Nieuws‎ > ‎

Verslag ICEM-congres in Aix-en-Provence

Geplaatst 21 sep. 2015 02:52 door Freinetschool Triangel

ICEM - Congres in Aix-en-Provence

19 – 22/8/2015

Meer dan 600 freinetwerkers waren present op het 52ste congres van ICEM (Institut Cooperatif de l’Ecole Moderne – Pedagogie Freinet), de Franse Freinetbeweging. (www.icem-pedagogie-freinet.org).  

De meeste deelnemers waren Fransen, maar ook uit België waren er een 60-tal deelnemers, mooi verdeeld een 30-tal Vlamingen en een 30-tal Franstalige landgenoten. Er waren delegaties uit Roemenië, Rusland, Duitsland, Benin, Japan, Zwitserland, …

Verslagen van zowel ateliers als plenaire bijeenkomsten zijn te raadplegen op

 http://www.icem-pedagogie-freinet.org/node/45354

 

‘Résister, se construire par la culture’, was het thema van het congres. Er ging op het congres heel wat aandacht naar wat er momenteel gebeurt met de duizenden vluchtelingen die vandaag in Europa op de dool zijn, naar de situatie in Griekenland, naar situaties in Afrika en de wantoestanden in Palestina. De Freinetwerker is een geëngageerd persoon die een rol wil spelen in de maatschappij, de Freinetpedagogie als sociale motor om meer kinderen in staat te stellen hun maatschappelijke situatie te verbeteren. Elke volwassene was ooit kind, elk kind wordt ooit een volwassene. En natuurlijk kwam de Freinetpedagogie als didactisch-pedagogische aanpak om onderwijs aan te bieden dat toegankelijk en haalbaar is voor alle kinderen ook aan bod. Ook voor hen die niet het geluk hebben om in een kansrijk milieu op te groeien moet het onderwijs zinvol zijn. Ieder kind heeft recht om tastenderwijs te leren democratisch met elkaar te leven.


De ateliers:

Het aanbod was gevarieerd. Er waren heel wat praktische ateliers om mee aan de slag te gaan in de klas/school. In het atelier ‘Technique de gravure et d’illustration’ maakten we kennis met een druktechniek met kalksteen die we nog niet kenden. Ook jonge kinderen kunnen er zelfstandig mee aan de slag.

 

In een muziekatelier waar er gewerkt werd met ‘echte’ instrumenten (piano, gitaar, xylofoon,… ) maar ook gespeeld werd op zelfgemaakte instrumenten van zeer diverse vormen en origine werd er geïmproviseerd. Starten van de complete stilte en dan inspelen op de medemuzikanten. Ik heb mijn hele leven lang niet één instrument bespeeld, ik hou van muziek, als luisteraar, maar tijdens dit atelier voelde ik me voor het eerst in mijn leven lid van een orkest. Indien ik op dergelijke manier in de kleuterklas of in de lagere school in contact was gekomen met muziek was ik nu misschien een deskundig muzikant!



 


 

En dan de meer inhoudelijke ateliers: ‘Se construire par la culture mathématique’. Waar dient wiskunde voor? Om ons het leven gemakkelijker en aangenamer te maken. Sommigen beweren zelf dat wiskunde ons in staat stelt de ware liefde te vinden … . Daarom moet wiskunde toegankelijk zijn voor iedereen. Vandaar werken met wiskundig onderzoek, wiskundige creaties om zo tot een echte wiskunde cultuur te komen in de klas. Vanuit de ervaringen uit de school van Marcel Thorel in Mons-en-Barœul, is er een onderzoek gestart over ‘Wiskunde in een Freinetklas’. Dat is uitgemond in een zeer interessante publicatie: ‘Des réferences pour une Methode naturelle de mathématiques.’ Met veel praktijkvoorbeelden wordt aangetoond dat wiskunde toegankelijk is voor alle kinderen.

 

‘Élément de théorisation de la Pédagogie Freinet. Une approche complexe des apprentissages’ was een bijzonder interessant atelier.  Vertrekkend vanuit de klaspraktijk onderzoeken wat de essentie is van de Freinetpedagogie. En de conclusies zijn voor Freinetwerkers niet verbazend. In het Frans spreekt men over  ‘Le primat du désir’! Het allerbelangrijkste is dat kinderen zelf willen leren! Zorgen dat kinderen zelf op zoek gaan naar hun kennis. Het onderkennen dat ‘leerbehoeften aanwakkeren’ belangrijker is dan het installeren en opvolgen van procedures.  


Deelnemen aan een ICEM congres (ondertussen ons vijfde) brengt steeds wat nieuws, stimuleert je om verder op onderzoek uit te gaan en je echt te verdiepen in de Freinetpedagogie.

In 2017 gaat het volgende congres door in de buurt van Lyon. Meer info via  www.icem-pedagogie-freinet.org

Truus Schuttyser en Patrick Leunens

Comments