Vrije tekst’. De voorbeelden uit het dagelijkse leven in de Franse klassen circa 1947, werden vervangen door hedendaagse voorbeelden uit de Nederlandse en Vlaamse Freinetscholen. “Dat twee van onze leerkrachten werden benaderd, is een erkenning van onze onderwijskwaliteit”, stelt Patrick Leunens, coördinator van Freinetschool Triangel. “Door hun eigen toepassing van de Freinettechniek ‘vrije tekst’ uit te leggen, inspireren de bijdragen van Truus en Bart hopelijk ook andere leerkrachten.”

In een Freinetschool schrijven kinderen teksten over onderwerpen die ze zelf aanbrengen. “In het reguliere onderwijs moeten leerlingen opstelletjes schrijven op vooraf vastgelegde momenten”, legt juf Truus Schuttyser van de eerste graad uit. “Ze moeten iets maken, ongeacht of ze op dat moment ideeën hebben over het eveneens vooraf opgelegde onderwerp. Célistin Freinet merkte op dat als kinderen vrij kunnen schrijven, ze dat met meer animo doen. Het belangrijkste idee is dat iedereen goed moeten leren lezen en schrijven, in de eerste plaats om later voor hun rechten op te kunnen komen, maar ook om optimaal bij te dragen aan de maatschappij. Goed schrijven gaat trouwens verder dan de spellingsregels correct beheersen. Ook de ideeën en de inhoud zijn belangrijk.”

In het Freinetonderwijs ligt die vrije expressie aan de basis van het verdere leren. “Uit de teksten die de kinderen aanleveren, wordt een onderwerp gekozen”, gaat Truus Schuttyser verder. "Dat wordt in klasgroep verder besproken en dient als verder studiemateriaal. Uiteindelijk ontstaat er zo een nieuwe tekst. De voorwaarde is wel dat de oorspronkelijke auteur zich nog steeds herkent in zijn of haar eerste versie. De tekst wordt dan gelay-out, er worden illustraties bijgeplaatst en uiteindelijk krijgt het afgewerkte geheel een ereplaats in de klas, of het komt in de schoolkrant. Er worden ook soms teksten uitgewisseld met andere scholen.”

In het boek 'De Vrije Tekst' is dus aan de hand van praktijkvoorbeelden uit onder andere de Booischotse Freinetschool te zien hoe een tekst groeit naarmate de kinderen zelf meer informatie aanbrengen. Bart Van Den Bosch, leraar van de derde graad, begon nadat hij afstudeerde meteen te werken in het Freinetonderwijs. “De interactie tussen de kinderen en de leerkrachten is bij ons van groot belang. Verder stimuleren de kinderen ook elkaar", legt hij uit. "De aanzet voor een tekst, kan iets heel eenvoudig zijn. Van daaruit kan het eigenlijk alle kanten uit. Een gedicht kan de aanleiding zijn voor een poëzieavond, om maar een voorbeeld te geven. Dat maakt het ook voor de leerkrachten plezierig en afwisselend.”
 
Kristof Van Rompaey
 
Ċ
Freinetschool Triangel,
9 dec. 2013 02:04
Comments