Nieuws‎ > ‎

Ze zijn weer vertrokken!

Geplaatst 19 apr. 2013 02:35 door Freinetschool Triangel   [ 19 apr. 2013 02:38 bijgewerkt ]
Nu de lente echt is begonnen hebben de Triangelaars weer massaal hun fiets van stal gehaald! De 3de graad vertrok donderdagmiddag met de fiets naar het zwembad in Heist-op-den-Berg. Dat is goed voor het milieu en voor de fysieke conditie van de kinderen, begeleiders en leerkrachten. Maar het is ook 'de' manier om Freinetsgewijs weeral een eindterm te bereiken! Niet door eenmalig een verkeerspark te bezoeken en daar in kunstmatige omstandigheden te oefenen maar door in levensechte, functionele situaties met de fiets te rijden. En niet te vergeten: door dit regelmatig te doen. Telkens leggen de kinderen a.h.w. een fietsexamen af! 
 
Op het schooldomein mag er door de kinderen tijdens de speeltijden het hele jaar door gefietst worden. Kleuters op driewielers of met steunwieltjes mogen altijd fietsen. De kinderen van de lagere school fietsen met een beurtrol op een afgebakend parkoers waar zich echter ook andere spelende kinderen bevinden. Oppassen, rustig rijden en rekening houden met de zwakke weggebruikers is dus de boodschap. Wie betrapt wordt op snel of onvoorzichtig rijden riskeert om een tijdje (kort of lang naargelang de overtreding) rijverbod te krijgen.
 
Maar het echte werk is natuurlijke een verplaatsing maken op de openbare weg. Dit gebeurt sporadisch met veel begeleiding en over korte afstand vanaf de 1ste graad. Zij fietsen soms naar het sportcentrum. Vanaf de tweede graad fietsen de kinderen, bij droog weer, tweewekelijks naar het zwembad of maken ze fietsuitstappen naar 'De Averegten' of andere plaatsen die ze bezoeken in het kader van hun klaswerking. Sommige klassen gaan ook met de fiets op bosklassen. Naar 'De Hoge Rielen' in Lichtaart, de kampplaats in Oostmalle of Tessenderlo.
 
M.a.w.: ze zijn weer vertrokken!
 
Uit de eindtermen wereldoriëntatie 'Verkeer en mobiliteit':
 
De leerlingen:
  • kunnen de gevaarlijke verkeerssituaties in de ruimere schoolomgeving lokaliseren
  • beschikken over voldoende reactiesnelheid, evenwichtsbehoud en gevoel voor coördinatie en ze kennen de verkeersregels voor fietsers en voetgangers, om zich zelfstandig en veilig te kunnen verplaatsen langs een voor hen vertrouwde route.
  • tonen zich in hun gedrag bereid rekening te houden met andere weggebruikers.
  • kennen de belangrijkste gevolgen van het groeiende autogebruik en kunnen de voor- en nadelen van mogelijke alternatieven vergelijken.

 

Comments