Nieuws‎ > ‎

Week 2 in de Banaantjesklas: Wat is er allemaal rond?

Geplaatst 14 sep. 2018 05:01 door Patrick Leunens
De Banaantjesblog heeft nog wat technische problemen. Daarom wordt het weekverslag van de Banaantjes voorlopig via de homepagina van de website gepubliceerd! 

Alweer een boeiende week in de banaantjesklas! Op maandag bracht Tobin een steen mee naar de klas. Omdat Tuur ook twee stenen meebracht, zagen we dat geen enkele steen precies hetzelfde was. De stenen van Tuur hadden een ovale vorm, die van Tobin een ronde vorm. We maakten met onze vingers rondjes in de lucht – kleine en grote - maar toen kregen we ook het idee om een onderzoek te doen, want wat is er eigenlijk allemaal rond? Dat vroegen we ons af! Met een vergrootglas in de hand, gingen we op zoek. We zagen een ronde klok, een ronde mat, een ronde knoop, een ronde kruk,… Heel wat dingen die binnen in onze klas rond zijn. Zijn er buiten ook nog ronde dingen? Dat zoeken we nog uit! 


Er werd ook een vliegtuig getoond tijdens de praatronde. Eén met wielen, ‘want die zorgen ervoor dat het vliegtuig kan landen’, zei Wanda. We tekenden een lange landingsbaan en om de beurt ‘landden’ we met het vliegtuig. Wie landde op welke plek?

Tijdens het schilderen van ronde vormen op dinsdag merkten we op dat wanneer we twee kleuren over elkaar schilderden, een nieuwe kleur ontstond. Met geel en rood maakten we oranje, met blauw en rood maakten we paars en met geel en blauw maakten we groen. We deden dit nog eens op een stuk harde plastic, want hierdoor konden we onze kleuren beter mengen. Het droogde immers niet zo snel op dan op ons papier. We leerden ook een leuk versje over kleuren toveren. Want volgens Divano is dat wat we doen wanneer we kleuren mengen.

‘Hokus pokus met wat franje, rood en geel wordt samen oranje.
Hokus pokus met een zoen, blauw en geel wordt samen groen.
Hokus pokus met wat raars, blauw en rood wordt samen paars.’


En… We weten eindelijk van welk dier de tand is die August meebracht. Dat was lang een raadsel! Sommigen dachten dat de tand van een olifant was, anderen dachten dan weer van een slang. ‘Maar het kon toch ook van een koe zijn?’, dachten Sumaya en Soha. Het was Matheo van de Neteltjesklas, August zijn broer, die ons uiteindelijk het antwoord bracht. Vorig jaar had hij dit onderzocht en blijkbaar is de tand afkomstig van een… Damhert! Dat zullen we alleszins niet vergeten.















Op woensdag bracht Noah een doosje mee. Wat zat er in het doosje? We rammelden er eens mee en iedereen gaf een idee. Er zaten misschien wel knikkers in, of koekjes, of eitjes,… Maar er zaten vijf poppetjes in. Gekke poppetjes met gekleurde haren. We speelden een raadspel waarbij we goed moesten luisteren. Zaten er veel of weinig in? En hoeveel dan? We dachten eerst dat wanneer we veel poppetjes in het doosje staken, het veel luider zou klinken. Maar… Dat was niet zo! De poppetjes konden veel minder goed bewegen wanneer ze met veel in het doosje zaten. En dus maakten ze ook een minder hard geluid. Dat vonden we wel een beetje gek.













Donderdag bracht Mera notendoppen mee. We kregen het idee om er lieveheersbeestjes mee te knutselen. En Tuur? Die bracht op deze dag een verrekijker mee. Hiermee keken we naar buiten en tekenden we alle dingen die we zagen. Een auto, een paal, een vogel,… Zelfs een mug, maar die vloog wel heel snel weg.


Op vrijdag vierden we de verjaardag van Annelore. Zij is vier jaar geworden. Gelukkige verjaardag, Annelore!

Comments