top of page
Foto van schrijverLeerkrachten platform

dikke truienweek

In het toonmoment op maandag had Arthus een steen bij. Hij wou deze graag verder onderzoeken. Hij wou weten van wat deze steen gemaakt is.

Charlotte, Fleur en Jua gingen dit mee onderzoeken.

Eerst bekeken ze hoe de steen eruit ziet: blauw/grijs, de ene kant is donkerder dan de andere kant, spikkeltjes erin en er staat precies iets in gedrukt. Daarna gingen ze testen of ze er mee konden krijten. Buiten op de stenen gaf hij wit af, maar op een blad ging het niet. Als de steen werd nat gemaakt bleef hij gewoon hard. Daarna gingen ze naar het documentatiecentrum om boeken te zoeken over stenen. Zo kwamen we te weten dat stenen afkomstig zijn van onze rotsachtige aarde en dat zand en klei ook stenen zijn. Deze steen hebben we niet echt gevonden, maar wij denken dat het graniet is.

Jens liet tijdens het toonmoment zijn nieuwe kledij zien. Hier vielen bij veel kinderen meteen de letters op: G,A,P. Daarbij begonnen ze spontaan nieuwe woorden te maken: Glas, Groot, Gras, Aap, Abel, Arthus , Plat, Papa,…

Vandaag hebben we overlegt wat we op vrijdag met de afsluit van dikke truiendag willen doen. De meeste willen graag een toneel doen over dieren verzorgen. Vogels eten, drinken, badje en een nest geven.

Jua en Arthus wilden graag een vogel zijn en begonnen vandaag al hun bekje te maken. Tenslotte zijn we nog gaan turnen met Shana, want Ilse is deze week ziek.
































Dinsdagochtend begonnen we de dag samen met heel de school door het lied van de dikke truiendag te zingen en te dansen. Fedor had vandaag zijn handpop van een uil bij. Deze uil mag mee doen in ons toneeltje van vrijdag. Voor het toneel zijn we vandaag takken en blaadjes gaan zoeken om een vogelnest te maken. We hebben samen een versje gemaakt om op te zeggen tijdens het toneel.

Kom maar hier,

mooi vogel dier.

We maken voor elk dier een nest,

dan voelen ze zich snel weer op z’n best.

We hebben voor jou lekker eten,

dat hebben we goed afgemeten.

Nog wat water om te drinken

en een badje om je mooi op te blinken.

Voor alle dieren groot en klein,

zullen wij er altijd zijn.



Charlotte had woensdagochtend vogeleten bij. Dit wou ze tijdens het toneeltje gebruiken om aan de vogeltjes/uil te geven.

We kregen ook een brief van de limoentjes met een raadseltje in: het is ros, kan goed jagen, familie van een hond,.. Wat zou het zijn? Als we het juist hebben krijgen we een mooie tekening van het dier.

De meeste van ons dachten een VOS. Hafsa, Charlotte en Jua maakten een brief om terug te schrijven. Ze tekenden een mooie vos, de naam vos werd er bijgeschreven en er werd onder geschreven dat 11 kindjes dit dachten.

De jongens begonnen spontaan pantoffels uit te wisselen vandaag.

Hierbij zijn we beginnen vergelijken wat het verschil was tussen hun pantoffels.

Kleinste, middelste, grootste, omtrek er rond tekenen, tegen elkaar houden, 1 of 2 vingers verschil, 1 of 2 maten verschil en wat is hun maat?

Fedor maakte vandaag in de knutselhoek 3 armbanden. Hij legde deze van klein naar groot. Hij had bewust verschillende maten gemaakt, want de kleinste was voor hem, de middelste voor moeke en de grootste voor de juf.















































Op donderdag werden de laatste spulletjes voor ons toneeltje gemaakt en we gingen al eens oefenen. Vandaag deden we een leuke schrijfdans waarin we ons zelf om toverde tot een gekke clown. We oefenden op rondjes en krullen. De jongste deden dit met al hun vingers in de verf, de middelste met dikke potloden en de oudste met dunne potloden.







































Vrijdagochtend zagen we iets raar op de kalender staan. Een kindje dat een hartje geeft aan een ander kindje. Zo kwamen we erop dat het vandaag Valentijn is. Dan tonen sommige mensen nog eens extra aan elkaar hoe graag ze elkaar zien. De meeste kinderen van de klas vertelden dat ze mama en papa graag zien, maar in de klas zelf zagen sommige elkaar toch ook wel graag.

Een aantal kinderen gingen aan de slag om toch iets te maken voor wie ze graag zien. Na de speeltijd gingen we ons voederhuisje maken van de kokosnoot die we hadden gekregen. Ludo kwam ons hier bij helpen. Hij maakte de gaatjes in onze kokosnoot om ze omhoog te kunnen hangen met touwtjes en hij zaagde de kokosnoot in de helft. Door de gaatjes kwam er sap uit de kokosnoot dit hebben we opgevangen in een beker en als hij open gezaagd was hebben we het wit uit te kokosnoot gehaald. De kinderen die zin hadden mochten eens proeven van het sap en van het wit van de kokosnoot. Een aantal vonden dit heel lekker.

Achteraf hebben we boter/vet in de kokosnoten gesmeerd en er zaadjes in gedaan. Na de laatste speeltijd was het eindelijk het afsluitmoment van dikke truiendag. Daar mochten we voor alle andere klassen ons toneeltje tonen en ons gedichtje opzeggen.
















































32 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page